Javában tart a kapás kultúrák betakarítása, ezért a következő gazdainterjúnkban a terményszállításra és a kombájnok hatékony kiszolgálására fókuszálunk.

Beszélgetésünk helyszíne Csorna, ahol egy családi vállalkozáshoz látogatunk el. Egy kedves házaspár fogad minket, Kocsisné Orbán Martina és Kocsis Zoltán, a Mezőképző Kft. ügyvezetője.

– Köszönjük, hogy betekinthetünk az aratás legmozgalmasabb napjaiba. Hogyan alakul a vállalkozás tevékenysége és milyen beruházás segíti a munkátokat ettől az évtől?

– Cégünk vetőmag előállítással, mezőgazdasági bérmunka szolgáltatással, vetőmag- és egyéb inputanyag kereskedelemmel, valamint irodai szaktanácsadással is foglalkozik a Rábaköz és Csorna 50 km-es körzetében. Kétszemélyes családi vállalkozásból építettük fel apránként a Mezőképző Kft-t, idén pedig elérkezett az idő, hogy tovább fejlesszük a gépparkunkat ahhoz, hogy továbbra is magas színvonalon tudjuk kiszolgálni a partnereinket.

A kettesével összekapcsolt Zaslaw pótkocsikkal hatékonyan ki lehet szolgálni több kombájn munkáját is – fotó: Kocsis Zoltán

A kettesével összekapcsolt Zaslaw pótkocsikkal hatékonyan lehet dolgozni – fotó: Kocsis Zoltán

Négy darab 14 tonnás, kéttengelyes, forgózsámolyos Zaslaw pótkocsit vásároltunk a Sato-Gép Kft. szakembereitől, így az új gépeket már a kalászosok betakarítása során maximálisan ki tudtuk használni. Az esetek nagy részében kettesével összekötve használjuk a pótkocsikat, de természetesen sokat szállítunk velük szólóban is – fűzte hozzá Kocsis Zoltán.

– Miért a Zaslaw márkára- és miért éppen erre a típusra esett a választás?

– Sok érvünk szólt a Zaslaw pótkocsik mellett, talán az egyik legfontosabb az ismeretségünkben látott elégedettség volt, ahogyan a gazdák pozitívan nyilatkoztak erről a márkáról. De természetesen a kéttengelyes, forgózsámolyos kategóriában megtalálható széles választék is nekünk kedvezett. A három oldalra billenthető pótkocsik közül a kategória legnagyobb képviselőit – a Zaslaw D-737-14 XL-eseket – választottuk 14 tonnás terhelhetőséggel.

Pillanatkép Zaslaw szerelvényekkel a gabona aratásból – fotó: Kocsis Zoltán

Pillanatkép Zaslaw szerelvényekkel a gabona aratásból – fotó: Kocsis Zoltán

A márka- és a típus kiválasztásakor nagyon fontos volt, hogy nagy múltú gyártó megbízható termékét válasszuk, hiszen a munkacsúcsok során ezek a gépek maximális kihasználtság mellett, folyamatosan dolgoznak. Természetesen a Zaslaw gépgyár 60 éves történelme is megalapozta a bizalmunkat a márka mellett, de – ahogyan korábban említettem – az ismerőseink kedvező szakmai tapasztalatai voltak a legfontosabb érvek. Mi elsősorban szolgáltatást végzünk ezekkel a pótkocsikkal és nem engedhetjük meg magunknak, hogy a logisztikában fennakadás történjen.

A típus kiválasztásakor fontos szempont volt a nagy kapacitás, hogy a kombájnokat hatékonyan ki tudjuk szolgálni.

Aratási életkép: Ez a tábla is lekerült! – fotó: Kocsis Zoltán

Aratási életkép: Ez a tábla is lekerült! – fotó: Kocsis Zoltán

Billenthetőség és a termény leeresztése szempontjából alapvető kritérium volt, hogy hátrafelé könnyen le tudjunk surrantani a csigára-, és ezen keresztül az üzemünkbe gyorsan be tudjuk termelni az alapanyagot a vetőmaggyártáshoz – hangsúlyozta Kocsis Zoltán.

Hátrafelé billentés terményhordó csigára – fotó: Kocsis Zoltán

Hátrafelé billentve leeresztés terményhordó csigára – fotó: Kocsis Zoltán

– Túl vagytok a kalászosok betakarításán és elkezdődött az őszi szezon. Hogyan vizsgáztak a gépek, sikerült teljesíteniük az elvárásaitokat?

– Egy átlagos kalászos szezonban 600-700 hektár gabona betakarítását kell teljesítenünk. Ez jó eredménnyel, azaz 6 tonna körüli átlaggal 3600-4200 tonna terményt jelent.

A négy Zaslaw pótkocsis flottával több kombájnt is ki lehet szolgálni – fotó: Kocsis Zoltán

Az új Zaslaw flottával több kombájnt is ki lehet szolgálni – fotó: Kocsis Zoltán

Napraforgóból maximum 500 tonnát szállítunk, míg kukoricából 2000 tonna körüli tömeget mozgatunk meg. A munkacsúcsokon kívül is jól ki tudjuk használni a négy pótkocsit, hiszen a vetőmag és a műtrágya kiszállítást is ezekkel végezzük.

A Zaslaw pótkocsi flotta teljes mértékben teljesítette az elvárásainkat és olyan aprónak tűnő, ám nagyon fontos "kényelmi funkciókat" is megtapasztaltunk, amelyeket szintén fontosnak tartok kiemelni.

Egyenetlen talajviszonyok mellett, terepen is nagyon stabilak a Zaslaw pótkocsik, és ennek hatalmas szerepe van, különösen, amikor összekapcsolt szerelvénnyel szállítunk a szántóföldről. Az alváz erős, a kerekezés egyensúlya nagyon jó, így a rossz földutakon minimálisra csökken a borulás veszélye és kicsi az esély a termény szórására.

Jó döntés volt a ponyvás verziót választani, mert a ponyva is jó minőségű és így még kevesebb a szórás a szállítás során.

Zaslaw D-737-14 pótkocsik ponyvás kivitelben – fotó: Kocsis Zoltán

Zaslaw D-737-14 XL pótkocsik ponyvás kivitelben – fotó: Kocsis Zoltán

Közúti szállítás során is kényelmes, biztonságosan lehet vele kanyarodni, fékezni – a traktorosok nagyon szeretik, mert – körültekintő gépkezelő mellett – nem rángatja az erőgépet.

A pótkocsik lépcsője meglepően jól van megtervezve, kényelmesen és gyorsan fel lehet menni, ha rá akarok nézni a terményre.

Ha röviden akarnám összefoglalni a tapasztalatokat, akkor azt mondanám, hogy túlteljesítette a pótkocsiflottánk az elvárásokat – és mindezek mellett jó érzéssel tölt el, amikor végig tekintünk a szerelvényeinken, mert a John Deere traktorokkal szép, egységes képet mutatnak.

– Szeretnénk kitérni egy kicsit a gépbeszerzésünk körülményeire és egy olyan emberi tényezőre, ami szerintem ritkaság a mai világban – vette át a szót Kocsisné Orbán Martina. – A Sato-Gép Kft. szakembereivel nem pusztán üzleti kapcsolatban vagyunk, hanem kölcsönös bizalmon alapuló együttműködésben, amire nagyon büszkék vagyunk. Sok éve dolgozunk együtt, hiszen a vállalkozásaink is körülbelül egyidősek és az évtizedek alatt kölcsönösen segítettük egymás fejlődését. Mindketten fiatalos, rugalmas hozzáállással rendelkezünk és fontosnak tartjuk a tisztességes, hosszú távú üzleti partnerséget – talán ezért működik kölcsönös megelégedéssel ez a kapcsolat.

Korábban vásároltunk már a Sato-Gép Kft.-től használt traktort és több munkagépet is, például gyomfésűt és ekét. Így a pótkocsiflotta vásárlásunk már nem az első gépbeszerzésünk volt tőlük.

Számunkra az is fontos szempont, hogy a Sato-Gépnél Török Tibor gazdálkodóként is dolgozik a gépkereskedelem mellett, így gyakran ad hasznos tanácsokat a saját tapasztalatai alapján. Bizalommal fordulhatunk hozzájuk hitel, lízing és pályázati témákban – de kaptunk már hasznos tanácsokat a precíziós gazdálkodással, vagy az AÖP előírásaival kapcsolatban is, ezért a partnereinknek is szívesen ajánljuk őket.