A Robur haszongépjárművek Magyarországon közismertek és kedveltek voltak. Különösen sok üzemelt a Magyar Posta tipizált járműflottájában. Mint azt az Autótechnika oldalán megtudhattuk: a Robur név latin eredetű és erőt vagy erősséget jelent. A német tölgy is ezt a nevet (Quercus Robur) viseli. Érdekesség, hogy a Robur felirat egy forgattyús tengelyt formáz.

Az NDK gépjárműiparában a Robur Művek kezdettől fogva a zászlóshajó szerepét töltötte be. Az éves termelés gyorsan növekedett, az export virágzott, folyamatosak voltak a műszaki új- és továbbfejlesztések. A felívelés a '60-as évek közepéig tartott – az 1966-os év 7000 legyártott teherautóval, amelyből 4500 exportra került, abszolút csúcsot jelentett.

A sikeres Garantot követte 1960-ban a Robur LO 1800, melynek konstrukciója már megfelelt az aktuális nemzetközi fejlesztési trendeknek. A modern, hosszított alvázú tehergépkocsit 2,5 tonna hasznos terheléssel elődjének 70 lóerőre emelt, léghűtéses porlasztós motorjával látták el. Összkerékmeghajtású változatként 1,8 tonna hasznos terheléssel jött létre a Robur LO 1800 A. A Robur teherautókat nemcsak KGST-területen, hanem a tengerentúlon is használták. Ezekre az exportpiacokra hozták létre a Robur Szafári programot, amit a megcélzott országok speciális klimatikus és földrajzi viszonyaihoz illesztettek.


Az 1970-es évek folyamán a Robur Művekben az éves termelés 5000–6000 gépjárműre állt be. Az 1980-as években a megkopott termelőberendezések miatt nem volt lehetséges a termékek addigi minőségének fenntartása. Az 1989/1990-es politikai fordulat évére az üzem reménytelen állapotba került, és az akkori központi tervgazdálkodás kudarcának különösen félelmetes példáját mutatta. Foglalkoztatottak ezreinek kellett a munkát letenni. A kicsit megváltoztatott LD 3004 Deutz dízelmotorral és új optikával sem tudta megakadályozni a márka bukását. Az egykor jelentős gyártó termelését 1991-ben leállították.

MHVlog Tomi influenszer egy 41 éves, terepes, dízel Robur felújítását mutatja be több videón keresztül. A keleti blokk közkedvelt – bár meglehetősen szokatlan, "fütyülős" hangú – teherautójának újjászületése minden bizonnyal sok negyvenes, ötvenes, hatvanas éveiben járó (vagy még idősebb) olvasó szívét dobogtatja meg. Mi még láthattuk az utakon ezt a csodát.

Az indulást bemutató felvétel itt látható:

A legutóbbi pedig itt nézhető meg, ezen már sokkal szebb arcát mutatja a veterán járgány: