Létrejöttét a piaci igény és a II. világháborút követő olasz gazdasági helyzet indokolta: olcsó, egyszerű szállítóeszköz nagyvárosokba és vidékre egyaránt.

tricikli

A motoros tricikli eredeti funkciója (volt) – fotó: www.shutterstock.com

65 év siker

A sorozatgyártás 1948-ban kezdődött és egészen 2013-ig tartott, számtalan variációban és motortérfogattal, motorteljesítménnyel kerültek forgalomba, folyamatosan fejlesztve. Jellemzően egyhengeres, 49,8-218 köbcentiméteres, léghűtéses, kétütemű benzinmotorok hajtották, 4 fokozatú sebességváltón (+ hátramenet) keresztül akár 60 km/órával is sík terepen. 1982-től már készültek Lombardini dízelmotorral is, 4 ütemű, 2 hengeres, folyadékhűtéses, 11,5 lóerős változatban, 4 és 5 fokozatú váltóval (+hátramenet) és kivételesen kormánykerékkel szerelve. A maximális tempó elérte a 63 km/órát.

A Piaggio APE-k bruttó teherbírása kiviteltől függően elérte a 700-805 kilogrammot, de a klasszikus kis 50 köbcentimétereseké 175-205 kg között alakul. Igaz, egy gazdának akkoriban ez is bőven elég volt, hogy eladásra szánt zöldségeit és gyümölcseit a közeli piacra vigye, ahol a jármű egyben mobil standként is szolgált. Természetesen a kisiparosok és boltosok körében szintén népszerű lett mint munkaeszköz, illetve házhoz szállító jármű.

A fogyasztás átlagosan 3 liter/100 km körül alakult, az üzemanyagtartály maximum 15 liter volt. 1964-től már széria-fülkefűtéssel is rendelkezett, míg a fékeket és fényszórókat, lámpákat folyamatosan korszerűsítették a közlekedési szabályok változásával együtt. Másrészről sok óvárosi kis utcán egy személyautó vagy egy normál furgon nem mindig férne el napjainkban sem.

2007 és 2009 között mintegy 100 darab elektromos Piaggio Calessino is készült, már a környezetvédelmi törekvések jegyében.

Az utolsó 3 kerekű széria az APE Classic 400 volt, síkplatóval, 435 cm3-es dízelmotorral és elektromos fülkefűtéssel, s ezzel véget is ért az európai gyártás 2013 folyamán.

A gyártást a Piaggio indiai gyáregysége folytatja, a helyi piachoz igazodva. Természetesen ez nem azt jelenti, hogy már több évtizeddel korábban ne lett volna nagyüzemi vagy házilagos motoros tricikligyártás a Távol-Keleten, amit mi TukTuk néven ismerünk, gyártótól függetlenül. Ezt a nevet az egyhengeres pöfögő motor hangutánzójaként kapta, de Indiában már nemcsak elektromos, hanem üzemanyagcellás változatban is kísérleteznek vele.

APE

APE 50 a 2000-es évek elejéről – fotó: www.shutterstock.com

tricikli

Műhelykocsiként az utolsó európai piacra szánt széria 2013-ból – fotó: www.shutterstock.com

ARI

Egy úttörő vállalkozás, amelyet 2019-ben alapítottak ARI Motors GmbH néven a németországi Borna városában (Lipcsétől délre). Kimondottan az úgynevezett „last mile", utolsó mérföldes, belvárosi áruszállítási feladatokra szolgáló, 3 és 4 kerekű járműveket gyártanak, köztük a 345-ös szériát, ami a már említett Piaggio APE utódja lehetne az európai piacon. Ezt maga a gyártó sem titkolja, hiszen a zárt dobozos, nyitott platós és ponyvás kivitel mellett van egy kimondottan mobil standként használható értékesítő jármű is, amely zárt felépítményének oldalai felnyithatók, így árnyékolóként és esővédőként is funkcionálnak.

A tisztán elektromos üzemű és normál 230 voltos hálózatról tölthető járművek már megvásárolhatók közvetlenül a gyártól, igaz, még kérdés, hogy például lenne-e, lesz-e igény rá mint piacra járó vagy anyagbeszerző kishaszonjárműre. A maximális sebessége 45 km/óra, a hatótáv egy töltéssel 55 km, a maximális teherbírás 325 kg, vezetővel együtt. Az önsúly 336 kg körül alakul. A karosszériaelemek és a felépítmény szálerősítéses műanyagból és alumíniumból készülnek. A hazai szabályozás alapján ezek a járművek 16 éves kortól, „B1" kategóriával vezethetők.

ARI

ARI 345-kínálat – fotó: www.e-medienportal.net

Az L méretű dobozos felépítmény 1320 x 1160 x 950 mm méretű (hossz x szélesség x magasság), míg az XL-es 1490 x 1160 x 1100 mm méretű.

A nyitott platós rakfelülete 1230; 1320 és 1490 mm hosszú lehet, szélessége szintén 1160 mm, ami a járművek maximális szélessége is egyben. Felponyvázva itt is 1100 mm körüli belmagassággal számolhatunk, a fülketetőnél 1710, a felépítménynél 1790 mm maximális magassággal.

ARI

Árusító jármű (mobil stand) – fotó: www.e-medienportal.net

ARI

Zárt dobozos áruszállító – fotó: www.e-medienportal.net

A legnagyobb méretű felépítménnyel az értékesítő jármű rendelkezik: 1490 x 1250 x 1300 mm, lezárt oldalfalakkal, menetkész állapotban.

A járművek teljes hossza a felépítmény méretétől függően 2820-3090 mm, a tengelytáv egységesen 1850 mm, a nyomtáv 1000 mm, a fordulási körátmérő kb. 5,1 méter.

Az akkuegység zselés kivitelű, 72 voltos tápfeszültséggel és 3,24 kWh teljesítménnyel, a töltési idő 5-6 óra. A jármű motorja 3 kW (4,08 LE) teljesítményű, közvetlen fix áttétellel hajtja meg a laprugós felfüggesztésű hátsó tengelyt. Az első futómű rugóstagos. A fékrendszer hidraulikus tárcsafékes, a rögzítőfék mechanikus. Az abroncsméret elöl 130/60 R 13, hátul 135/70 R 12.

A gyártó 6 hónap garanciát és 18 hónap szavatosságot ad a teljes járműre és az akkucsomagra egyaránt.

ARI

Platós kivitel oldalmagasítóval – fotó: www.e-medienportal.net

Forrás: www.ari-motors.com