A tényleges átállás azonban nem egyszerű, hiszen teljesen új gyártástechnológiára és új gépsorokra is szükség van, s akkor még nem említettük az új beszállítói kört vagy a munkaerő-átképzést.
A Chevrolet Silverado EV pick-up főbb jellemzői
A Silverado EV a General Motors fejlett Ultium EV platformjára épül, egy, az alapjaitól teljesen új járműként, tisztán elektromos üzemmóddal. Egyszerre kínálja a teljesítményt és a sokoldalú alkalmazhatóságot, olyan fejlett technológiákkal együtt, amelyek idővel a jármű felesztését is majd tovább viszik.
Silverado RST044. Silwerado WT
A Chevrolet folyamatosan fejlesztette, forradalmasította a Silverado üzletmenetét, hogy egy meghatározó modellkínálattá váljon. A Silverado név az 1975-ös modellévben debütált, és a Chevrolet C és K szériajelű kisteherautók legfelső felszereltségi szintjét jelölte. Majd 1999-től lett önálló széria, a Sierrával együtt. Ugyanakkor a C és K jelölések a mai napig élnek a Chevroletnél, de csak gyártásprogramban és a kereskedői szinten.
Az Ultium Platform a pick-upok egy következő fejlődési szintjét jelenti mind a flottaszintű, mind az egy autós vállalkozók vagy magánszemélyek számára, függetlenül attól, hogy most is egy Silveradót vezetnek-e vagy először fontolgatnak egy pick-up-vásárlást.
A bevezetéskor a Silverado EV kétféle konfigurációban lesz elérhető: RST First Edition és egy flottaorientált WT modell. (RST / Rally Sport Truck - szabadidős kivitel; WT / Working Truck - kimondottan munkaautó-jellegű.) Mindkettőnél az alapfelszereltséghez gazdag biztonsági csomagot kínálnak majd.
Röviden a legfőbb paraméterek a következők:
• Maximum 664 LE-vel és több mint 1058 Nm nyomatékkal a Wide Open Watts üzemmódban az RST-ben, amely a GM becslése szerint 4,5-5 másodperc alatt éri el a 100 km/órát.
• Standard DC 800 voltos gyorstöltés, akár 350 kW-tal a WT és az RST modelleken. Ezzel 10 perc alatt kb. 160 km-re elegendő töltöttség érhető el.
• Akár 10,2 kW-os fedélzeti energiaellátás a WT és az RST modelleken, ami opcióban rendelhető.
• Legalább 585 kg hasznos teherbírás és maximum 4,5 tonnás vontatókapacitás kiviteltől függően.
Silverado EV RST046
Silverado EV WT
Úttörő újítások
A Chevrolet is igyekszik több, a konkurencia által még nem alkslmazott megoldást kiötleni és felszereltségtől függően vagy szériában a piacra bevezetni.
A zászlóshajó Silverado RST First Edition például a következőket tartalmazza:
- Négykerékkormányzás.
- Automatikus adaptív légrugózás.
- Multi-Flex Midgate, egy olyan műszaki megoldás, amelynél nemcsak a hátsó ülések ülőlapjai előre dönthetők, hanem a hátsó ülések teljesen síkba lehajthatók, és a fülke hátfala nyitható a plató meghosszabbításaként.
Variálható belső tér
- Multi-Flex, motoros mozgatású, variálható platóajtó.
- A középkonzolon 17 hüvelykes, átlós LCD infotainment képernyő, amelyhez egy szomszédos, 11 hüvelykes, átkonfigurálható, kormány mögötti műszerfalegység, valamint több színű, 14 hüvelykes fej fölötti kijelző párosul.
- Hangvezérlésű motorindítás és leállítás.
- A „Super Cruise5", az iparág első valódi, önvezető üzemmódot támogató rendszere, amely lehetővé teszi, hogy több mint 200.000 mérföldnyi (320 ezer kilométernyi) kompatibilis úthálózaton közlekedjenek az Egyesült Államok és Kanada területén.
Az RST belső tere
Variálható platóajtó motoros mozgatással
Mindennapos munkák
A WT elsőként a flottaügyfelek számára kerül forgalomba, és kiemelkedő paramétereket kínál nullemisszióval, többek között 510 lóerővel és 834 Nm nyomatékkal. A WT 3600 kilogrammot vontathat, és 540 kg hasznos teherbírású. A későbbiekben bevezetnek egy speciális modellt is, amely akár 9 tonnát vontathat. Ez az Észak-Amerikában elterjedt kis nyerges szerelvényt jelenti, a platóra szerelt forgózsámollyal és kimondottan pick-upokhoz való félpótkocsikkal, például élő állatok vagy kisebb munkagépek szállításához.
A GM Fleet divízó már régóta ügyfélspecifikus megoldásokat kínál, főleg az építőipar és a közműszolgáltatók számára, de akár a farmerek is megtalálják a számukra szükséges megoldásokat. A mostani fejlesztések is a fenntarthatóságra való átállást segítik.
Silverado EV / WT
Munkára fel!
Mobil tárolóláda és fix rekesz a szerszámoknak, felszereléseknek
V8-as blokk helyet variálható csomagtér a gépkocsi orrában
Pick-up újratervezve
Az új Silverado alapjául egy 24 modulos Ultium akkumulátorcsomag szolgál, némileg hasonlóan az alvázas építéshez, de ez már integrált konstrukciónak minősül. Jól egyesíti a strapabíró és szilárd kialakítást, miközben kényelmesebb, biztonságosabb vezethetőséget biztosít mind terepen, mind közúton. Kedvező súlyelosztás és alacsony súlypont jellemzi.
A futóművek elöl-hátul független felfüggesztésűek, a meghajtást egy-egy villanymotor biztosítja az e4WD-rendszeren keresztül az RST-nél elérhető 24 colos kerekekre. Az automatikus adaptív légrugózás lehetővé teszi, hogy a jármű +/- 50 milliméterrel megemelhető, illetve süllyeszthető.
A négykerékkormányzás csökkenti a fordulási sugarat alacsonyabb sebességnél a parkolókban való jobb manőverezhetőség érdekében, és javítja a kezelhetőséget és a stabilitást nagyobb sebességnél, különösen vontatáskor.
Az RST és a WT modellek emellett vontató üzemmóddal, különböző vontatmánycsatlakozási lehetőséggel, valamint integrált pótkocsifékvezérlővel és tolatássegítővel is rendelkeznek. Az RST tartalmazza a Chevy Advanced Trailering System-rendszert (fejlett utánfutórendszert) is.
A tisztán elektromos üzemű pick-upok teljesen hasonló, modulárisan felépíthető alvázkoncepcióval készülhetnek a közeljövőben. Továbbá már épülőben van egy új, csak villanymotorokat gyártó üzemegység a New York-állambeli Lockportban, közel 154 millió dolláros beruházással. Sőt, a villanymotorok és az új akkumulátoros alvázplatform gyártása mintegy 4000 új munkahelyet is eredményez.
Ilyen és hasonló vázszerkezetre épülhetnek az elektromos pick-upok a tengeren túlon
Funkcionalitás
A Silverado EV PowerBase töltőrendszere a rendelkezésre álló kiegészítő tápegységgel kombinálva akár 10 elektromos csatlakozót (konnektort) is kínál, így összesen 10,2 kW tisztán elektromos áramot biztosít számtalan munkahelyi vagy szabadidős igényhez, beleértve az otthoni vészáramellátást is a szükséges berendezésekhez.
A Silverado EV a rendelkezésre álló kiegészítő töltőkábel segítségével egy másik elektromos pick-up szükségtöltésére is képes, megosztva energiáját.
A töltők egyre bővülő észak-amerikai hálózatával és a myChevrolet Mobile alkalmazás Energy Assist funkciójával a járművezetők akár menet közben is energiatakarékos útvonaltervezést készíthetnek.
Az RST-tulajdonosok hozzáférhetnek az Ultium Charge 360-hoz is, a GM holisztikus megközelítéséhez az EV-töltéshez, amely a teljes töltési élmény egyszerűsítését szolgálja, beleértve a hozzáférést több mint 100 000 nyilvános töltőponthoz az Egyesült Államokban és Kanadában.
A WT ügyfelei hozzáférhetnek az Ultium Charge 360 Fleet Service szolgáltatáshoz, amely az iparág egyik legátfogóbb töltési megoldását kínálja a vállalkozások számára, függetlenül attól, hogy a járművezetők hazaviszik-e járműveiket vagy visszatérnek-e a központi telephelyre.
A Silverado EV RST és WT modelleket kívül-belül átgondolt funkcionalitás és rugalmas alkalmazhatóság jellemzi.
A külső arányok és formai kialakítása a jármű képességeit és sportos teljesítményét közvetíti. Az orr-rész erőteljesen tereli a levegőt a karosszéria oldala felé, jelentősen csökkentve a légellenállást és a turbulenciát, mivel az elektromos gépkocsik hűtési igénye minimális. Ennek eredményeképpen a Silverado EV WT a becslések szerint az egyik legalacsonyabb légellenállási együtthatóval rendelkezik a sorozatgyártásban kapható teljes méretű pick-upok közül, elősegítve a maximális hatótávolság elérését.
A Silverado EV kizárólag duplafülkés kivitelben lesz kapható, rövidebb első túlnyúlással, markánsabb megjelenéssel, nagyobb terepszöggel, és javítja az előre irányuló kilátást is. A második üléssor hátrébb került, a két méternél magasabb utasok is kényelmesen utazhatnak.
Az RST és a WT modelleknél a motorház helyett jókora, kiegészítő tartozékokkal egyéni igényekre szabható csomagtartó került kialakításra.
Az RST moduláris konzoljának tárolókapacitása valamivel több mint 27 liter, ami azt jelenti, hogy egy mini hűtő is könnyedén elfér benne. Az RST fix üvegtetővel és nagyobb fejtérrel is rendelkezik.
Az RST-nél a 1,78 méteres platóhossz tovább bővíthető, kihasználható az innovatív Multi-Flex fülkehátfalnak köszönhetően, amely nyitott állapotban már 2,7 méteres rakodási hosszt biztosít az első ülések és a platóajtó közt. A 40/60 arányban dönthető hátsó üléssor négyféle konfigurációt kínál, lehetővé téve kisebb rakomány, csomag, felszerelés stb. szállítását, miközben a második sorban még egy utas is elfér.
A Silverado EV RST a rendelkezésre álló Multi-Flex hátsó ajtóval kiegészítve akár 3,25 méteres szálanyagot is vihetünk, anélkül hogy lelógna a platóról. Természetesen rendelhető lesz zárt, fedeles platókialakítás is időjárásra érzékeny rakományhoz vagy kisebb testű hobbiállat szállításához.
Technológiák a mának és a holnapnak
A Silverado EV teljes fedélzeti technológiáinak működtetését elsőként a piacon az Ultifi, egy új Linux-alapú szoftverplatform teszi lehetővé. A GM házon belül kifejlesztett platform elválasztja a jármű szoftverét a hardvertől, lehetővé téve a gyors és gyakori szoftverfrissítéseket, hogy rugalmasan és gyorsan fejlesszék a jármű szolgáltatásait és a felhőalapú szolgáltatásokat és azok elérhetőségét.
A Silverado EV összeszerelése hazai és globális beszerzésű alkatrészekből történik majd a GM ZERO gyárában, a Detroit-Hamtramck Assembly Centerben – a 2,2 milliárd dolláros beruházással újrahasznosított és átalakított, az EV-gyártásra szánt létesítményben.
A Silverado EV 2023 tavaszán debütál a GM leghosszabb – több mint 600 km -– hatótávolságú akkumulátorával szerelt WT modellel.
2023 őszén debütál egy teljesen felszerelt RST First Edition modell, amely szintén 600 km-es hatótávolságot biztosít, nettó 105.000 dolláros áron.
A gyártás felfutását követően a Chevrolet a teljes Silverado EV-portfóliót bemutatja, beleértve a WT-t (nettó 39.900 dollártól), az RST-t, a Trail Bosst és a többi modellt. Az ügyfelek különböző árkategóriákban, nettó 50-80 ezer dollár között és még többért, választhathatnak majd a különféle felszereltségi szintek közül.
Forrás: www.media.gm.com