A kezdeti 24 és 30 kilowattórás helyett ma 40 kWh szériában, a tesztautóban már 62 kWh volt a kapacitás, ami egyben az e+ kivitelt is jelenti, némi többlet-műszakitartalommal.
Megnyerő külső, tartalmas belső
A hatchback formaterv a Nissan-nál tágas belső teret rejt. A teljes hossz 4,5 méter, a tengelytáv 2,7 méter, és nagyobb akkucsomag sem megy az alapban 427 literes csomagtér rovására. Közel a 190 centihez, elöl-hátul kényelmesen el lehet férni, sem vállmagasságban, sem fejmagasságban nincs kompromisszum, ki hova üljön. Én, e sorok írója is kényelmesen befértem „magam mögé“ a cc. 190 cm magasságommal. Talán a hátul, középen utazót zavarhatja a padlóváz merevségét szolgáló alagút formájú vázelem.
Egyetlen kényelmetlenség a kormány mögött: ha még 3-4 centivel magasabbra lehetne emelni a kormányoszlopot, nem akadályozná a be- és kiszállást térdmagasságban. Az ülések beállítása hagyományosan karokkal lehetséges, nem kell gombokat keresgélni.
A gépkocsiból példás a kilátás, a kis oldalablakos „A“ oszlop sem takar bele az útkereszteződésekbe. A tükrök optikája szintén rendben volt. A formaterv egytelen hátránya az egy méteres első túlnyúlás, járdaszegélynél, meredekebb parkolóházrámpákon, de a hazai szabványok nélküli, autórongáló akadályoknak könnyen áldozatul eshet a karosszériaelem. De az is előfordulhat, hogy az otthoni kocsibeállót kell majd átépíteni.
A V-alakú hűtőrács kiemeli a gépkocsi egyedi vonalait
A kezelőszervek jelentős hányada szintén nyomógombos, logikus elrendezésű, elsőre átlátható. A műszerfal központi része LCD-s, a baloldali részén jelenik meg a többfunkciós menürendszer és minden adat, amit szeretnénk. A középkonzol központi érintőképernyője is ismerős, úgy tűnik, kezd egységes lenni nemcsak a beszállítói kör, de legalább már a menürendszerek és funkciók is. Ellenben jó lenne a portörlőn kívül mást is kitalálni a gyártóknak, mert ezek a kis monitorok borzasztóan vakítanak, ha rásüt a nap.
A kezelőszervek jelentős hányada nyomógombos, logikus elrendezésű, elsőre átlátható
Az irányváltó gömb használatát ugyan szokni kell, bár kialakítása és logikája a lehető legkézenfekvőbb. A rajta levő gomb a „P“ állás, de azért használjuk az elektronikus rögzítőféket és a szegélynek kormányzást (ha van) hegyvidéken.
A csomagtér jól rakodható
A csomagtér jól rakodható, igaz, a hátsó szegély viszonylag magas. Az extra Bose-hangtechnikára sem árt vigyázni, ha nehéz holmikat szállítunk. Öreg, vitatható nissanos vonás, hogy a hátsó ülések ülőlapja nem előre dönthető, a lehajtott háttámlák kb. 15 centivel magasabban vannak, mint a csomagtér padlója. A teljes összenyitott térfogat plafonig már 1167 liter, ami kiváló.
Tágas utastér elöl-hátul
Útközben a Nissan Leaf-fel
Az elektromos autó cseppet sem könnyű, az 1,7 tonnás önsúlyhoz papírforma szerint 2140 kg össztömeg társul, azaz 414-434 kg a teljes terhelhetőség az e+ Tekna esetében. Igaz, van 217 lóerő és 340 newtonméter, ami egy 3,5 tonnás dízel kisteherautónak is becsületére válik. A hivatalos hatótáv a nagyobb akkuval 385 km vegyes ciklusban. Akik a kisebb, 40 kWh-ás akkucsomagot választják más Leaf-kivitelek esetében, ott 270 km, a motor ugyanaz, picit visszafogottabb paraméterekkel: 150 LE és 320 Nm, de ez sem kevés! Hasonlóan a 157 és 144 km/ó végsebességen sem fogunk vitatkozni. A tápfeszültség 352, illetve 350 volt.
Itt is megtaláltuk az ECO kapcsolót, normál városi közlekedéshez itt tényleg célszerű használni, ha messzebbre akarunk jutni, bár ehhez egész nap, akkukimerülés közeléig kellene autózni, hogy mit is jelent a gyakorlatban.
Az irányváltó melletti „e-Pedal“ – amelyre a már említett e+ is utal – egy fokozott visszatöltést és erőteljesebb lassítást jelent a gyorsítópedál felengedésekor. Némi ráhangolódással tényleg lehet egy pedállal vezetni a kocsit. Sőt, lejtmenetben is biztosítja a maximális visszatöltést, s talán még a gépkocsit is képes lenne állóra fékezni.
A Nissan Leafet Brazíliában a legjobb elektromos személygépkocsinak választották
Az e-Pedal szűk helyen történő parkoláskor és lámpánál várakozva megakadályozza a meggurulást, esetleges koccanást. Ugyanakkor autópályán vagy országúton célszerű kikapcsolni, ilyenkor szinte motorfék nélkül gurulhatunk vagy lassíthatunk, majd lendületből előzhetünk vagy besorolhatunk. Fékezéskor egyaránt működnek a tárcsafékek és motorfék (visszatöltés), precízen adagolható a fékerő. Igaz, télen vagy síkos tanpályán érdemes lenne megnézni, hogyan működik a fokozott fékhatás visszatöltéssel (e-Pedal).
A kocsi menetdinamikája kiváló, könnyű alkalmazkodni a forgalomhoz, szűk helyeken könnyű vele manőverezni. A szakemberek közt is vitatéma, hogy a fokozott visszatöltésnél működjön-e a féklámpa vagy sem, mert a fékhatás erősebb, mint a benzines vagy dízel motorféknél, még ha bizonyos lassulás nem is éri el a jogszabályi értéket. Az ütközésveszélyre figyelmeztetés itt is néha hamar jelzett. Az elektromos autó futása, iránytartása hibátlan, de a futóművek a Nissan Leafnél sem szeretik a rossz minőségű utakat.
Az ülések hosszú távon is kényelmesek, jól tartják a testet. Bár nem volt kánikula, de a klímaberendezés jó hatásfokkal és csendesen működött, a hatótávból sem használt el érezhető mértékben manuális módban.
Országúton és autópályán 90-135 között is kiváló az úttartása, mindez főleg a padlózat alá rejtett akkucsomagból, a lehető legalacsonyabb súlypontból adódik. Az elöl McPherson, hátul torziós rugózás jól illeszkedett minden menethelyzethez, a kanyarstabiltásra vagy tempós sávváltásra sem lehetett panasz. Szélzajt csak a lehúzott ablakok okoznak, a motorzúgást pedig elfelejthetjük.
Családi autónak vagy cégautónak is ideális választás a Nissan Leaf
Az adaptív tempomat azonnal és biztonságosan alkalmazkodik a pillanatnyi forgalmi helyzethez, ami főleg rossz látási viszonyok között előnyös. Úgy éreztük, itt már nem szükséges sem az e+ funkció, sem a takarékos mód, mert itt csak egy fix áttétel van, és nélkülük ki tudjuk használni előzéshez vagy besoroláshoz a teljes teljesítményt, ugrásra készen.
Mindent összegezve, akár családi autónak, akár cégautónak szánjuk, ideális választás a Nissan Leaf!
Tesztautónk esetében a 2021-es vételár 15.690.000 Ft, de az elektromos autók után járó állami támogatással, kereskedői kedvezménnyel is közel van a 13 millióhoz.
|
Forrás: www.nissan-global.com