A piacspecifikus haszonjárműveknek nagy hagyománya van messze délen, nemcsak a nagy távolságú fuvarokat végző, vagy bányaipari szerelvények, de a kisebb teherautók, pickupok esetében is.
Toyota pick-up
Az ausztrálok a közismert gyártókkal való egyezkedések helyett többnyire saját kezükbe vették az ügyet. Csupán pár neves gyártó lépte meg, hogy helyi üzemet nyisson, nemcsak munkahelyeket teremtve, de kiiktatva a hosszas tengeri szállítást is.
Toyota pickup, erős és megbízható
Ford Ute és Skoda Trekka pick-up – outback-re tervezve
A helyi igények jegyében született meg a Ford Ute legelső példánya és teljesen hasonlóan az új-zélandi Skoda Trekka is. Az Ute valójában, helyi elnevezés, szleng, az utility (hasznos, sokoldalú), rövidülése és a mai napig időtálló. Valószínűleg Ausztrália és Új-Zéland az a két hely az egész világon, ahol a platós kisteherautó nem pick-up, hanem Ute.
A másik helyi szókincs az „outback", amivel az elhagyott, lakatlan, sivatagos vagy félsivatagos vidéket nevezik – jelentős hányada a majd Európa méretű kontinensnek –, de van pontos magyar megfelelője: isten háta mögötti vidék / terület.
Kalandfilmbe illő járművek
Azonban itt is vannak farmok, bányavállalatok, az üzemeket karban kell tartani, javítani, bozóttüzeket mielőbb eloltani, a gazdaságok, cégek kisebb szállításai feladatait megoldani. Így van létjogosultsága a számunkra gyakran kalandfilmbe illő járműveknek.
A 3 tengelyes, kisszériás, 6x6-os pickupok feltűnése minden bizonnyal a járműgyártók kínálatában keresendő, hiszen a mai napig elég szegényes a kínálat, a 3,5-7,5 tonna össztömegű, ráadásul legalább 5 személyes, duplafülkés modellekből. Az amerikai gyártmányokból nincs ugyanis jobbkormányos, túl nagyok és nehéz terepen esetlenek, hiába a kapcsolható 4x4.
A klasszikus, személyautó alapokra épülő Holden Ute-k 1940-től kerültek gyártásba egészen 2007-ig. Ezek csak 500 kg körüli teherbírással és csak hátsókerék-hajtással rendelkeztek, ezért inkább aszfaltra valók voltak. A céget James Alexander Holden alapította 1856-ban és lónyergek gyártásval alapozta meg jövőjét. Az autógyártásba 1908-tól kapcslódtak be, de 1931-ben megvásárolta a General Motors, ami sokat lendített a márka hírnevén és kínálaton. A 2008-as gazdasági válság és a ma is tartó globális áternedeződések miatt fokozatosan szűkült a gyártmányprofil, 2017. októberében a személyautó-gyártás is leállt, a Holden márka hivatalosan 2020. októberében szűnt meg.
A Mercedes-Benz az egyetlen gyártó, aki hajlandó volt szériában 6x6-os, G-szériás, könnyű katonai járműveket is gyártani az ausztrál hadsereg számára, 2007-2012 között. Első körben 1200 járműre kaptak rendelést – ebből leglább 200 db volt 6x6-os kivitel – majd 2100 darab fölé növelték a teljes rendelést, 4x4 és 6x6 kivitelek, 6 különböző változatban. Ezek tükrében érthető a sorozatgyártás felvállalása.
Egy nagy klasszikus
Nem a reklám helye, de valamiért a Toyota pickupjai lettek a legnépszerűbbek, mondhatni egyeduralkodók az átépítések terén, s ez a mai napig igaz. A történet 1984-ben kezdődött, még a Land Cruiser fülkés alvázaival, majd a Hiluxot is bevették az átépítési piacra, amelyet ma a Viktória-állambeli, Bell Parkban levő, Multidrive Technology (MDT) nevü cég végez. Valószínű, itt Európában nem is sejtik, vagy csak a terepjáró-fanatikusok tudják, hogy a Land Cruiser 70-es szériája, a mai napig gyártásban van, Ausztráliában is ugyanúgy megvásárolható, mint a nálunk is kapható Hiluxok! A luxusváltozatokra a gazdag Arab-országokban van kereslet.
Dubai exportra, aranymetál fényezéssel, díszes felnikkel
A 70-es széria, 76; 78; 79 jelű altípusai és a mai Hiluxok egyaránt benne vannak az MDT átépítési. Más márkákkal is foglalkoznak ugyan, de azoknál csak minimális modifikáció szintjén.
A Toyota Land Cruiser VDJ79 6x6-os fülkés alváz önsúlya 2700 kg, duplafülkével 2830 kg, a megengedett össztömeg szólóban 5750 kg, a fékezett vontatmány maximum 3,5 tonna lehet. Azonban Ausztráliában a személyautós jogsival 4,5 tonnáig vezethető kisteherautó.
Platós teherautóként
Az átépítés fontos része az alvázhosszabbítás és a két hátsótengely, közös hosszlengőkaros összekapcsolása, valamint az osztóműről történő külön-külön meghajtása. A „B "- tengely, a normál hátsómeghajtással, működik, a „C "- tengely külön kardán hajtja, mint a régebbi katonai teherautóknál. Ezáltal a két tengely közt 250 mm lehet az elmozdulás mértéke. A rugózás hátul laprugós, különleges gáztöltésű off-road lengéscsillapítókkal. Fontos mozzanat még a hátsó nyomtávszélesítés, az eredeti 1420 mm helyett, 1530 mm, elöl marad az 1515 mm. Ezáltal az úgynevezett oldalstabilitás rézsűn 7%-kal nő.
Platós teherautóként
Erőforrásként a jól bevált, 8 hengeres, 4,5 literes, V8-as turbódízel szolgál (1VD), 203 lóerővel és 420 newtonméterrel. A sebességváltó 5 fokozatú, manuális, gyorsító végáttételű, de a terepváltó sem lett forgókapcsolós. A teljes hossz felépítmény nélkül 6080 mm, szélessége tükrök nélkül 1770 mm, magasság a fülkénél mérve 2050 mm. A tengelytávot messze délen (és Észak-Amerikában) úgy értik, hogy az elsőtől a két hátsótengely középvonaláig mérve, ami itt 3640 mm. A platóhossz 3,2 vagy 2,5 méter, fülkétől függően. A terepszög elöl 40, hátul 35 fok, a gázlómélység 75 cm, az üzemanyagtartály 165 literes.
Kútfúró felépítménnyel
A mai utód: Hilux
Természetesen a nálunk ismert és kapható Hilux sem hiányzik a kínálatból, amely szintén 6x6-os meghajtású, két külön hajtott hátsó tengellyel. Azonban kérhető 6x4-esként is, amely a csak hátsó meghajtású változatból kerül kialakításra, szintén külön-külön hajtott tengelyekkel. A motorblokk a nagyobb, 2,8 literes, 177 lóerős, 450 newtonméteres - Ausztráliában még az Euro 5 van érvényben hivatalosan - szériában 6 fokozatú automataváltóval. A terepváltó viszont már fogókapcsolós működtetésű.
Alvázas forma
A három különböző modell moduláris felépítésű, rövid, nyújtott és duplafülkés változatokban. A teljes hossz 6550 mm, 3835 mm-es tengelytáv (tengelyközépvonalig mérve) mellett, a platóhossz fülkétől függően 3,8; 3,3 és 3 méter, szélessége egységesen 1,9 m.
Hilux 6x6-os alapjárműként és a hátsó futóművek
Természetesen bármilyen más felépítmény vagy billenőplató szintén rendelhetők. A fülkék 2; 4 vagy 5 személyesek. A nyomtáv elől 1510, hátul 1550 mm, a magasság minimum 2 méter a fülkénél mérve. Az első túlnyúlás 1000 mm, hátul 1245 mm, utóbbi majdnem centire egyezik a nálunk kapható, normálplatós Hiluxéval. A megengedett össztömeg itt csak 4490 kg, azaz nem kell könnyűteherautós jogsi Ausztráliában sem. A vontatható össztömeg fékkel 3 tonna, fék nélkül 750 kg. Az üzemanyagtartály szériában 80, opcióban 130 liter.
Lakóautóként, csak 6x4-es meghajatással
Mind a Land Cruiser 70-es széria, mind a Hilux átépítés esetében 6-8 hét az átfutási idő, beleértve a műszaki vizsgát és rendszámkiadást is. Az MDT cég 1998-ban kapta meg a hatósági jóváhagyást, mint bejegyzett egyedi járműgyártó, azaz a most bemutatott modelljeik ugyanúgy forgalomba állíthatók, mint bármilyen más gépkocsi.
Isuzu
Bár nálunk is elérhetők a 3,5-14 tonna össztömegű tehergépkocsik, valamint a D-Max pickup. Az átépített pickup kategórián már túllépett az MDT és immáron 7,5-8 tonna össztömegű, 4x4-es tehergépkocsikat is átépítenek. elsőként az Isuzu NPS 4x4-est építették át 6x6-os meghajtásúra, 8-11 tonna össztömeggel, de a kínálatot szeretnék kiterjeszteni 15 tonna össztömegig. Ez még egyelőre egy ígéretes prototípus.
Isuzu NPS 75/155 6x6
Az Isuzu NPS 4x4-es kínálata egyébként 1992 óta szerepel az ausztrál piacon. Természetesen ez már a sokadik változat és 5 fokozatú, automata váltóval is rendelhetők. Egyelőre még pontos műszaki adatokat nem közöltek, a motorja 5,2 literes, 4 hengeres, 155 LE-s és 419 Nm nyomatékú és 7 személyes duplafülkével is készül.
Szöveg és képek forrása: www.multidrive.com.au; www.toyota.com.au