Az első Unimog prototípus
Kezdetektől napjainkig
Az első mintapéldány 1948-ban látott napvilágot Boehringer Unimog néven. Az előbbi, a göppingeni székhelyű Boehringer Bros. gépgyártó vállalatot jelölte, utóbbi egy mozaikszó, amely a Universal Motor Gerät elnevezésből származik. Magyarul többcélú motoros eszköznek lehetne fordítani, s valójában ez is volt a tervezők célja, egy alapgép megalkotása mezőgazdasági, erdészeti és szállítási feladatokhoz.
Az első, már értékesítésre szánt Unimog példány a gyári múzeumban, a 70200-as típus. Összesen 600 darabot gyártottak – fotók: gyártói felvétel
Természetesen a traktorokon máig alkalmazott kardános kihajtásról sem feledkeztek meg. A többcélú gépre, járműre bizony nagy szükség volt a gazdaság beindításához.
Az Unimog eredeti logója egy stilizált ökörfej volt – fotó: gyártói felvétel
Az első nyilvános nagy premier 1950-ben volt, a frankfurti DLG (Deutschen Landwirtschaftgesellschaft – Német Mezőgazdasági Ágazat) szakkiállításon, a mai Agritechnica elődjén. A cég vezetése számára egyértelművé vált, hogy csak óriási beruházások és fejlesztések árán tudnak igazi sikert elérni. Ugyanakkor a nagy fellendülés miatt nem volt garantálható, hogy a Mercedes-Benz elegendő motort és sebességváltót tud szállítani részükre, mert a saját gyártmányaikat részesítik előnyben.
Takarmánygyűjtés Unimog teherautóval és Pöttinger Jumno rendfelszedő kocsival – fotó: gyártói felvétel
Permetezés Unimog teherautóról – fotó: gyártói felvétel
A motor kiválasztásánál a Mercedes-Benz 170 D személygépkocsi dízelmotorjára esett a választás, azonban az eredeti 38 lóerő helyett csak 25 lóerővel kaphatta meg a Boehringer. Az Unimogok egészen 1963-ig ezzel az egyféle motorral készültek, és 4 fokozatú sebességváltóval. A maximális sebesség 50 km/óra volt. A nyomtáv 1270 mm volt, így pontosan két sor burgonya fért el a kerekek között.
Kaszálás front géppel és Unimog teherautóval – fotó: gyártói felvétel
A tárgyalások a Daimler-Benz AG két képviselője és a Boehringer Unimog 6 részvényese között kezdődtek. A cég átvétele már 1950 szeptember 5-én megkezdődött, de a végleges szerződést 1950. október 27-én írták alá. A teljes gyártást és fejlesztést hamarosan a Mercedes-Benz gaggenaui üzemébe helyezték át, a csillag logó csak 1953-tól került fel az Unimogokra.
Talajművelés Unimog teherautóval
Műtrágyaszórás Unimog teherautóval – fotók: gyártói felvételek
Hamarosan nemcsak a mezőgazdaság és az erdészet, de a közútfenntartás területén is megjelentek, majd a katonai alkalmazások is megahatározóvá váltak, sőt vannak különleges vasúti alkalmazásaik is, és a világ minden országában ismertekké váltak az Unimogok.
Unimog mezőgazdasági homlokrakodóval felszerelve – fotó: gyártói felvétel
Unimog erdészeti szállítójárműként – fotó: gyártói felvétel
Források: www.media.daimler.com, Mercedes-Benz Museum
Korábbi cikkeink Unimog témában: