Az elmúlt másfél évben számos termék kiszerelése lett kisebb, hogy ne változzon meg az az ár, amit a vásárlók megszoktak - írja a telex.hu
Mi az a zsugorfláció?
A jelenség, amit zsugorflációnak neveznek (vagy legrammozásnak), egyre gyakrabban és egyre több terméknél megfigyelhető. Olyan ez, mint egy kedélyjavító szolgáltatás: hiszen látszatra minden áruért ugyanannyit fizetünk, miközben a valóság az, hogy a töltősúly csökkenésével a termék drágább lett.
Mivel a legtöbben megszokásból vásárolunk fel sem tűnik, hogy a kedvenc 100 grammos kiszerelésű csemege kolbászunk 80 grammra fogyott, azaz kevesebb csemege kolbászhoz jutunk hozzá, miközben ugyanannyit fizetünk.
A boltláncok jellemzően a sajátmárkás termékeknél alkalmazzák a módszert, de a pékáruknál is megfigyelhető, hogy az infláció növekedésével a megszokott kiszerelések súlya/nagysága csökken. A korábban még 500 grammos kenyerek, napjainkra már csak 350 grammosak lettek.
Észre sem vesszük, hogy kevesebbet kaunk a pénzünkért – fotó: pixabay.com
Tejtermékek, szalámik, kolbászok sem kivételek
A feldolgozott tejtermékeknél főként a joghurtok és a tejfölök kiszerelése lett kisebb, de felváltották a kisebb szériák a korábbi 150 milliliteres főzőtejszíneket is.
A téliszalámik esetében az etalon továbbra is 100 gramm maradt (a gyártónak sokba kerülne egy új gépsort beállítania a kisebb kiszerelés miatt), de a vastagkolbászoknál, a paprikás szalámiknál, már megjelentek a 80 grammos kiszerelések, és volt olyan hazai boltlánc, ahol már 70 grammos termékeket is forgalmaznak.
Nem minden gyártó áll be a sorba
Vannak olyan élelmiszerek, amelyek kiszerelése kis mértékben vagy egyáltalán nem változott. A zsugorodás a legkevésbé a darabolt, előre csomagolt sajtoknál látszik, illetve nem jellemző a vajaknál, teavajaknál sem a kiszerelés nagyságának csökkentése. A lassan emelkedő árakat a fogyasztók is könnyebben elfogadják, ezért sokszor nem is éri meg változtatni.