Ötödik generáció
A 2022-es Grand Cherokee 4xe a Jeep ötödik generációs, legkelendőbb SUV-jának első plug-in hibrid változata, mely mindjárt két új változatban érkezik majd. A tavaly megjelent hibrid 2021 Wrangler 4xe után ez lesz a második Jeep, ami elektromos változatot is kapott. Bejelentették a Grand Cherokee terepjáró változatát is, Trailhawk néven, ami szintén hibrid motorral érkezik- írta meg a The Verge.
Noha a Jeep a közelmúltban bejelentette, hogy 2025-ig minden járművéből kiadja a „zéró emissziós" változatot, a plug-hibrid változatokkal együtt, a Grand Cherokee tisztán elektromos változatának debütálása egyelőre elmaradt.
Négy E
A Grand Cherokee 4xe (a jeep ajánlásában kiejtve: „négy E") a becslések szerint 40 kilométernyi teljesen elektromos hajtással megtett távolságot több mint 708 kilométeres összesített hatótávolság mellett. A plug-in hibrid meghajtási rendszere két villanymotorból, egy 400 voltos akkumulátorcsomagból, 2,0 literes turbófeltöltős, négyhengeres motorból (272 LE) és egy nyolcfokozatú automata sebességváltóból áll. Összességében a 4xe rendszer 375 lóerő (280 kW) és 637 Nm nyomaték leadására képes.
A járművezetők hozzáigazíthatják az energiafelhasználást a vezetési helyzetükhöz. Három üzemmód közül lehet választani: az első a Hibrid, amely összesíti a villanymotor és a benzinmotor nyomatékát; a második az Elektromos, amely csak az akkumulátor lemerüléséig üzemel nulla szén-dioxid kibocsátású elektromos áramról; és végül a harmadik az eSave, mely valamelyest a benzinmotor használatát helyezi előtérbe, megtakarítva az akkumulátor töltöttségét a későbbi használatra.
Az autó az infotainment rendszer képernyőjén keresztül ad visszajelzést a hibrid rendszerről, valamint a visszatápláló fékezés által termelt teljesítményről. A Regen-rendszer minimális és maximális szintre is beállítható, hogy a legjobban alkalmazkodjon a vezetési stílusunkhoz, és az általa megtermelt teljesítményhez. Az akkumulátor-töltési idők is ütemezhetők, hogy kihasználhassuk az alacsonyabb éjszakai villamosenergia -díjakat, és természetesen bármikor visszanézhetjük a vezetési előzményeinket az elektromos és benzinfogyasztásunk részleteivel.
A Grand Cherokee 4xe rendszere egy integrált kettős töltőmodult (ICDM) is tartalmaz, amely egyetlen egységben egyesíti az akkumulátortöltőt és egy DC/DC átalakítót, valamint a csökkentett méretű Power Inverter modult (PIM). Ezeket a jármű alá szerelik és acél pajzsokkal védik. A Jeepeket terepezésre gyártják, és a vállalat azt állítja, hogy az elektronika megfelelően szigetelt és vízálló, ahhoz, hogy a Grand Cherokee 4xe akár 70 centiméter mély vízben is képes legyen haladni.
Nem olcsó, és nem is egyöntetűen elfogadott
A 2022-es modellek árait még nem tették nyilvánossá, de az sejthető, hogy nem lesznek olcsó autók. A 2021-es Wrangler 4xe Sahara ára 52520 dollár (16,4 millió forint), a Rubicon 56220 dollár (17,6 millió forint), a High Altitude pedig 58340 dollár (18,2 millió forint).
Az USA-ban nyolcvan év telt el a kvázi terepjárószabványt beállító eredeti Willys Jeep debütálása óta, és a Jeep Wrangler kompakt SUV-sorozatának idei eladásai rekordokat döntögetnek, az első hat hónapban 118 666 darab kelt el.A Wall Street Journal munkatársa mindazonáltal „szégyentelen zöldmosásnak" nevezte az autót, ami a "szkepticizmus legalacsonyabb fekvőrendőrén sem képes áthajtani". Tény, hogy az ikonikus amerikai márka a versenytársaihoz képest csak lassan vezette be az elektromos járművek technológiáját, és kérdés az is, hogy ez az elcsúszott antré nem bosszulja-e meg magát.
Az autót a lassan minden létező gépet érintő chiphiány is sújtja, így ennek megszűntéig némelyik izgalmas és a terepezés szempontjából is fontos megoldása nem elérhető, például a négykerék-légrugózás. Az USA-ban már kapható a Grand Cherokee L modell, két benzines motorral, a 3.6 literes V6 293 LE és az 5.7 literes V8 357 LE választható az autóhoz, de Európában várhatóan csak a plugin hibrid lesz elérhető.
(Képek: Jeep)