Az időjárási szélsőségek fokozott megjelenése, a gazdasági környezet folyamatos változása és a munkaerő hiánya egyre nagyobb méretű és tömegű gépek beszerzésére készteti a gazdálkodókat. A nagyobb teljesítményű gép azonban nagyobb üzemi tömeggel jár, ezért nagyon fontos a megfelelő járószerkezet kiválasztása és annak helyes üzemeltetése.

A Deraland Kft. az üzemeltetési költségek csökkentéséhez, valamint a talajvédelem fokozásához jelentősen hozzájáruló erőgép-kiegészítőket kínál a gazdák és mezőgazdasági termelő szervezetek számára.

Traktorok esetében mi a legfontosabb számunkra?

Az, hogy adott motorteljesítménnyel és üzemi tömeggel rendelkező traktorral a lehető legjobb vontatási teljesítményt érjük el úgy, hogy minél kevésbé tapossuk, tömörítsük talajunkat. Ehhez mire van szükségünk?

  • Megfelelő méretű és szerkezetű gumiabroncsra (szükség esetén ikresítésre),
  • megfelelően súlyozott traktorra (első és hátsó tengelyek súlyozása adott munkaművelethez és üzemeltetési körülményhez),
  • ha megoldható, akkor kerüljük a nedves, erősen felázott talajon történő munkavégzést, mert minél nedvesebb a talaj, annál alacsonyabb annak hordozóképessége, és annál gyorsabban szenvedhet káros talajtömörödést,
  • gumiabroncsok nyomásának szabályozására.

Az utolsó nagyon fontos és aktuális témakörhöz elérhetők a Deraland Kft. kínálatában a PTG német cég által fejlesztett és gyártott abroncsnyomás-szabályozó termékek a kézi készlettől egészen a traktor vezetőfülkéjéből, akár ISO-BUS rendszeren keresztül szabályozható rendszerekig.

A mai modern abroncsgyártók szabályozásra alkalmas abroncsokat ajánlanak a gazdálkodók számára. Az alkalmazható nyomásértékeket a haladási sebesség és abroncsterhelés függvényében az abroncsok műszaki adatlapján adják meg. Sajnos ezeknek az abroncsoknak a technológiában rejlő előnyeit a felhasználók csak alig használják ki!

Miért fontos az abroncsnyomás szabályozása közúton és szántóföldi körülmények között?

Közúton megfelelő nyomás beállításával kisebb az abroncs gördülési ellenállása, ami alacsonyabb üzemanyag-fogyasztást és kisebb gumiabroncskopást eredményez, és növekszik a jármű stabilitása. A magasabb közúti abroncsnyomás ezenkívül az üzemanyag-fogyasztást (-5%) és a gumikopást (-20%) is csökkentheti.

Szántóföldi munkák során viszont azért fontos az abroncsok belső nyomásának csökkentése, hogy traktorunk motorteljesítménye és munkaművelethez igazított motorteljesítménnyel arányos üzemi tömege minél nagyobb arányban tudjon hasznosulni, minél kisebb kerékcsúszás mellett. Ehhez viszont megfelelő bordaszám és felfekvési felület szükséges. A nyomáscsökkentéssel elért jelentős felfekvési felületnövekedés (akár 100%-os növekedés is elérhető) hatására jelentősen csökken a nyommélység és a talajtaposás, azaz a talajtömörítő hatás (akár 50%-os csökkenés is elérhető), ami a talajéletnek és a vetett növényeknek jobb életkörülményeket biztosít (optimális talajszerkezet, levegő- és vízháztartás).

A tömörödött, megfelelő levegő- és vízháztartással nem rendelkező talajban a talajkondicionáló szerek sem hasznosulhatnak megfelelően, tehát a ráfordításunk jelentős része veszendőbe megy, valamint a talaj vízmegtartó képessége is jelentősen csökken.

A tapasztalatok alapján több profilborda kapaszkodásának köszönhetően csökken a kerékcsúszás, aminek hatására növekszik a vonóerő és a területteljesítmény, csökken az üzemanyag-fogyasztás és a munkaidő. A kisebb kerékcsúszásnak köszönhetően csökken a gumiabroncs kopása is, így növekszik az abroncsok élettartama, valamint gép- és gépkezelő-kímélő közlekedést jelent szántóföldön, mivel a lengések száma nagymértékben csökken.

Deraland Kft.

Deraland Kft.

Gumiabroncsnyomás és nyomásmélység
összefüggései szántóföldön
– forrás: Deraland Kft.
Miért fontos talajon az abroncs
nyomásának beállítása?
– forrás: Deraland Kft.

Nézd meg animációs videónkat, hogy miért fontos közúton és szántóföldön a gumiabroncsnyomás értékeinek beállítása!

Arra hívjuk fel a gazdálkodók figyelmét, hogy elsősorban talajszerkezet károsításának megelőzésére és a magyar talajok védelmére összpontosítsanak járószerkezeteik megfelelő üzemeltetésével, majd ezt követően keressenek megoldást a talajszerkezet javítására. A megelőzés mindig kifizetődőbb, mint az okozott károk javítása, főleg, hogy a technológia szinte minden traktor abroncsában rendelkezésre áll!

A PTG termékek 2 nagy csoportba sorolhatók:

1. Gép álló helyzetében tudjuk a nyomásbeállítást elvégezni kézi készlet segítségével.

PTG AIRBOOSTER Plus kézi készlet abroncsonkénti nyomásbeállítást tesz lehetővé.

PTG Airbooster plus kézi készlet

PTG Airbooster plus kézi készlet – forrás: Deraland Kft.

2. Vezetőfülkéből történő nyomásállítás esetén legyen szó traktorról vagy annak vontatmányáról, akár komplett gépkapcsolatról.

1 vezetékes pneumatikus vezérlésű és 2 vezetékes digitális vagy ISOBUS rendszerek érhetők el a PTG termékkínálatában.

Egy Fendt 936 traktorra PTG AD2L első és hátsó abroncsokhoz felszerelt rendszer

Egy Fendt 936 traktorra PTG AD2L első és hátsó abroncsokhoz felszerelt rendszer – forrás: Deraland Kft.

Használja ki még jobban traktora adottságait!

További információk a termékekről:

https://deraland.hu/termekek/gumiabroncsnyomas_szabalyozas

Vegye fel velünk a kapcsolatot:

Bogdán Gábor: +36 30 685 5290, ptg@deraland.hu

www.deraland.hu

Deraland Kft.

Ez a cikk a 10 pontos talajgyakorlatok Agroinform TechMag-ban jelent meg, az előző számokat itt olvashatod el. A TechMag az Agroinform új, interaktív magazinja, amit itt tudsz végiglapozni:

Agroinform TechMag 2025/3