Először is vessünk fundamentumot a bevezetőben említett népszerűségnek, és beszéljenek a számok. Az egyre többszereplős pick-up-szegmens győztesének dicsősége immár négy éve töretlen. Az itthoni kereskedői hálózatban 1526 db Rangert adtak el 2017-ben, a kék oválos márkát a Toyota HiLux követi a sorban 1076 darabos volumennel, a dobogósok listáját pedig az Isuzu D-Max zárja, 431 darabos eredményével.

Árnyaltabb képet csupán a reexport mértéke ad az előbbi rangsornak, ugyanis pick-up-szegmensben Magyarország meglepően felülreprezentált a térségben e téren, sőt! A teljes állományra vonatkozóan 14 százalékos az idehaza vásárolt, de nem Magyarországon forgalomba helyezett pick-upok aránya, a Ranger esetében azonban 42 százalékos volt a reexport a tavalyi évben. Egy dolog azonban vitathatatlan: a modellciklusa végéhez közeledő Ranger azért tud még újat mutatni.

autó

2011 óta a Ford mérnökei Ausztráliában fejlesztik a Rangereket, a gyártás pedig Thaiföldön, Dél-Afrikában és Argentínában zajlik.

A pick-up-téma már régóta foglalkoztat, látva, hogy a közép-kelet-európai országokban az autóvásárlás még mindig a kivagyiságról szól, és nem feltétlenül a funkcionalitásról. Hazánkban már mutatkoznak a jelei annak, hogy ez a tendencia múlófélben van, azonban a platós terepjárók még mindig központi helyen vannak ebben a kérdésben.

Nálunk a kilencvenes években kezdődött és a 2000 utáni évtizedben csúcsosodott ki az a trend, hogy ha valakinek jól megy és vagány akár lenni, akkor ezt olasz bőrkabát helyett akár pick-uppal is kifejezheti. Maszkulinitásban első helyen a Hummer H1-es volt, amit a Nissan Navara követett, majd a soft-cowboyok által kedvelt Mazda B2500 és a hozzá hasonló – nem túl sok agressziót mutató – járgányok zárták a sort.

Ford

Az 1,56 méter hosszú és 1,56 méter széles plató akár két standard raklap befogadására is elegendő felületet kínál.

Egy sokak által ismert dalban már a '60-as években is megjelent a pick-up mint a szabadság és a szexuális potencia szimbóluma, úgyhogy az azóta töretlen trenden talán nem is kellene meglepődni. Don McLean American Pie című szerzeményében mintha örök érvényű igazságot énekelt volna meg. A közel 8,5 perces dalban megjelenő szimbólumok megfejtéséhez kell némi segítség, de egy biztos: a platós haszongépjárművek már akkor is túlmutattak az igásló címkén. Mivel a dal az elmúlt dicsőségről, elveszett értékekről szól, átvitt értelemben a pick-up-használatról is elmondható, hogy ez a műfaj sokáig nem arról szólt, mint egykor, de az utóbbi évtizedben mintha megkezdődött volna egy helyreállás, és ebben a Rangernek szerintem nagy szerepe volt.

Ha ragaszkodunk ahhoz az elvhez, miszerint a többfunkciós eszközök szélsőséges körülmények között a vártnál rosszabb teljesítményt nyújtanak (lásd: négyévszakos abroncsok), akkor jogos a kérdés, hogy ha duplakabinnal járunk, vagyis időnként melós kollégákat, netán családtagokat is transzportálunk A-ból B-be, akkor nem túlzás-e elvárni, hogy hosszabb távon kényelemben is kiszolgálja utasait az autó.

autó

A kisebb lámpatestek és a hárombordás hűtőmaszk a tengerentúli nagytestvértől, a Ford F-150 Raptortól örökölt stílusjegyek.

Egyébiránt pedig küzdje át magát marcona terepviszonyokon, kellő erőtartalékai révén húzza el a lakókocsit vagy a motorcsónakot, és ha egy tonna dinnyét vagy cementet pakolunk a raktérbe, azt is problémamentesen mozgassa az említett normál és szélsőséges körülmények között. Gondolom, nem kérdés, hogy az előbbi felsorolás második részét illetően semmi kívánnivalót nem hagy maga után a T6-os típuskóddal ellátott Ranger.

A 3127 köbcentis soros, öthengeres motor 200 lóereje és 470 Nm-es nyomatéka abszolút elegendő tartalékokkal ruházza fel a 2,2 tonnás, minden tekintetben tekintélyparancsoló pick-upot.

motor

A 3127 köbcentis soros, öthengeres motor 200 lóerős teljesítményre képes.

A közel 5,4 méteres hosszúság, a 1,85 méteres szélesség és 1,81 méteres magasság igencsak figyelemfelkeltő megjelenést kommunikál a környezete felé. Ehhez párosul még az 1052 kg-os hasznos teherbírás és a 3500 kg-os vontatási tömegadat, melyek után, azt gondolom, senkit sem érdekel a 10,4 másodperces százas sprintidő. Sokkal inkább számít, hogy a 240 mm-es szabad hasmagasság és a 80 cm-es gázlómélység mellett elöl 28, hátul pedig 24 fokos terepszögekről olvashatunk a paraméterek között, aztán a 3,22 méteres tengelytáv adat láttán tényleg kijelenthetjük, hogy nem anyucinak szánt, városi bevásárlókocsiról beszélünk.

autó

A hátsó híd terhelésével nagymértékben javulnak a tapadási viszonyok és a rugózási komfort.

Apropó, ez utóbbi adat szemléltetéséhez megjegyezném, hogy a jelenlegi S-osztály idevonatkozó paramétere 6 cm-rel kurtább, szóval a parkolásnál, bekanyarodásnál igencsak feladja a leckét a kezdőknek és a kis termetűeknek.

Az 1,56 méter hosszú és 1,56 méter széles plató akár két standard raklap befogadására is elegendő felületet kínál, természetesen ilyen esetben a hátsó – terheltető – ajtót nyitva kell hagyni a szállítás során, és gondoskodni kell a megfelelő rakományrögzítésről is, amit a tervezők sem hagytak figyelmen kívül. Tehát, mint igásló, abszolút megérdemli, hogy hazánkban az eladási listák vezető modellje legyen a Ranger, a megjelenésében fellelhető F-150 Raptor-géneknek köszönhetően pedig nem kell szégyenkezni vele a MÜPA mélygarázsában sem.

autó

A hatalmas kerékjárati ívek alatt méltatlanul kicsinek tűnnek a 18 hüvelykes kerekek, egyébként terepgumi nélkül is alkalmas az off-roadozásra. Az oldalfellépők hasznosak, de időnként megnehezíthetik a ki- és beszállást.

A 3,2 literes, öthengeres, 200 lovas aggregát is kellő vehemenciával mozgatja a kasztnit, nem csoda, hogy a szegmensben minden harmadik modell kék-fehér ovális emblémát visel 2014 óta.

Tesztautónk 200 lóereje háromezres percenkénti főtengelyfordulaton realizálódik alaphelyzetben a hátsó kerekeken, a 470 Nm-es nyomaték pedig már 1500 1/min-től a sofőr rendelkezésére áll. Ez utóbbi adat sokat finomodott az elődmodellhez képest, ugyanis korábban a csúcsnyomaték 2750-es motorfordulattól volt elérhető. Vidéki mellékutakon krúzolva egy-egy alkalommal 6,9-es átlagot is kijelzett a műszer, ami felettébb meglepő érték egy ekkora hengerűrtartalom és tömegadat mellett. A visszatankolásnál azért helyére került minden: a városi átlagunk 10,5 literre jött ki, a teljes használat során pedig 8,6 literes átlagot kalkuláltunk.

Hidegen és magas fordulaton egyáltalán nem tapasztaltunk zavaró hangokat a motortérből, azonban az autó felépítéséből kifolyólag autópályán már 120 km/h alatti tempónál sem lehet elviselhető zajkomfortról beszámolni. A menetkomfortot taglalni talán nem is kellene, de ha már voltam olyan bátor, hogy beültettem a kis családomat egy oda-vissza 600 km-es túrára, nem mehetek el szó nélkül a rugózás mellett.

autó

A beltérben túlsúlyban vannak a személyautós kényelmet szolgáló részletek, zajkomfortban azonban továbbra is a teherautós érzet az uralkodó.

Az elöl MacPherson-felfüggesztésből mit sem érezni menet közben, azonban a merevtengelyes-laprugós hátsó felfüggesztés normál terhelés mellett igencsak pattogóssá tette az utazást. Szóval vagy legyen álterhelés a raktérben, vagy felejtsük el a zötykölődésmentes utazást, de leginkább egy második autóval lehet kiküszöbölni ezt a fogyatékát a Rangernek.

autó

A jelenlegi tesztautónk a négy felszereltségi szintből a csúcsot képviseli. Wildtrak-szinten széria a 18 hüvelykes kerékgarnitúra, egyedi Wildtrak hűtőrács, aerodinamikus bukócsövek, bőrkormány, tolatókamera és parkradar, valamint a Wildtrak bőr/szövet üléskárpit.

A verdiktet csupán arra az alaptézisre kell építeni, hogy szükség van-e a terepjáró és teherszállító képesség ilyen fokú meglétére egy járgányban, amit akár családi vagy szabadidős célokra is lehet használni. Ha a válasz igen, és nem a Ranger lesz az egyetlen helyzetváltoztató eszköz a garázsban, akkor csak a felszereltségi szintet kell jól megválasztani.

A kínálatban négyféle felszereltségi szint létezik (XL, XLT, Limited, és WildTrak), melyből már a belépő modell is elegendő, ha igáslószerepet szántunk a Rangernek. A 125 lóerős, 6 fokozatú manuális váltóval szerelt belépőmodell ellátmánya ötcsillagos EuroNCAP-törésteszt mellett hat légzsákot (köztük vezetőoldali térdlégzsákot), kapcsolható összkerékhajtást és felezőt, elektromos tükröket, szövetkárpitot, valamint 16 hüvelykes kerékgarnitúrát és műanyag padlóborítást is tartalmaz. A pénztárnál ezért bruttó 7,2 milliót kell leperkálni.

autó

A műszerfal-kialakítás követi a jelenlegi egységes Ford-trendet, a SYNC 3-as infotainment kijelző könnyebben kezelhető menüt és gyorsabb működést kapott.

A Limited kivitelben már minden elektromos, és a felár nélküli tételek között szerepel a fűthető vezető- és utasülés, a bőrkárpit, sötétített üvegek a B-oszloptól, raktérvilágítás, bukócsövek és 17 colos felnigarnitúra. A tesztelt modell extrák nélküli vételára 11 millió, melyhez 2+3 év vagy 150 ezer kilométeres garanciát vállal az importőr, és akár már egy darab esetén elérhető jelentős flottakedvezmény is rendelkezésére áll a potenciális érdeklődőknek.

autó

A 12,4 méteres fordulókör miatt melegen ajánlott extra a tolatókamera, melynek kijelzőjét a belső visszapillantó bal oldalára helyezték.

Műszaki adatok:

H/Sz/M (mm): 5359/1850/1815
Tengelytáv: 3220 mm
Platóméret: 1560x1560 mm
Önsúly: 2241 kg
Hasznos teherbírás: 1052 kg
Vontatható tömeg: 3500 kg
Motor: 3127 ccm-es, 200 LE-s soros, öthengeres dízelmotor, 470 Nm-es nyomatékkal
Gyorsulás 0-100 km/h-ra: 10,4 sec.
Wildtrak-felszereltség listaára: 11 029 950 Ft

A fotók a szerző felvételei.