Az összefoglaló az Agrárközgazdasági Intézet jelentése alapján készült.

A nyerstej termelői ára nemzeti valutában kifejezve 2023 októberében az USA-ban 16 százalékkal, az Európai Unióban és Új-Zélandon egyaránt 22 százalékkal csökkent az egy évvel korábbihoz képest.

A világpiacon az ömlesztett vaj értékesítési ára (FOB Óceánia) 2023 49. hetében 2 százalékkal nőtt, a teljes tejporé 9 százalékkal, a sovány tejporé 15 százalékkal, a cheddar sajté 17 százalékkal csökkent 2022 azonos hetéhez mérten.

A kempteni árutőzsdén a 25 kilogrammos kiszerelésű ömlesztett vaj értékesítési ára 555 euró/100 kilogramm, a 25 kilogrammos kiszerelésű zsákos, élelmezési célú (intervenciós minőségű) sovány tejporé 271 euró/100 kilogramm volt 2023 50. hetében. Az ömlesztett vaj ára 150 százalékkal, a sovány tejporé 55 százalékkal volt magasabb az intervenciós árszintnél a vizsgált héten.

tejtermékek

Tejtermékek – fotó: freepik.com

Magyarország

Az AKI PÁIR adatai szerint Magyarországon a nyerstej országos termelői átlagára 159,56 forint/ kilogramm volt 2023 novemberében.

A nyerstej felvásárlása 2023 novemberében az előző havi mennyiséghez képest 2 százalékkal mérséklődött, míg a 2022. novemberinél 2 százalékkal volt több. A nyerstej kiviteli ára 177,76 forint/ kilogramm volt 2023 novemberében, az előző havihoz képest 2 százalékkal emelkedett, míg az előző év azonos hónapjához viszonyítva 20 százalékkal csökkent.

Az AKI PÁIR adatai szerint a nyerstej kiszállítása 12 százalékkal nőtt 2023 novemberében az előző év azonos hónapjához viszonyítva.

Az AKI PÁIR adatai szerint 2023 novemberében az előző hónaphoz képest:

  • a 1,5 százalék zsírtartalmú dobozos UHT- (tartós) tej feldolgozói értékesítési ára (+5 százalék),
  • a trappista sajt és a 2,8 százalék zsírtartalmú dobozos UHT- (tartós) tej (egyaránt +3 százalék) nőtt,
  • míg a tejföl és a gyümölcsös joghurt (egyaránt –1 százalék), az adagolt vaj (–3 százalék) ára csökkent.

A KSH adatai szerint:

  • a 2,8 százalék zsírtartalmú ESL- (hosszanfriss) tej és a 12 százalék zsírtartalmú tejföl (egyaránt +2 százalék) fogyasztói ára nőtt,
  • az 1,5 százalék zsírtartalmú ESL- (hosszanfriss) tejé és a 20 százalék zsírtartalmú tejfölé egyaránt stagnált,
  • míg a 2,8 százalék zsírtartalmú dobozos UHT- (tartós) tej (–1 százalék), az adagolt vaj (–7 százalék) fogyasztói ára mérséklődött ugyanebben az összehasonlításban.