Lengyelországban már egy ideje hízik a bomba, ami hamarosan robbanni fog: az MTZ Belarus traktorok regisztrációjának ügyét figyelő szakértők korábban is felhívták a figyelmet arra, hogy a mezőgazdasági erőgépek értékesítése és regisztrációja illegálisan történt. Ennek ellenére a traktorokat behozták Lengyelországba és használatba helyezték az illetékes hatóságok jóváhagyásával. Most bíróságok és ügyészségek vizsgálják az ügyet és dönteni is fognak a felelősség ügyében. Illetve nemcsak abban.

Ezért sajnos, ebben az ügyben nem lesz boldog a végkifejlet és a fő károsultak valószínűleg a gazdák lesznek, bár ők a legkevésbé hibásak. Az ügyészség és a bíróságok azonban kénytelenek a jogszabályok szerint eljárni, nincs más lehetőségük – ebben az esetben ugyanis durván megsértették a hatályos szabályozást. A lengyel traktorokat gyártó vállalatok (például Crystal, Farmer, Ursus, Pronar, Kraft vagy Ślązak), valamint olyan cégek, mint a Zetor vagy a lengyelországi Farmtrac, évekig kénytelenek voltak versenyezni egy olyan szereplővel, amely nem tartotta be a szabályokat és lényegesen olcsóbban árusított illegális terméket. A fent említett vállalatoknak be kellett tartaniuk a szigorú szabályokat, például a Stage IIIA, IIIB és V kibocsátási normákat, míg az MTZ Belarus messzire elkerülte ezeket az előírásokat. Az ügy a 2016 után regisztrált valamennyi MTZ traktort érinti.



Egy ideje Lengyelországban már folynak perek az MTZ Belarus márkájú traktorok illegális regisztrációjával kapcsolatban. Az első, a rostán "kibukott" gépet Fehéroroszországban regisztrálták ugyan, de ez nem mentesítette a regisztráló szervezetet az EU-s megfelelőségi tanúsítvány bemutatása alól, amely azonban nem történt meg.

Ha egy járművet először hoznak be az EU területére, ilyen dokumentum (vagy más, ezzel egyenértékű dokumentum, például egyedi forgalmi engedély) szükséges. Emiatt a szóban forgó jármű regisztrációja érvénytelen és a járművet egyáltalán nem szabadna használni az EU területén.


Mindezek okán könnyen lehet, hogy végül be kell zúzni a 2016 után vásárolt MTZ-ket, ami sok lengyel gazda számára szörnyű hír lenne.

Azt még nem tudni, hogyan végződik az ügy, de a helyzet nem túl biztató a gazdák számára. A történtek elsődlegesen a regisztráló hivatalok felelőssége, amelyek a törvény megsértésével regisztrálták a járműveket. Amennyiben a legrosszabb forgatókönyv valósul meg, és a traktorokat be kell zúzni, a gazdák kártérítési keresetet – lehetőleg csoportos pert – nyújthatnak be.

Forrás: Farmer.pl

Indexkép: Wikipédia