Az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség (T&E) nemrégiben közzétett jelentése rámutatott, hogy a tengerjáró hajók az európai vizeken olyan mértékű környezetszennyezést okoznak, amely összehasonlítható 1 milliárd autó kén-dioxid kibocsátásával. A kéntartalom-korlátozások ellenére, a tengerjárók kibocsátása 2023-ban messze meghaladta az európai autóállomány összesített szennyezését, komoly aggodalmakat keltve a környezetvédelmi szakemberek és az érintett városok lakosai körében.

A luxushajózás népszerűsége az elmúlt években ugrásszerűen nőtt, ami egyben az üvegházhatású gázok és légszennyező anyagok kibocsátásának drámai emelkedését is eredményezte. A Carnival Cruise Line például 2023-ban 2,55 millió tonna szén-dioxidot (CO2) bocsátott ki Európában – ez meghaladja Skócia legnagyobb városa, Glasgow éves kibocsátását (2,43 millió tonna). Az MSC hajótársaság 1,4 millió tonnával, míg a Norwegian Cruise Line 0,84 millió tonnával járult hozzá az európai szennyezéshez.

Az elemzés szerint a tengerjáró hajók által kibocsátott kén-oxidok (SOx) mennyisége 2023-ban 4,4-szer nagyobb volt, mint az egész kontinens autóállományának összesített kibocsátása.

A tisztább üzemanyag-alternatívák keresése ugyan elindult, de az LNG (cseppfolyósított földgáz) meghajtású hajók környezetvédelmi hatása továbbra is megkérdőjelezhető. A 2024 és 2028 között forgalomba álló új hajók 63%-a LNG-alapú lesz, mivel ez jelentősen csökkenti a légszennyező anyagok kibocsátását. Ugyanakkor az LNG-hajtás metánt szivárogtat a motorokból, amely rövid távon sokkal károsabb az éghajlatra, mint a hagyományos szén-dioxid.

A T&E egyik munkatársa, Constance Dijkstra szerint: „Az LNG-re váltás olyan, mintha a dohányzást alkoholra cserélnénk. Bár csökkenti a légszennyezést, éghajlati szempontból szörnyű döntés." Példaként említette a P&O Cruises MS Iona nevű hajóját, amely egy év alatt 10 500 tehén által kibocsátott metánnal azonos mennyiségű gázt engedett a levegőbe.

Forrás: Economx

Indexkép: Pixabay