A fejlesztés újabb mérföldkövet jelent a Toyota zéró szén-dioxid-kibocsátású jövő felé vezető útján. Az első prototípus tavaly szeptemberi bemutatása óta a Toyota és konzorciumi partnerei az Egyesült Királyság támogatásával az intenzív értékelési és demonstrációs szakaszba értek.


Tíz darab hidrogén üzemanyagcellás Hilux prototípus készült a Toyota Motor Manufacturing UK (TMUK) angliai Derbyben található üzemében. Öt járművet szigorú helyszíni tesztelésnek vetnek alá a biztonság, a teljesítmény, a funkcionalitás és a tartósság felmérése érdekében, valós helyzetekben generálva tesztvezetési adatokat. Öt további egység ügyfél- és médiabemutatókon vesz részt, köztük kettő a közelgő 2024-es párizsi olimpiai és paralimpiai játékokon.

Toyota Hilux

A hidrogénes változat megőrizte a legújabb Toyota Hilux arculatát és méreteit – forrás: Toyota

A Toyota arra számít, hogy Európa 2030-ra az egyik legnagyobb hidrogén üzemanyagcellás piac lesz, a mobilitás és az energiatermelési alkalmazások folyamatos növekedését hozva. Az üzemanyagcellás Hilux prototípus projekt fontos mérföldkő a hidrogéntechnológia továbbfejlesztése és a hidrogén ökoszisztéma és infrastruktúra Európa-szerte történő szélesebb körű kiépítésének ösztönzése felé.

A legendás Toyota Hilux alapjain – amely a világ legkeményebb terepein is híres minőségéről, tartósságáról és megbízhatóságáról – készült hidrogén üzemanyagcellás prototípus példát mutat arra, hogyan integrálható az üzemanyagcellás technológia egy pick-upba.

Toyota Hilux

A beltér kényelmes, ízléses – forrás: Toyota

1968-as bevezetése óta a Hilux újra és újra bebizonyította legyőzhetetlenségét, meghódította az Északi-sarkot, az izlandi vulkánokat és az antarktiszi kontinenst, miközben három győzelmet aratott a Dakar-ralin. A Hilux üzemanyagcella megőrzi ezt a megalkuvást nem ismerő DNS-t, miközben a zéró szén-dioxid-kibocsátású jövő felé tekint.

Külsőleg a Hilux üzemanyagcellás változatát ugyanazok a méretek jellemzik, mint a legújabb Hiluxot. A fülkén kívüli kivitelben 5325 mm hosszú, 1855 mm széles és 1810 mm magas, de a motorháztető alatt megbúvó üzemanyagcellás technológia úttörővé teszi.

Toyota Hilux

A hidrogént három, egyenként 2,6 kg tömegű nagy nyomású üzemanyagtartályban tárolják – forrás: Toyota

Az üzemanyagcellás Hilux várható hatótávolsága akár 600 km is lehet – több, mint amit egy akkumulátoros elektromos rendszerrel el lehetne érni. Eközben a hidrogén könnyű súlyának köszönhetően nagyobb hasznos terhelés és vontatási képesség érhető el más nulla kibocsátású alternatívákhoz képest. A hidrogént három, egyenként 2,6 kg tömegű nagy nyomású üzemanyagtartályban tárolják, így a rendszer teljes kapacitása 7,8 kg. A tartályok a létraváz alvázában foglalnak helyet.


Toyota Hilux

Vezetés közben az üzemanyagcella nem bocsát ki kipufogógázt, csak tiszta vizet – forrás: Toyota

A polimer elektrolit üzemanyagcella-köteg 330 cellát tartalmaz és az első tengely fölött található. Az üzemanyagcellás Hilux hátsókerék-hajtású a hátsó tengelyen elhelyezett e-motoron keresztül, amely 134 kW (182 DIN LE) maximális teljesítményt és 300 Nm maximális nyomatékot biztosít. Vezetés közben az üzemanyagcella nem bocsát ki kipufogógázt, csak tiszta vizet. A lítium-ion hibrid akkumulátor, amely az üzemanyagcella által a fedélzeten termelt villamos energiát tárolja, a hátsó rakodófelületen, a hidrogéntartályok felett található. Ennek köszönhetően nem csökken az utastér mérete.

Forrás: Toyota