Az 1953-ban bemutatott MAN AS 542 traktor az akkori legnagyobb teljesítményű közúti traktor volt, amely kizárólag összkerékhajtású változatban készült. Erősebb motorja és megnövelt vontatási kapacitása – mintegy 10 tonnával több, mint az AS 440 modellé – tette különlegessé, míg a fejlettebb fokozatváltás a munka hatékonyságát növelte. Az erőgépre emlékezik FB-posztjában a MAN Magyarország.


A motor lelke: hatékonyság és strapabírás

A traktor lelke egy vízhűtéses, négyhengeres soros szívódízel motor volt (MAN D 9214 G2), mely közvetlen befecskendezéssel és olajfürdős levegőszűrővel rendelkezett.

A motor adatai:

  • Furat/Löket: 92 x 110 mm
  • Sűrítési arány: 18:1
  • Max. nyomaték: 16 mkg 1100 fordulat/percnél
  • Üresjárat: 500 ford./perc
  • Befecskendezési nyomás: 13-14 MPa

A Bosch által szállított üzemanyag-ellátó rendszer kiemelkedő megbízhatóságot nyújtott.

Hajtáslánc és sebességváltó

A ZF által gyártott, olajfürdős fogaskerékhajtású sebességváltó 10 előre- és 2 hátrameneti fokozatot kínált. A váltórendszer kiegészülhetett egy opciós „kriechgang"-gal is, amely a különösen alacsony sebességű munkához volt szükséges.

Sebességtartomány:

  • Alapfokozatok: 3,6–20,6 km/h
  • Előváltóval: 4,8–27,1 km/h
  • Hátramenet: 4,6–6,0 km/h

Munkagépek és opciók: sokoldalúság a gyakorlatban

A traktor alapfelszereltségként mezőgazdasági vonóhoroggal és TLT-vel (teljesítmény leadó tengely) készült. Opcionálisan szerelhető volt:

  • Druckluft-Anhängerbremse – sűrített levegős pótkocsi fékrendszer
  • Seilwinde – csörlő
  • Frontlader, Planierschild, Schneepflug – homlokrakodó, tolólap, hótoló
  • Kabin: Levehető tető vagy teljes zárt vezetőfülke is elérhető volt

Méretek, adatok és műszaki jellemzők

  • Hossz: 3,6 m
  • Szélesség: 1,81 m
  • Magasság (kabinnal): 2,415 m
  • Tengelytáv: 2,132 m
  • Szabadmagasság: 400 mm
  • Üres tömeg: 2.675 kg
  • Megengedett össztömeg: 3.500 kg

Tartályok:

  • Üzemanyagtartály: 60 l
  • Hűtővíz: 16 l
  • Motorolaj: 9 l
  • Légszűrő olaj: 0,3 l

Műszaki örökség és ikonikus státusz

Az MAN AS 542 nem csupán erőgépként, hanem mérnöki bravúrként is emlékezetes maradt. A 1950-es évek technikai színvonalát messze túlszárnyaló felszereltségével, megbízhatóságával, sokoldalúságával máig tisztelet övezi a veterán mezőgazdasági gépek világában. Mind a főállású gazdák, mind a gyűjtők számára értékes kincs maradt.

Indexkép: Facebook/MAN Magyarország