Már bemutattuk, hogyan is jöttek létre a csuklós dömperek különleges pótkocsis traktorokból, elsőként az építőipar céljaira. Most újabb mérföldkőhöz érkeztek a fejlesztések, a Volvo Construction Equipment (Volvo CE) bemutatta a világ első üzemanyagcellás csuklós dömperének prototípusát, a Volvo HX04-est.

S egyúttal kezdetét vették a tartós gyakorlati tesztek is, annak eredményei rávilágítanak a hidrogén és az üzemanyagcellák nyújtotta lehetőségekre, és alapot adnak a Volvo CE jövőbeli termékfejlesztési programjaihoz. Minden bizonnyal előbb-utóbb eljön az idő, amikor mezőgazdasági vagy erdészeti gépekben látható viszont az üzemanyagcellás meghajtás.

A Volvo CE a Science Based Targets (SBTi) kezdeményezésben vállalt kötelezettségének megfelelően, amely szerint 2040-re az értéklánc üvegházhatású gázkibocsátása nettó nulla lesz, felgyorsította a fenntartható energiaforrásokkal kapcsolatos munkálatokat, fejlesztéseket.

A tisztán elektromos, csak akkumulátorra alapuló megoldásaival a Volvo CE már most is az egyik legszélesebb gyártmánypalettát kínálja, köztük az agrárcélokra is alkalmas kompakt homlokrakodóival együtt. A fejlesztések következő lépése a hidrogén és üzemanyagcella alkalmazása a nullemissziós üzemeltetés érdekében.

A világ első csuklós dömperének több mint 55 évvel ezelőtti megalkotása volt hasonló nagyságrendű innováció. Bár a HX04 még csak egy prototípus, azonban értékes betekintést, gyakorlati tapasztalatokat nyújt a hidrogén lehetőségeibe, az energiaátalakításba, az akkumulátoros megoldások mellett. Bíznak benne, hogy többféle technológiával és partnerségben dolgozva hasznos gyakorlati eredményeket érnek el az építőipari, bányászati, szállítási feladatok karbonsemlegességéhez.

A Volvo HX04 egy 2018-2022 között futó kutatási projekt eredménye, amelyet a fenntartható járművekkel kapcsolatos stratégiai kutatás, innováció és fejlesztés támogatására a VINNOVA svéd innovációs ügynökség, a Svéd Energiaügynökség és a Svéd Közlekedési Hivatal nemzeti együttműködésének, az FFI-nek a finanszírozásával valósítottak meg. A partnerek között szerepel a Volvo CE, a svéd RISE Research Institutes of Sweden, amely a hajtáslánc fejlesztésével és biztonságával kapcsolatos speciális szaktudást biztosította, valamint a PowerCell Sweden, az üzemanyagcella-alapú, hidrogén-elektromos energiaellátási megoldások fejlesztője.


A hatkerekű prototípus fejlesztése és építése nagyrészt a Volvo CE svédországi Braåsban található üzemében történt – ugyanott, ahol 1966-ban megszületett a Gravel Charlie, a világ első csuklós dömpere, ezért a kollektíva a Volvo HX04-nek az "Electric Charlie" becenevet adta. A svédországi Eskilstunában található Technológiai Központ mérnökei a szoftverfejlesztéssel és az üzemanyagcella-tesztlaborban szerzett ismeretekkel járultak hozzá a fejlesztéshez.

Az új géptípus természetesen még kereskedelmi forgalomban nem kapható, de a koncepcióból származó értékes tapasztalatok mindenképpen átkerülnek a közeljövő típusaiba, és a sorozatgyártás alapjául szolgálnak majd.

Hidrogén-üzemanyagtöltő állomás

A hidrogén-töltőállomások infrastruktúrája még fejlesztés alatt áll, ami azt jelenti, hogy a Volvo HX04 üzemanyag-utántöltése fontos szempont, amelyet meg kell oldani a projektben. A Shell egy korszerű hidrogéntöltő állomást telepített a Volvo CE braåsi tesztpályájára. A Shell és a Volvo Group egyaránt alapító tagja a H2Accelerate nevű, a hidrogénnel működő tehergépkocsik tömeges európai piaci bevezetése feltételeinek elősegítésén dolgozó vállalatok együttműködésének.

Volvo

A Volvo HX04 egy 2018-2022 között futó kutatási projekt eredménye – fotó: www.volvoce.com

Oliver Bishop, a Shell hidrogénmobilitásért felelős vezérigazgatója szerint az üzemanyagtöltő infrastruktúra biztosítása ehhez az innovatív projekthez lehetőséget adott bemutatni a hidrogénnel kapcsolatos műszaki lehetőségeket, és lehetővé tette egy kulcsfontosságú projekt támogatását.

Hogyan működik?

A hidrogénüzemű járművek feltöltési folyamata gyors, a Volvo HX04 dömper 12 kg hidrogénnel történő megtankolása kb. 7,5 percet vesz igénybe, és ezzel körülbelül 4 órán át képes üzemelni. Az üzemanyagcellák a hidrogént oxigénnel egyesítik, az így létrejövő kémiai reakció elektromos áramot termel, amely egy akkumulátor közbeiktatásával a gépet táplálja. A folyamat során az üzemanyagcellák hőt is termelnek, amely például a fülke fűtésére használható. Az üzemanyagcellák csak egy dolgot bocsátanak ki – vízgőzt.

Az üzemanyagcella elvileg úgy működik, mint egy akkumulátor, azzal a különbséggel, hogy szükség szerint a fedélzeten lévő hidrogénből termel saját villamos energiát, ahelyett hogy külső forrásból töltenék fel. Az üzemanyagcellás elektromos hajtásláncú járművek üzemideje, hatótávolsága és tankolási ideje hasonló a belső égésű motorral hajtott járművekéhez.

Míg az elektromos járművek és munkagépek, valamint a bioüzemanyagok ma már kereskedelmi forgalomban kaphatók – mint a dízelüzemanyag fenntarthatóbb alternatívája –, a hidrogénüzemű gépek széles körű kereskedelmi forgalomba bevezetése az évtized második felében várható.

Forrás: www.volvoce.com