Nincs megállás, a legfeljebb pár éves, úgynevezett „startup" cégek mellett a régi, neves gyártók sem akarnak lemaradni. Vannak gyártók, amelyek alig változott formatervvel és belső térfrissítéssel, de a legkorszerűbb műszaki tartalommal küldik a piaci hadszíntérre a legújabb elektromos modelljeiket, míg más gyártók a nulláról építve teljesen új, inkább a mai generációt megszólító küllemű és belül, de a teljes konstrukcióban is high-tech megoldásokat felvonultató járművekkel rukkolnak elő.

Igaz, gyakran felbukkannak olyan innovatív és valóban praktikus megoldások is, amelyek eddig valamiért hiányoztak a mindennapokból.

Dodge RAM

Dodge RAM

Egyre gyakrabban tűnnek fel különleges high-tech megoldásokat felvonultató járművek – fotók: www.media.stellantisnorthamerica.com

Kiélezett harc a vásárlókért

Az idei év legelső premierje a Ram 1500 Revolution BEV, amely még egyelőre prototípusnak számít, de a Stellantis-csoport megmutatta, milyennek képzeli el a 2024-ben piaci bevezetésre szánt, tisztán elektromos üzemű pick-upját, válaszlépésként a Ford, a Chevy, GMC és a Toyota már meglévő, illetve tervezett modelljeire.


A közeljövő Ramjével a Dodge saját eddigi modelljein is át kíván lépni, nemcsak a konkurenseket felülmúlni.

Napjainkban a pick-up-fejlesztés és -gyártás merőben új szakasza is elkezdődött: újraértelmezik, hogy milyenek lehetnek ezen haszonjárművek, a gyakorlati funkcióktól és praktikumoktól kezdve a fedélzeti szolgáltatások menürendszerének kezelhetőségén át a részletfunkciókig bezárólag; amikor már a teljesítmény, dizájn és sebesség helyett egy kisteherautó az internet részévé, mi több, szinte „okoseszközzé" válik. Természetesen az alap gyakorlati értékeket továbbra is a teljesítmény, hatótáv, teherbírás és vontatási kapacitás fogja megadni.

Az 1500 Revolution BEV Concept a Stellantis STLA Frame EV platformjára épült. Két elektromos hajtómodul az első, illetve a hátsó kerekek közelében helyezkedik el, maximalizálva az utastér méretét, és lehetővé téve elöl egy tágas csomagtartó kialakítását, elektromos csatlakozókkal, kis eszközeink számára. A kompakt hajtásláncoknak köszönhetően a fülke mintegy 10 centiméterrel hosszabb lett előre, megnövelve a hátul ülők lábterét, de változatlan platóhossz mellett. De még kettő, a fülke hátfaláról lehajtható pótülésnek (jump seat) is maradt hely.

A könnyű be- és kiszállást az előre-hátra 90 fokban nyíló ajtók és a B-oszlop elhagyása is segítik, míg a plató egymotoros mozgatású padlószegmenssel meghosszabbítható, és a kétszárnyú hátsó platóajtók lesznek az oldalfal meghosszabbításai.

A gépkocsi számos motorizált funkcióval rendelkezik: a fülkeajtók nyitása-zárása, a platóajtó-mozgatás, a töltőcsatlakozó fedele szintén motorosan nyit-zár, valamint az oldalsó és hátsó fellépők szintén motoros mozgatásúak. Sőt, hátul aktív mozgatású légterelő is található.

Dodge RAM

Dodge RAM

Egyedi, csak LED-es fényszórók és lámpák – fotók: www.media.stellantisnorthamerica.com

Dodge RAM

Dodge RAM

Tágas, variálható utastér – fotók: www.media.stellantisnorthamerica.com

Ultramodern és praktikus dizájn

A konkurenciával ellentétben nem követték a Ram meglévő pick-up-családját. Helyette kívülről íves megjelenésű felületek, kizárólag karakteres LED-világítást magukba foglaló lökhárító, kidomborodó sárvédők, amelyek nemcsak a széria 24 colos kerekekhez, de az opciós 35 colos terepgumikhoz is megfelelnek, kifordítható vonószemek és a már említett kétszárnyú hátsó platóajtó határozzák meg formáját.

Dodge RAM

Új irányzat a teljes panorámatető – fotó: www.media.stellantisnorthamerica.com

A fülke alaphelyzetben csak 4 személyes, de önálló és áthelyezhető ülésekkel, legyen szó munkáról vagy szabadidőről. A középkonzol átalakítható munkaterületté, a már említett leghátsó pótülések kivehetők, így nemcsak a fülkében, de akár a járművön kívül is használhatók.

Érdekes újítás, hogy az utastérben végigfut egy nyitható tubusszerű rakodóalagút, amelyben maximum 5,48 méter hosszú szálanyagokat szállíthatunk, a plató felől berakodva.

Az oldalsó visszapillantó tükröket már itt is digitális kamerák váltják fel. Kisebbek, könnyebbek, nincs szélzaj, ennek ellenére látószögük még nagyobb utánfutó vontatásakor is kellően nagy.

Dodge RAM

Csomagtartó elöl, elektromos csatlakozókkal – fotó: www.media.stellantisnorthamerica.com

Dodge RAM

A platóajtókkal és kihúzható padlólemezszegmenssel a plató megtoldható – fotó: www.media.stellantisnorthamerica.com

Minden funkció képernyőn és gombok nélkül

A műszerezettség még mai szemmel is futurisztikus, csak egy nagy, többfunkciós központi kijelző van, ami egy fedélzeti számítógép is egyben, a kormány mögötti műszerfalat a szélvédőre vetített információk helyettesítik. Gyakorlatilag gombok nélküli kezelőfelületekkel, kivehető és átkonfigurálható tabletekkel találkozhatunk majd, és fokozatmentesen változtatható belsőtér-világítással.

A különböző belsőtér-funkciók, például a Productivity, Social, Party, Relax, egyetlen gomb segítségével az utastér számos funkcióját aktiválják, amelyek a világítást, az üléseket, az ablakok és a tetőablakok átláthatóságát, a kijelzőket és az audiorendszert állítják be.

A koncepció egy virtuális személyi asszisztenst is tartalmaz, amely egy 3D-s Ram-avatárt használ, amely természetes nyelvű hangutasításokat követ, még akkor is, ha a tulajdonos a járművön kívül tartózkodik.

A Shadow üzemmód lehetővé teszi, hogy a jármű kövesse a vezetőt, amikor az a jármű előtt halad. Ez akkor hasznos, ha a vezetőnek rövid távolságra kell előre mennie – például szerszámok berakodásához –, de nem akar visszaszállni a teherautóba, hogy néhány méterrel arrébb álljon.

A sajtótájékoztatón elárulták, hogy még nem biztos a végleges utastér-koncepció, vagyis még több ponton változhat a sorozatgyártás megkezdéséig, vagy akár opciós csomagba is kerülhet néhány megoldás.

Dodge RAM

Dodge RAM

Kivehető táblagépek mint műszerfal, kezelőfelület és munkaeszköz. A belső tér még változhat is többé-kevésbé – fotók: www.media.stellantisnorthamerica.com

Különböző teljesítménykínálatok és egy PHEV

A Dodge nem titkolta, hogy a különböző teljesítményű elektromos pick-upok is az üzleti terv és gyártásprogram részei. A nagyobb kapacitású EDM-ek (moduláris akkumulátorcsomagok) befogadására tervezett Ram 1500 BEV Concept lehetőséget kínál az alkalmazásfüggő, nagy teljesítményű alkalmazásokhoz is, beleértve a munkaautókat, amikor segédberendezéseket is kell tartósan működtetni vagy mobil generátort pótol az elektromos pick-up vagy a legkeményebb terepes igénybevételekre, helyettesítve a jelenlegi TRX változatot.

A koncepció tervezői szerint 350 kW-os CCS DC gyorstöltéssel, 800 voltos feszültségen körülbelül 10 perc alatt akár 100 mérföldes (160 km) hatótávolságot képes betölteni az akkuba. Bár nem világos, hogy ez két különálló 400 voltos akkumulátorcsomagon keresztül történik-e, mint a GMC Hummer EV esetében, vagy pedig egy valódi 800 voltos egységről van szó.

A Dodge azt szeretné, ha alapvetően a Ram 1500 Revolution BEV lenne a befutó az ügyfeleket leginkább érdeklő területek kombinációjában: hatótávolság, vontatás, hasznos teherbírás és töltési idő terén. Fontos megjegyezni, hogy nem olyan egyszerű ezt a négy tényezőt összekombinálni.

A tervek között szerepel egy plug-in hibrid Ram is azok számára, akiknek nagy távolságokat kell megtenniük vagy távoli területeken dolgoznak, de a kiindulási vagy célállomáson már teljes mértékben megfelel csak az elektromos üzemmód is. A tölthető hibrid azonban nem biztos, hogy úgy fog kinézni, mint a most bemutatott Ram BEV.

A Dodge Ram 1500 Revolution BEV hivatalosan még koncepciójármű, még alapvető műszaki adatokat sem tettek közé. A sorozatgyártás beindítását 2024-ben tervezik, de néhány hónapon belül már leleplezhetik a végleges, piacra kerülő változatot.

Forrás: www.media.stellantisnorthamerica.com