Habár a kereskedésben a lelkemre kötötték, hogy ezt városi terepjárónak hívják, én azért egy kicsit lekanyarodtam az aszfaltról is. A kipróbált példányban dízel motor volt, manuális hatsebességes váltóval, nagy bánatomra összkerék meghajtású változatú tesztautó nem volt elérhető. Minden esetre kellemes meglepetés volt a kisautó, ami igazából nem is kicsi.

Nem új típus a SsangYong palettáján a Tivoli. A modell azután született, miután az indiai Mahindra 2011-ben megvásárolta a céget. A formavilág változása szó szerint szemmel érzékelhető a váltás után, szolidabb és szélesebb közönség számára elfogadható. Az eladási statisztikák szerint is nő a márka népszerűsége az európai piacon: A tavalyi év első negyedévéhez képest, 2016 ugyanezen időszakában, az eladások gyakorlatilag megduplázódtak a kontinensen.

Az első percben egy tapasztalatot le lehetett szűrni, mégpedig, hogy könnyen szokható autó. Nem veszi el az ember figyelmét az, hogy egy új dolgot vezet és koncentrál a kormányra, a kuplungra, a váltóra. Városi terepjáróról lévén szó, magasabban ülünk, de még sincs teherautós érzésünk. A vállmagasságig nyúló ajtók biztonságot sugallnak az utasoknak.

SsangYong Tivoli

Inkább ergonomikus, mint űrhajós – fotó: agroinform.hu

Első pillantásra szűkösnek látszott hely az első ülésen, de beszállva, az üléspozíciónak köszönhetően pont az ellenkezőjét tapasztaltam. A városban kanyarogva és hosszabb út után sem volt kényelmetlen az ülés, az összes fontos kapcsoló kézre esett. Egyetlen dolog volt egy kicsit zavaró, hogy az egyes és hármas fokozat elég közel esik egymáshoz, a körút végére viszont ezt már észre sem lehetett venni. A három fokozatban állítható kormány szervó, Normal és Comfort állásban, mindenhol megállja a helyét, Sport módban inkább csak autópályán vagy városon kívül jó közlekedni. A Normal fokozat egy kicsit pontosabban adja vissza az alattunk szaladó utat.

Legyünk egy kicsit gazdák és nézzük a felhasználhatóságot. Eső után nem ezzel fogunk kijárni a 
földekre határszemlére, de kisebb sárban is elindulhatunk a tanyára a traktorért vagy mehetünk nagyobb alkatrészért a boltba. 423 liter a csomagtartó, ami szemre inkább magasságában nagy. A hátsó ülések lehajtásával sokkal jobb a helyzet. A hátsó ajtók vége közel esik a kocsi hátuljához, nagyobb vasdarabot úgy is segítséggel emel be az ember, a lehajtott üléseken keresztül így könnyen pakolható. A csomagtartó padlója és a hátsó ülések támlája között is van szintkülönbség, de nem különösebben akadályozó. Egy kisebb traktor differenciál háza vidáman befér.

SsangYong Tivoli

Elsőre nem tűnik nagynak, de jól használható a csomagtartó – fotó: agroinform.hu

Földutakon sem estünk kétségbe. Az a futómű, ami aszfalton jól tette a dolgát, az két repce tábla 
között is kellemesen tompította a nagyobb bukkanókat, nem löttyen ki a leves, amikor épp az éhes kombájnoshoz siet. Városban a hatsebességből az első kettő meglehetősen rövidnek tűnik, gyorsan kellett felkapcsolgatni és elég hamar harmadikban vagy negyedikben volt. Egyrészt ez takarékosság szempontjából úgy néz ki nem rossz dolog, másrészt, ha lassabban és megfontoltan kell haladni két nyomvájú között, akkor jó szolgálatot tesz.

SsangYong Tivoli

Jól áll neki a táj vagy jól áll a tájnak? – fotó: agroinform.hu

A menetzajból egy átlagos mai autóban hallható mennyiséget juttat be. A dízel motor hangja is inkább kellemes mormogás. A motorház vonala egyenes, így egész jól látható a két első sarka, parkoláskor, manőverezéskor könnyebb dolgunk van. A tolatókamera, tolatóradar és a két oldalsó tükör kompenzálja a kis a hátsó szélvédőt. Utazás közben a kerékívek felett található oldalsó kiszélesedéseknek köszönhetően egy cseppet pick-up-os érzésem támadt amikor a tükrökbe néztem.

A hátsó ülések inkább 2 megtermett embernek kényelmesek, a lábtér hatalmas. A 185 centimre beállított vezető ülés mögött ülve még vagy 10-15 centi maradt a térdem előtt. A hosszabb utakat nem nehéz átvészelni benne, távoli kiállításokra a gazdatársakkal, senki sem gémberedik el benne. A navigáció jól üzemelt, így eltévedni sem egyszerű, de a kezelése szintén megszokást igényel, én egy kicsit nagyobb gombokat helyeztem volna az érintőképernyőre, ettől függetlenül vastagabb ujjakkal sem kell célozni, hogy eltaláljuk a megfelelő felületet.

SsangYong Tivoli

Gazdának vagy gazdasszonynak is jó szolgálatot tehet – fotó: agroinform.hu

A változtatható színű műszerfalon inkább az apróbb célzások és sokaknak elsőre meglepő infók tűntek fel. Nagy gázadásra egy javaslat jelenik meg, hogy most bizony inkább jó lenne visszaváltani. Ami elsőre jópofa dolognak tűnt csak az a kerekek nyomásának időnkénti megjelenítése, illetve álló helyzetben tekerve a kormányt, az első kerekek aktuális pozíciója. Mind a kettőnek van létjogosultsága, ha nem csak bevásárolni vagy a Balatonra jár az ember. Zsúfolt és defektre esélyes terepen igencsak nagy előny lehet ilyesmiket is tudni.

Mire visszaértem a kiindulási helyre, jó haverok lettünk. A csendes, de dinamikus, fürge kis 1.6-os dízel szívesen látott vendég lenne, bőven jól teszi a dolgát. A váltó határozottsága és a kuplung kicsit férfiasabb ellenállása közelebb áll hozzám, mint a manapság egy érintésre beeső pedálok. A fékek és a gáz adagolhatósága nem okoz hirtelen érzetet a gyorsításban és a lassításban és a kilátással kombinálva nagyon precízen vezethető autót adnak.

SsangYong Tivoli

Akár a családnak vagy barátoknak kiránduláshoz – fotó: agroinform.hu

Mezőgazdaságban nem ez lesz a legnagyobb fogyasztású jármű, még ha sok traktorról az a hír is járja, hogy inkább termelik a gázolajat, a Tivolinak sincs szégyellni valója. Vegyes használatra, 40% város és 60% közút, 6 liter alatti fogyasztás jött ki. Személyesen nem volt eddig szerencsém a márka autóihoz, de ezzel az autóval ki tudnék békülni minden ellenérzés nélkül.

Keresse a Ssangyong modelleket a Fábiánnál!

Fábián autószalonok és márkaszervizek
1113 Budapest, Jászóvár utca 1. | Tel.: +36 1 361 4415
8000 Székesfehérvár, Budai út 175. | Tel.: +36 22 303 406
www.fabian.hu