Az eddigi 2 literes, 213 lóerős, 500 newtonméteres, duplaturbós EcoBlue dízel mellé kapott egy V6-os benzines duplaturbóst is az észak-amerikai piacról, 288 lóerővel és 491 newtonméter nyomatékkal. De a futóművek sem maradtak érintetlenül. A piaci bevezetés nyár végén várható.
A piaci bevezetés nyár végén várható – fotó: www.media.ford.com
Műszaki fejlesztések a terepversenyekről
A 3 literes EcoBoost V61-es, duplaturbós motor a 288 LE-vel és 491 Nm nyomatékkal csak az első lépcső. A motorblokk tömörített grafitos vas, amely 75 százalékkal erősebb és 75 százalékkal merevebb, mint a hagyományos öntvények. A versenyautókban alkalmazott vezérlést is megkapta a „Baja" programon belül, így minden késedelem nélkül reagál a gázadásokra, és gázelvételkor sem csökken a turbók fordulatszáma, azonnali teljesítményt nyújtva, újbóli gázadásnál.
A bevezetőben említett dízelmotor is megmarad a kínálatban, igaz, csak 2023-tól kerülnek beépítésre, és valószínűleg egy továbbfejlesztett változatban.
A 10 fokozatú automata váltó és a motorral való összehangolás 7 különböző vezetési módot, pontosabban kapcsolási programot kínál, ahogy az előző Raptor-kivitelnél is. Ezek nemcsak terepen, de vontatásnál vagy komoly hegyi szerpentineken szintén kihasználhatók.
Az állandó összkerékhajtás elektronikusan vezérelt, az út- és terepviszonyoknak, illetve a pillanatnyi motorparaméterek (teljesítmény, nyomaték) alapján osztja el a kerekekere jutó nyomatékot, magabiztos haladást biztosítva. A kétfokozatú osztómű és a zárható első és hátsó differenciálművek nehéz terepen jelentenek nagy segítséget.
Akár munka-, akár hobbicélú alkalmazás, minden körülmények között megállja a helyét.
A kipufogórendszer újdonsága, hogy a vezető négyféle, elektronikusan kapcsolgatható hanghatás közül választhat, amelynek gyakorlati értelme erősen kérdőjeles.
|
Új küllem és szerkezet
A Next-Gen Ranger Raptor teljesen új alvázszerkezettel rendelkezik. Több ponton megerősítették, például a C-oszlop, a plató csatlakozásánál, de a pótkerék-felfogatásnál is. Nemcsak a Fordnál, de más gyártóknál is alsó védelmi szerepet is szánnak a pótkeréknek a tervezők hátsó felütközéskor, felakadás esetén.
A felülfüggesztések is változtak: új alumínium lengőkarok, megnövelt rugóutak, és hátul egy kifinomult Watt's link megvezetést alkalmaznak, hogy terepen is tempósan, kedvező iránytartással lehessen haladni.
A FOX® 2,5 hüvelykes Live Valve belső megkerülőszelepes, a változó karakterisztikájú lengéscsillapítókat Teflon™-olajjal töltötték fel, amely mintegy 50 százalékkal csökkenti a belső súrlódást a korábbiakhoz képest. Továbbá a lökethossz utolsó 25 százalékában fejti ki a maximális csillapítási hatást, megakadályozva terepen a felütközést, valamint sportos gyorsításkor vagy erőteljes fékezéskor ellensúlyozza a gépkocsi megülését, illetve bólintását.
A motor és hajtáslánc, valamint üzemanyagtartály védelmét 2,3 milliméteres acéllemez szavatolja nehéz terepen. Amennyiben mégis elakadnánk, a mentéshez elöl-hátul egy-egy pár vonószem áll rendelkezésre.
Az új motorblokk és alváz – fotó: www.media.ford.com
Vérbeli terepjáró
A Ranger Raptor első alkalommal kap intelligens összkerékhajtást, egy teljesen új, elektronikusan vezérelt, igény szerint kapcsolható, kétfokozatú osztóművel, valamint első-hátsó zárható differenciálművel kombinálva. Ezt szintén a Baja 1000 futamok ihlették, igyekeztek egy olyan járművet alkotni és szériagyártásba tenni, amelyet már nem kell utólag tuningolni.
A következő hajtáslánchangolások közül válaszhatunk a programkapcsolóval:
- Normál - a kényelemre és az üzemanyag-hatékonyságra tervezve
- Sport - érzékenyebb a lendületes közúti vezetéshez
- Slippery - magabiztosabb vezetéshez csúszós vagy egyenetlen útfelületen
Off-road és ezen belül:
- Rock crawl - az optimális irányíthatósághoz, lépésben haladáshoz, extrém sziklás vagy egyenetlen terepen
- Sand - optimalizálja a sebességváltást és az erőátvitelt a homokban és mély hóban való haladáshoz
- Sár/nyomvályúk - a maximális tapadáshoz induláskor és a jármű lendületének fenntartásához
- Baja - minden rendszert maximális támadásra állít a nagy sebességű terepjáró teljesítményhez.
A következő generációs Ranger Raptor Trail Control™ funkcióval is rendelkezik, amely olyan, mint a terepes tempomat. A vezető egyszerűen kiválaszt egy 32 km/h (20 mph) alatti sebességet, és az elektronika szabályozza a motorteljesítményt, működteti a fékeket, miközben a vezető a nehéz terepen való kormányzásra koncentrálhat.
A belső tér is megújult, nemcsak komfortban, de szolgáltatásokban is egy új fokozatot képvisel – fotók: www.media.ford.com
Kemény és sportos
A Ranger Raptor fokozott képességeihez jól illeszkedik a teljesen új megjelenés a szélesebb kerékjárati ívekkel, és a C-alakú fényszóró kialakítás. A kék ovállogó helyett markáns FORD felirat került a hűtőrácsra. A LED-es nappali menetfénnyel ellátott mátrix LED-es fényszórók a Ranger Raptor világítását, a fényteljesítményt új szintre emelik, prediktív kanyarfénnyel, vakításmentes távolsági fényszóróval és automatikus dinamikus fényszóróval.
A szélesített sárvédők alatt szériában 17 colos könnyűfém keréktárcsákat és profi terepgumikat szerelnek szériában. A funkcionális szellőzőnyílások, a strapabíró csúszásgátlós alumínium oldallépcsők hangsúlyozzák a megjelenést, és növelik a funkcionalitást. A LED-es hátsó lámpák szintén jellegzetes stílust biztosítanak. A felnik és első-hátsó lökhárítók színe azonosak, a hátsó lökhárító integrált fellépővel és vonóhoroggal rendelkezik, és kiindulása nem rontja a hátsó terepszöget sem.
A továbbfejlesztett hajtáslánchoz új vezérlés és kezelőszervek is tartoznak – fotó: www.media.ford.com
Belső tér
Az utastérben elöl és hátul teljesen új, vadászrepülőgép-ihletésű sportülések találhatók, amelyek nemcsak növelik a kényelmet, de jobb oldaltámasztást nyújtanak nagy sebességű kanyarodáskor.
A műszerfalon, a kárpitozáson és az üléseken visszaköszönnek a fényezéssel azonos Code Orange dekorcsíkok és a belső világítás, amely borostyánsárga fénybe öltözteti a belső teret. Nemcsak a prémium bőrkárpitos sportülések, de a kormánykerék is fűthető. A hüvelykujjal működtethető kormányküllő-kapcsolók teszik teljessé a sportos érzést.
Az utasok a legújabb digitális technológiát is élvezhetik; a csúcstechnológiás utastérben egy 12,4 colos, teljesen digitális műszeregység és 12 colos központi érintőképernyő találhatók, a Ford új generációs SYNC4A® csatlakoztatási és szórakoztató rendszere, amely vezeték nélküli Apple CarPlay és Android Auto™ kompatibilitást ad felár nélkül. Ez a központi nagy többfunkciós kezelőfelület és táblagép már jól bevált a tengeren túli F-szériás Ford pick-upokban. A 10 hangszórós B&O® hangrendszer gondoskodik a kiváló hangzásról útközben.
Forrás: www.media.ford.com