Az Isuzu D-Max városban és terepen is kiválóan boldogul.
Úton az Isuzu D-Max pick-uppal
Korábban beszámoltunk az Isuzu D-Max tengeren túli bemutatójáról. Bár a járványhelyzet miatt hazai sajtóbemutató nem volt, már újra hozzáférhetők a tesztautók. Ezúttal egy hétvége állt rendelkezésre, hogy tüzetesen megismerjük a pick-upot. Szerkesztőségünk a legjobban felszerelt LS Plus modellt kapta. A könnyűfém felnik és a 265/60 R 18 méretű terepabroncsozás, valamint az oldalküszöb és a vaskos hátsó fellépő-lökhárító kombinációja nemcsak komoly karaktert adnak a gépkocsinak, de praktikusak is.
Praktikus pick-up, impozáns külsővel.
Belső tér
A belső tér inkább az észak-amerikai nagy pick-upokat idézi, főleg dizájn tekintetében. Az autó elöl-hátul kellően tágas, az ülések kényelmesek, az első ülések itt motoros állításúak voltak. A kormányoszlop állíthatósága kissé behatárolt. A hátsó ülések ülőrészei felhajthatók, extra rakodóteret alakíthatunk ki, ha szükséges.
A belső tér tágas, a hátsó ülések felhajtásával pedig extra rakodóteret alakíthatunk ki.
A belső térben használt anyagok és a kidolgozás már a felső kategóriás személyautókat idézi. A tárolóhelyek mérete, száma bőséges, igaz, a tablet vagy iratok elhelyezése már picit gondolkodóba ejt. A kezelőszervek, kapcsolók jól átgondoltak, minden érthető némi szemlélődés után. Klasszikusan japán a kormányoszlop melletti második kis kar, ami a tanksapka fedelét nyitja. A stop-start kapcsoló is bölcsen melléjük került.
A műszerfal jól áttekinthető, a klíma-szellőztetés és légbefúvás szabályozásának kapcsolóit kicsit szokni kell, a világító kis piktogramok sajnos napos időben alig láthatók.
A műszerfal jól áttekinthető.
Kemény munkára tervezve
Már az elindulást követően érezni, hogy van benne anyag és erő, de könnyen, precízen kezelhető.
Ezt a pick-upot kemény munkára tervezték, elég a rugókra pillantani. A rossz utakon éreztük is az igénybevételt, mégis bátran haladhattunk. A motorház formája miatt szűk utcákban is remekül látni, érezni, hol van a gépkocsi eleje, a tükrök optikája is kiválónak bizonyult még sűrű városi forgalomban is. A munkautó-jellegre egyedül a nagyon rövid 1. fokozat és a picit hosszabb 2. fokozat utal, szaporázni kell a váltásokat. Erő és nyomaték van, csak hármasban kezd nekilendülni igazán. E tulajdonság majd vonatáskor tehet jó szolgálatot.
Erő és nyomaték az van, csak hármasban kezd nekilendülni igazán!
Nagyon fontos, hogy mindig álljunk meg teljesen, mielőtt 1. fokozatot kapcsolnánk! Ez Isuzu-sajátosság, az L és P szériák esetében is. A váltókar könnyed, precíz, a kapcsolási utak közepesen hosszúak. A gépkocsiban induláskor mindössze 1985 kilométer volt.
A fékerő kiválóan adagolható, terhelés nélkül sem hajlamos hirtelen fogni. A fékrendszer egyébként a klasszikus, elöl tárcsa-, hátul dobfékes. Az 50 km/órát, 4. fokozatban kb. 1450-es fordulaton értük el. A motor csendes, sima járású, jól időzített visszakapcsolásnál hatásos a motorfék. Az 5. fokozat már 60 km/órától használható. A kanyarstabiltásban nem volt hiba, jól érzékelhető a gépkocsi viselkedése. Országúton, autópályán is helytállt, 90-100 km/óráig még a szélzaj sem zavaró, az úttartása, kanyarstabilitása szintén kiváló. Igaz, ebben mindig fontos szerepe van a kormányműnek is.
A kanyarstabiltás és az úttartás is nagyszerű volt minden terepen.
Még 130-135 km/ó környékén is jól érzékelhető az úttartás, a sávváltás is teljesen jó, ellenben a D-Max és a profi terepes gumik természetesen nem idevalók. Előzéshez jól jön az 4. és 5. fokozat országúton vagy autópályán, vagy emelkedőn vontatmánnyal a számottevő sebességcsökkenés elkerüléséhez. A 6. fokozatot 85 km/órától már kapcsolhatjuk. 90 km/óránál 1700-at, míg 110-es tempónál 2000-et forog a motor, a 130-as tempót kb. 2500-nál értük el.
A terepfokozatok kapcsolása a már évek óta megszokott, elektronikus forgókapcsolós, és nagy öröm, hogy van benne hátsó diffizár, nem pedig elektronikus „varázslással“ próbálják nehéz helyzetből továbbhaladásra késztetni a fékek leamortizálásával.
A D-max terepen kezdett igazán elemében lenni, ugyanúgy haladtunk minden gond nélkül, mint a városi aszfalton. Itt már kevésbé volt kemény rugózás.
A pick-up fogyasztása terepen, országúton átlagosan 8,9 liter / 100 km volt, városban persze ennél valamivel több.
A D-max terepen érzi magát igazán elemében!
Összességben egy elegáns, de mégis masszív munkaautót ismerhettünk meg az Isuzu D-Max-ban.
99 éve pick-upokat gyártanak
Az Isuzu jogelődjét 1893-ban alapították, hajó- és gépgyártóként kezdte meg működését. 1922-ben készült el az első pick-up-jellegű kisteherautó, majd 1926-ban az első nagyobb tehergépkocsi. 1934-ben használták először az Isuzu (ötven csengő) márkanevet, és 1936-ban már saját dízelmotorral rendelkeztek. 1971-től folytatnak együttműködést a General Motorsszal, és 1972-ben jelent meg az első globális pick-up-széria, a KB.
Az Isuzu kiváló dízelmotorjaival is hírnevet szerzett szerte a világban, és nemcsak számos személy- és tehergépkocsi-márkában, hanem nehézkategóriás munkagépekben, targoncákban és kisebb hajókban szintén megtalálhatók.
Az Isuzu kiváló dízelmotorjaival is hírnevet szerzett szerte a világban
A gyártmányprofilban nehéztehergépkocsik, kamionok és autóbuszok egyaránt megtalálhatók, amelyek Európában legfeljebb fotóról ismerősek, de természetesen a hibrid meghajtások sem hiányoznak.
Az Isuzunak jelenleg 37 leányvállalata van a 19 országban, és 9 gyáregységgel rendelkezik: 3 Japánban, 3 Thaiföldön, 1 Indonéziában, 1 Lengyelországban, 1 az USA-ban, míg a dízelmotorok kutató-fejlesztő központja Németországban található. A 2009-es Dakar versenyen egy D-Max ért célba az első helyen a dízel pick-upok mezőnyében.
Az Isuzu Magyarországon
Idehaza 1992-ben jelent meg az Isuzu, pick-upját Opel Campo, míg furgonját Isuzu Midi néven ismerhettük meg és váltak hamar népszerűvé. 2000-ben az Opel leállt a Campo gyártásával, majd a Midi is lekerült a kínálatból.
Egy teljesen új pick-up-generáció, hivatalos nevén a TF-széria 2001-ben jelent meg, amit 2003-tól kezdtek el forgalmazni Európában Rodeo néven. A következő évszám és nagy megújulás 2007-ben volt, amikor a birminghami haszongépjármű-kiállításon mutatták b, a ma is használatos D-Max jelöléssel, és ekkor kezdődött meg a magyarországi forgalmazás is.
Magyarországon 1992-ben jelent meg az Isuzu.
A következő fontos évszámok a fejlődésben 2012 és 2017 volt, az utóbbinál jelent meg a 2,5 literes, Euro 5-ös motor helyett, az 1,9 literes, Euro 6-os. Természetesen piactól függően más motorvariációk is voltak a kínálatban. A mostani, 2021-es modellek minden tekintetben egy új mércét képviselnek, és a világ minden táján ugyanazon típuskínálatot értékesítik, de természetesen a felszereltségi szintek piaconként eltérőek.