Az év végéhez közeledve érdemes egy pillantást vetni a magyar autópiac forgalomba helyezési statisztikáira, és itt most csak és kizárólag az új gépjárművekre gondolunk, tehát nem ferdíti az adatokat a száz számra behozott 320d-k sokasága.

A Datahouse adataiból jól látszik, hogy a szabadidőautók töreten népszerűségnek örvendenek hazánkban, sőt tudták növelni előnyüket az alsó-középkategóriával szemben. 2016-ban a SUV-ok még nem tudtak győzedelmeskedni, viszont az idei év idusán már több mint 2000-rel többet adtak el belőlük középkategóriás társaiknál. A mostani adat pedig szinte megdöbbentő, hiszen sokan a szabadidőautó divat múlását jósolták, ezzel szemben megduplázták előnyüket.

Ssz. Szegmens 2017.01 - 09 2016.01 - 09
1 SUV 27555 19888
2 Alsó-közép 23116 20956
3 Kisautó 13292 11349
4 Kishaszon 6265 7888
5 Felső-közép 6165 6378
6 Egyterű 6102 5848
7 Egyterű-kombi 4031 4589
8 Pick-up 3015 2996
9 Mini 2303 2092
10 Kisbusz 2194 1422
11 Executive - Nagyautók 1315 913
12 Sport 455 407
13 Luxus 184 186

Óriási különbségek vannak a kategóriák között – fotó: Datahouse

A pickupok csak a nyolcadik helyet húzták be, de ez teljesen reális, ha azt nézzük, hogy csak egy szűkebb réteg vásárolja a nagy teherbírású, és tényleg terepre tervezett platós munkagépeket. Összességében jól látható, hogy időarányosan nézve szinte darabra ugyanannyi pickup fogyott, mint 2016-ban, viszont a Nissan, Isuzu, Mitsubishi kárára tovább erősödött a Hilux és a Ranger.

Ssz. Márka-Modell-Verzió 2017.01 - 09 2016.01 - 09
1 FORD RANGER 1253 1046
2 TOYOTA HILUX 846 624
3 NISSAN NAVARA 278 508
4 ISUZU D-MAX 268 391
5 MITSUBISHI L200 207 311
6 VOLKSWAGEN AMAROK 79 82
7 FIAT FULLBACK 79 33
8 MAHINDRA GENIO 4 0
9 MAHINDRA GOA PICKUP 1 1

Kevés pickup fogy Magyarországon, viszont abból rengeteg a Ranger – fotó: Datahouse

A SUV-oknál már teljesen más a helyzet, hiszen a tortából jóval nagyobb szeletet vágtak maguknak, hiszen több mint kilencszer annyi szabadidőautó talál gazdára Magyarországon, mint pickup. Ráadásul egy év alatt közel 8000-rel több fogyott a városi utakra és könnyebb terepviszonyokra szánt autókból, platós társaikhoz képest.

Ssz. Márka-Modell-Verzió 2017.01 - 09 2016.01 - 09
1 SUZUKI VITARA 6288 4763
2 DACIA DUSTER 2660 1519
3 FORD KUGA 1649 968
4 NISSAN QASHQAI 1462 1001
5 HYUNDAI TUCSON 1156 1067
6 OPEL MOKKA X 994 0
7 TOYOTA RAV4 987 394
8 KIA SPORTAGE 900 959
9 TOYOTA C-HR 762 0
10 RENAULT CAPTUR 596 255
11 VOLKSWAGEN TIGUAN 557 197
12 NISSAN JUKE 527 507
13 JEEP RENEGADE 488 306
14 NISSAN X-TRAIL 431 291
15 VOLVO XC60 407 360
16 SKODA KODIAQ 362 0
17 MITSUBISHI ASX 357 576
18 MAZDA CX-3 342 253
19 FORD ECOSPORT 295 41
20 FIAT 500X 291 106
21 PEUGEOT 3008 259 79
22 HONDA CR-V 255 392
23 MERCEDES GLC-CLASS SUV 244 157
24 SKODA YETI 233 135
25 AUDI Q7 231 233
26 LEXUS NX300H 227 117
27 RENAULT KADJAR 213 235
28 MAZDA CX-5 210 199
29 PEUGEOT 2008 204 223
30 BMW X5 202 208
31 BMW X1 194 194
32 HONDA HR-V 192 184
33 VOLVO XC90 185 237
34 SEAT ATECA 181 16
35 LEXUS RX450H 161 103
36 MERCEDES GLE-CLASS SUV 153 143
37 AUDI Q5 145 138
38 OPEL CROSSLAND X 138 0
39 LADA 4X4 136 141
40 KIA SORENTO 115 158
41 MERCEDES GLA-CLASS 114 80
42 LAND ROVER RANGE ROVER SPORT 110 69
43 BMW X3 97 125
44 KIA NIRO 97 10
45 MERCEDES GLC-CLASS COUPE 93 12
46 AUDI Q2 90 0
47 MERCEDES GLE-CLASS COUPE 89 86
48 AUDI Q3 87 123
49 BMW X4 76 87
50 BMW X6 76 55

A Vitara sikersztorija folytatódik – fotó: Datahouse

A tavalyi évben is szárnyaló Suzuki Vitara akkora előnyre tett szert, hogy a versenytársak idén sem tudták megközelíteni a japán harcosok által elért eladási számot. A top 10 kifejezetten jól teljesít a 2016-os évhez képest is, egyedül a KIA könyvelhet el visszaesést a Sportage-el, és két új belépő, az Opel Mokka X, és a Toyota C-HR is rendesen megkavarta az élbolyt eladási számaival.

A táblázatból egyértelműen kiderül, hogy a LADA 4x4-e hozza a tavalyi számokat, és év végén még erősíthet is az 5 ajtós változattal, valamint az is szembetűnő, hogy javított a BMW X6-osa, de a Dacia még így is 35-ször több Dustert értékesít a magyar piacon.