Globálisan a különböző húsféleségek közül évek óta a baromfihús fogyasztása bővül a legdinamikusabban, és hosszabb távon is a baromfi-termékpályák kilátásai tűnnek a legígéretesebbeknek, olvasható az OTP Agrár elemzésében.
Nő a hús iránti igény a világban
A növekvő húsigényre jó választ adhat a baromfitenyésztés, ugyanis ebben az ágazatban kiemelkedő a takarmányhasznosulás, a termelés hatékonysága gyors ütemben javul a genetika és a tartási rendszerek fejlődésével.
Az is fontos szempont, hogy a baromfihús fogyasztása kevésbé esik vallási korlátozások alá, az ára pedig kedvező más állati eredetű termékek árához viszonyítva. Pénzügyi szempontból pedig fontos megjegyezni, hogy a tőkelekötés ebben az ágazatban a legrövidebb.
|
A világ baromfihús-termelése az utóbbi 20 évben dinamikusan fejlődött, átlagosan 5 százalék volt a növekedés üteme, amely bármely más állattenyésztési ágazat eredményét is meghaladja. Az előrejelzések azt mutatják, hogy ez a tendencia a következő évtizedben is folytatódni fog.
A koronavírus-járvány miatt az EU csirkehús termelésének mennyisége azonban csökkenhet néhány százalékkal 2021-ben. Úgy tűnik, hogy a legnagyobb visszaesés Lengyelországban következhet be (-12,1 százalék), de Franciaországban és Spanyolországban is termelésszűkülés várható az OTP elemzése szerint. Magyarországon ezzel szemben jelentős, 6,8 százalékos kibocsátás-növekedést várnak a szakértők.
A magyar baromfihús-termelés
Magyarország az EU nyolcadik legnagyobb baromfihús-termelő országa, 4 százalékos részesedést tudhat magáénak. Emellett fontos megjegyezni, hogy a magyar baromfiágazatnak nemzetgazdasági szinten is fontos szerepe van, hiszen a mezőgazdaság bruttó termelési értékének 10 százalékát tette ki 2020-ban, az állattenyésztésnek pedig közel 28,7 százalékát.
A baromfiszektor termelési értéke a feldolgozott termékekkel együtt ennek a duplája lehet a becslések szerint. Magyarország baromfihús-önellátottsága kiemelkedő (132 százalék). A Baromfi Termék Tanács adatai szerint a döntően magyar tulajdonosi háttérrel rendelkező baromfiágazat a teljes baromfi termékpályán – a kapcsolódó iparágakkal együtt – mintegy 50-60 ezer főt foglalkoztat.
A teljes baromfi termékpálya a kapcsolódó iparágakkal együtt 50-60 ezer főt foglalkoztat – Fotó: Envato
Mi a siker titka?
A hazai baromfi termékpálya stabil helyzetét elsősorban annak köszönheti, hogy az ágazat szervezettsége rendkívül magas szintű, 85-90 százalékban a teljes termékpályán átívelő integrációkban működik. A koordinátori szerepkörökben jellemzően a vágóhidak és keveréktakarmány-gyártók vannak.
A vertikális integráció magasabb szintjét megvalósító együttműködések tartósan kedvező piaci alkupozíciót, a gazdasági teljesítményben is megmutatkozó eredményeket tesznek lehetővé.
Az viszont nagy kihívást fog jelenteni a jövőben, hogy több áruházlánc is bejelentette, 2025-től a közép-európai térségben csak szabad-, ökológiai és mélyalmos tartásból származó tojásokat fog forgalmazni, így Magyarországon is.
Megéri-e a baromfiágazatba fektetni?
Az elmúlt évek átlagát nézve elmondható a baromfitenyésztés és -hizlalás jövedelmező volt a magyar, hazai összehasonlításban „professzionálisnak" tekinthető üzemekben.
A takarmányárak mintegy 30 százalékos növekedése azonban a vágóbaromfi-előállítás költségeit 20 százalékkal emeli, de ezt az output oldalról érkező árnyomás miatt a vágóállat és a végtermék árában egyaránt nehezen lehet érvényesíteni.
A profi üzemekben jövedelmező a baromfitartás – Fotó: Envato
Támogatásokkal éri meg fejleszteni
A zöldmezős beruházások vissza nem térítendő támogatások nélkül nem térülnek meg 10 éven belül egyik szakágazat esetében sem. 50 százalékos támogatási intenzitás esetén a vágócsirke-beruházás 8,8, a pecsenyekacsa esetében 7,2, míg a vágópulyka esetében csak 3,3 százalékos belső megtérülési ráta várható.
A nemzetközi példákból látható, hogy a mérethatékonyság kiemelten fontos a baromfiiparban, aminek igen komoly befektetett tőke igénye van.
Súlyponti kérdések az ágazat versenyképességének javítása érdekében:
- a kapacitáskihasználás javítása,
- összehangolt értékesítés a nemzetközi piacokon,
- a termékszortiment átalakítása, nyers, fagyasztott termékek kivitele (pl. Ázsiában a csirkeszárny és csirkeláb, Észak-Amerikában az elősütött és előkészített baromfihús kaphatna szerepet),
- üzemméretek növekedése,
- együttműködések erősítése.
A baromfiágazat jövedelmezőségéről és a versenyképesség érdekében tett javaslatokról az OTP elemzésében olvashat.