Első ránézésre úgy tűnik, mintha minden rendben lenne a nagyvilágban vagy egy másik bolygón élnének mind a tervezők, mind a felhasználók. Inkább hagyományos formák, literben mérve sem kicsi motor – naná, V8 vagy semmi –, kombájnba illő teljesítmény és Európában csak C+E kategóriával vezethető kombináció, a tachográf és vezetési idő maceráról már nem is beszélve.

Ford

fotó: www.media.ford.com

Párhuzamos fejlesztések

A belső égésű motorok élnek és virulnak, mivel a Ford minden eddiginél nagyobb teljesítménnyel mutatta be mind a dízel-, mind a benzines (!) motorok esetében az új 2023-as Super Dutyban. Az elektromos koncepciót egyelőre csak az F-150-es képviseli, amelyet tavaly nyáron mutattak be, de hibridekről sincs semmi hír.

A Ford csúcskategóriás igáslova egy új 6,8 literes motort is kap, amely a 6,2-est váltja, valamint megújult külsőt, több technológiát a biztonságosabb és kényelmesebb vezetés érdekében, ütőképes teljesítményt és szupergyors 5G csatlakozási lehetőséget.

A bemutatón azonban valamiért titkolóztak a 6,7 literes Power Stroke V8 dízel paramétereivel kapcsolatban. Csak annyit mondtak, hogy 20 százalékkal több, mint a 2020-as, normál 6,7 literesé volt. Nagy kérdés, hogy ez nyomatékra, lóerőre vagy mindkettőre igaz. A 2020-as 6,7 literes PowerStroke 1424 newtonméter nyomatékot és 475 lóerőt ad le. A 20%-os növekedés a nyomatéknál 1708 newtonméter és 570 lóerő lenne.

Ugyanígy nagy rejtély még a fogyasztás és az üzemanyag-hatékonyság is. Ellenben az innovációkat büszkén hirdetik, mint például a vízhűtéses turbófeltöltő, az öntött alumínium kipufogósor és az új motorvezérlő program, amely a kategória legjobb literteljesítményét ígéri. Megnövelték az olajteknő méretét is – így az olajfeltöltést – nemcsak a hosszabb olajcsere-intervallum érdekében, de tudjuk, az olaj hőelvezetése szintén számottevő a motorban. Az SCR-es, AdBlue-s kipufogógáz-utánkezelés marad, a DPF-fel és DOC-kal együtt.


Egyedüli lehet a világon

Nem "fake news", a Ford tényleg egy új, 6,8 literes V8-as benzinest (!) mutatott be a 2023-as modellévhez kapcsolódóan, amely a Ford 7,3 literes, szintén benzinmotorjának, más néven Godzilla V8-asának DNS-ét kapja, és a korábbi, 6,2 literes, V8-ast váltja fel. Nagy eséllyel ez a világ legnagyobb sorozatgyártású, még benzinüzemű motorja.

A klasszikus 90 fokos hengerelrendezésű új kovácsolt főtengelyt kapott, hengerenkénti benzinbefecskendezéssel, váltózó szelepvezérléssel, valamint áttervezett szívócsövekkel igyekeztek modernizálni. Ez a motor lesz az alapfelszereltség az XL és XLT modellekben, és szintén a kategória csúcsparamétereit célozták meg.

Ford

Az új, 6,7 literes, V8-as benzines erőforrás – fotó: www.media.ford.com

Erőátvitel

Természetesen minden Super Duty a Ford által tervezett és gyártott 10 sebességes TorqShift automata sebességváltóval rendelkezik, és minden fülkés alvázas modell alapfelszereltségként rendelkezik mellékhajtás-csatlakozóval a hidraulikaszivattyú számára, hogy például billenőplatót, csörlőt, emelőkosarat, hóekét stb. lehessen működtetni. A kapcsolható négykerék-meghajtás már alapfelszereltség az XLT modellektől a magasabb felszereltségűek felé.

"Munkagép" csúcstechnológiával

A Ford közzé tette a 2023-as Super Duty új vezetéstámogató és a mindennapos munkákat segítő technológiák listáját, amely a következőket tartalmazza:

• Fedélzeti mérleg Smart Hitchcsal, amely a pillanatnyi rakomány súlyát, illetve a vontatmány ráterhelődését becsüli meg, és közvetlenül a középső érintőképernyőn, a FordPass alkalmazáson vagy a hátsó lámpák segítségével ad tájékoztatást. A fedélzeti mérleggel kapcsolatban a Ford képviselői elmondták, hogy ami a gépkocsival történik, az a memóriában is marad. Vagyis a szerviz látja, hogyan bánik a tulaj a gépkocsival, de természetesen nem egy állóhelyzeti némi túlterhelés a baj, ha azt akkor és ott meg is szüntetjük.

• A 360 fokos pótkocsi-kamerarendszer madártávlatból látja az utánfutót vagy pótkocsit, hogy a szűk helyeken könnyebbé tegye a manőverezést, és gyakorlatilag nincsenek holtterek.

• A FordBlind Spot információs rendszer a platóra szerelhető opciós nyeregszerkezethez, valamint a félpótkocsi hattyúnyakához csatlakoztatható, segítve az összekapcsolást. A gépkocsi és pótkocsi közti távolságot az oldalsó visszapillantó tükrökben mutatja.

• A Ford elsőként kínálja a pick-upokhoz a lenyitható platóajtón lévő, lefelé irányuló kamera- és tolatásérzékelő rendszert, amely vizuális és hangjelzést ad, megkönnyítve a rakodórámpához vagy a félpótkocsi felkapcsolásához történő rátolatást. Ez egy régóta hiányolt megoldás.

• A Pro Trailer Hitch kapcsolási segéd automatikusan irányba kormányozza a gépkocsit, hogy a vonógömb az utánfutó vonórúdjával találkozzon.

• Nagy segítség a Trailer Navigation-rendszer, a pótkocsitól és a teljes járműszerelvény méretétől, össztömegétől függően tervezi meg az útvonalat, hogy elkerüljük az alacsony hidakkal és szűk kanyarokkal kapcsolatos esetleges problémákat.

A fenti fejlesztésekkel az volt a cél, hogy még a leghosszabb pótkocsik vontatása esetén se legyenek holtterek. A kameranézetek madártávlati képet adnak.

Ford

Ford Super Duty F-350 XL fülkés alváz, nyújtott fülkével – fotó: www.media.ford.com

Ford

Ford

Az összekapcsolást számos megoldás segíti – fotók: www.media.ford.com

További aktív biztonsági megoldások szériában

• Az intelligens adaptív tempomat Stop-and-Go, úgynevezett araszolófunkcióval is rendelkezik, és a sávkövető sem hiányzik.

• A Trailer Theft Alert riasztást küld a FordPass alkalmazáson keresztül, ha valaki megpróbálja lecsatlakoztatni, ellopni a pótkocsit, amikor a teherautó le van zárva és be van riasztva, de a rendszer nem követi a már ellopott utánfutó helyzetét.

• A Ford Pro Telematics előfizetéssel elérhető Vehicle Security érzékelők segítségével figyeli az ütközés és a vontatás eseményeit, és riasztásokat küld akkor is, ha az álló, leparkolt járműben valaki kárt okoz.

• A Fleet Start Inhibit lehetővé teszi a Ford Pro-ügyfelek számára, hogy ütemezzék az időkereteket, amikor a járművet be lehet indítani, hogy növeljék a járműflották kihasználtságát.

• Az első és hátsó érzékelők azonnal jelzik a közvetlenül a jármű előtti és mögötti tárgyakat, az oda belépő személyeket, és ugyanehhez kapcsolódik keresztirányú fékasszisztens, megelőzve a kis sebességű ütközéseket.

• A színes head-up kijelző közvetlenül a vezető látóterében jeleníti meg a legfontosabb információkat vagy közúti jelzéseket.

Új dizájn kívül-belül

A új hűtőrács növeli a hűtés hatékonyságát, és jellegzetes C-formájú főfényszórókat foglal magába, míg a LED-es fényszórók mostantól minden felszereltségi szinten elérhetők. Az oldalsó szellőzőnyílások javítják a motortér levegőátáramlását, némileg csökkentve a légellenállást.

Az egyedi megjelenést kívánó ügyfelek számára új STX, Sport és Black Appearance csomagok állnak rendelkezésre, amelyek díszítés, keréktárcsa és fényezés kombinációkat kínálnak. A 4x4-es, hátul szóló abroncsozással szerelt F-250 vagy F-350 modellekhez kapható új XL Off-Road csomag 33 colos gumiabroncsokat, légterelőt, oldalsó fellépőket, alsó védőlemezt és elektronikusan zárható hátsó differenciálművet is kínálnak.

A Tremor Off-Road csomag tartalmaz egy első futóműemelést és egy egyedi hangolású felfüggesztést, egy Dana első tengelyt korlátozott csúszású differenciálművel és tengelyszellőzőket, 35 colos Goodyear gumiabroncsokat, egyedi 18 colos kerekeket, Trail Controlt, választható vezetési módokat, beleértve a sziklamászó üzemmódot, és az idei év újdonsága a Trail Turn Assist.

Ford

Ford Super Duty F-350 Limited – fotó: www.media.ford.com

A fülkekomfortot tovább fokozzák:

- Az XL modellhez alapfelszereltségként járó 8 colos középső kijelző, a magasabb felszereltségi szintekhez pedig alapfelszereltségként jár a 12 colos kijelző.

- Testre szabható 12 colos digitális műszeregység.

- Négy USB-csatlakozó és rendelkezésre álló vezeték nélküli töltőpad.

- A középkonzolon található nyílás függőlegesen tartja a táblagépet, hogy parkolás közben könnyebb legyen használni azt.

- Max Recline ülések, amelyek majdnem vízszintesre hajthatók, és az ülés alját felemelve szinte sík felületet biztosítanak a maximális kényelem érdekében pihenéshez.

- 640 wattos, nyolc hangszórós B&O Sound System vagy opcionális, 1080 wattos, 18 hangszórós B&O Unleashed Sound System by Bang & Olufsen a tökéletes hangzásért.

- Alexa beépített kihangosító, az Alexához való ingyenes csatlakozással akár három évig tartó ingyenes Alexa-kapcsolattal.

Ford

Ford

Új extrák: hálózati elektromos csatlakozó (110 V) a platón és távirányítóval nyitható-zárható platóajtó – fotók: www.media.ford.com

A 2023-as Ford F-sorozat Super Duty modellek két gyáregységben készülnek: Kentucky Truck Plant / Louisville és az Ohio Assembly Plant / Avon Lake. A vadonatúj Ford F-sorozat Super Duty 2023 elején kerül forgalomba, bizonyos funkciók és felszereltségi szintek 2023 tavaszától lesznek elérhetők.

Forrás: www.equipmentworld.com