Megjelent az állatok szállításáról és a kapcsolódó műveletek közbeni védelméről szóló rendelettervezet. Az állatok szállítására vonatkozó uniós jogszabályok közel 50 éves múltra tekintenek vissza, és az utolsó jelentős átalakításra 2004-ben, közel 20 évvel ezelőtt került sor – írja a Magyar Állattenyésztők Szövetsége.

állatszállítás

A változtatások javítani fogják az EU-ba és az EU-ból évente szállított 1,6 milliárd állat jólétét – fotó: freepik.com

Több változás is várható

A Bizottság 2023. december 7-én az állatok szállítás közbeni jólétére vonatkozó uniós szabályok eddigi legnagyobb reformjára tett javaslatot, amit már a Termelőtől a fogyasztóig (Farm to Fork) stratégia, az európai Zöld megállapodás (Green Deal) fenntartható mezőgazdaságra és élelmiszer-termelésre vonatkozó menetrendjében korábban bejelentettek.

A csomag magában foglalja azon uniós szabályok felülvizsgálatát, ami az állatokra szállítás közben jelenleg vonatkozik. Ez várhatóan javítani fogja az EU-ba és az EU-ból évente szállított 1,6 milliárd állat jólétét.

Lerövidítik az utazási időket

A javaslat olyan kulcsfontosságú területekre összpontosít, amelyek az állatok szállítás közbeni jólétének biztosításához elengedhetetlenek. Például:

  • Lerövidítik az utazási időket, és a nagy távolságokra történő szállítás alkalmával az állatokat a pihenési, etetési és itatási időszakokra ki kell rakodni.
  • Különleges szabályok vonatkoznak majd a vágásra szánt állatokra, valamint a sérülékeny állatokra, például az el nem választott borjakra és a vemhes állatokra.
  • Növelni kell az állatok számára rendelkezésre álló minimális férőhelyet, hozzá kell igazítani az egyes fajokhoz.
  • Szigorú feltételek vonatkoznak majd a szélsőséges hőmérsékleten történő szállításra, beleértve a szállítás kizárólag éjszakára korlátozását is, ha a hőmérséklet meghaladja a 30°C fokot.
  • Ha a hőmérséklet 0°C alatt van, akkor a közúti járműveket le kell fedni, és az állatszállító rekeszben kontrollálni kell a légmozgást, hogy az út során az állatokat  megvédjék a szél hűtő hatásától. Amennyiben a hőmérséklet -5°C alá csökken, a fenti intézkedéseken túl a szállítási idő nem haladhatja meg a 9 órát.
  • Szigorítják az élő állatok Unióból történő kivitelére vonatkozó szabályokat, beleértve a harmadik országokban végzett ellenőrzések javítását is, hogy azok megfeleljenek az uniós normáknak.
  • A lehető legnagyobb mértékben kihasználják a digitális eszközöket a közlekedési szabályok végrehajtásának megkönnyítése érdekében (ilyen lehet a járművek valós idejű helymeghatározása, központi adatbázis).

A cél a rövidebb ideig történő szállítások arányának növelése – írja az allattenyesztok.hu

Előnyben a helyben történő levágás

A tervezet előnyben részesíti az állatok helyben történő levágását, azaz az élő állatok szállítását a hasított testek és a hús szállításával helyettesítené.

A vágáson kívüli célú szállításokat is korlátozni akarják azzal a szándékkal, hogy azokat a lehető legnagyobb mértékben lecseréljék embriók, sperma és hasonló tenyészanyagok szállítására, mert ezek a szállított állatok számát tekintve sokkal hatékonyabbak és környezetbarátabbak, ráadásul kevesebb kiadást jelentenének.

A Bizottság most az Európai Parlament és a Tanács elé terjeszt két jogalkotási javaslatot. Az európai polgári kezdeményezéssel kapcsolatban az EFSA a Bizottság kérésére megkezdi tudományos értékelését, és 2025 márciusáig közzéteszi tudományos szakvéleményét. A Bizottság a Termelőtől a fogyasztóig stratégiában bejelentett egyéb állatjóléti javaslatokkal kapcsolatos előkészítő munkát is folytatni fogja – olvasható az allattenyesztok.hu cikkében.