Rögtön a cikk elején szögezzük le: a kedves Olvasó ne a motorháztető oldalán olvasható jelzésből induljon ki, az csalóka. Merthogy még régebben történt egy kis baleset a géppel és Csordás László csak ilyen elemet tudott gyorsan szerezni, ami pedig ahogy az látható is, egy Belarus 820.2-esé volt. A többi minden stimmt...

A traktort még 2005-ben vásárolta a Somogy vármegyei termelő, akitől megtudtuk: 15 hektáron termel, s ez a traktor éppen megteszi ekkora területhez.

– Ebben már turbós motor van, de még a hagyományos 9-es mechanikus szinkronváltós, merev első hidas kivitel – magyarázta Csordás László, aki végzettségét tekintve mezőgazdasági gépszerelő, szóval otthon van a témában. – Ezt a típust szinte még egy laikus is tudja javítani. Az adagolója már nem a hagyományos fehérorosz konstrukció, hanem a cseh – ezzel sokkal kevesebb a fogyasztás, igaz, az erő sem ugyanaz. Alkatrészt bőven lehet kapni hozzá, sok az utángyártott, ezek általában kicsivel gyengébb minőségűek. Viszont elég olcsók és az sem utolsó szempont, hogy ebben a modellben még nem tolták túl az elektronikát. Ezeken szinte még minden mechanikus. Az ezután következőkben (a gazdászok csak úgy mondják "műanyagosokban", utalva a karosszériaelemekre) már nyomatékváltó van, megnövelt intercooler visszahűtéses turbós motorok, azzal, hogy a motor lényegében motor maradt ugyanaz az orosz tömb. Voltak próbálkozások a gyártó részéről a Caterpillar motorokkal, ám itt, a környéken én nem ismerek olyat, akinek az lenne. Mindenki maradt inkább a fehérorosz motornál és a bevált merevhidas változatoknál. Teljes mértékben megfelelnek a mai előírásoknak, ami pedig a kényelmet illeti, hát arra azt mondom, olyan MTZ-s...

Csordás László

Csordás László szeretett MTZ-jével – fotó: Horváth Attila

László használtan vásárolta az MTZ 892.2-est, amit felújított, ebben barátai voltak a segítségére, Főleg a motorral voltak gondok, mint elmondta, az MTZ-knél 4000 üzemóránál már előfordul, hogy hozzá kell nyúlni a "ketyegőhöz". Ez konkrétan generálozást jelent, hüvely-, és dugócserét, hengerfeljavítást, porlasztók és az adagoló felújítását, ha kell, cseréjét. A szakember tapasztalatai szerint ennek a szériának gyárilag gyengébb a kelleténél a tengelykapcsolója.

– A szántást nehezen viseli, de én a klímaváltozás miatt azt abba is hagytam, csak lazítózok – folytatta Csordás László. – Persze, ez is nagy megterhelés a gépnek, ezért megerősítettem a kuplungszerkezetet és így már teljesen más dimenzió.

A somogyi termelő szerint ez a széria újonnan 14-15 millió forintba kerül és az alkatrészárak is bitang módon megemelkedtek, 3 év alatt gyakorlatilag a háromszorosára. Egy sebességváltómű-felújításhoz csak a fogaskerekek kerülnek 470 ezer forintba, egy új, komplett 9 fokozatú váltóért több mint egymilliót kérnek el. Mindezzel együtt az MTZ-k – főleg a régebbi kiadások – a legolcsóbb traktorok közé tartoznak még így is. Legalábbis ami az alkatrészeket illeti – a munkadíj már más tészta.


– Elég jól bírják a strapát is, persze, ez nem minden esetben igaz. Javítottam én már erdőn, fakitermelésben használt MTZ-ket is, nahát azokkal mindenféle baj volt, igaz, ott hajtják is őket rendesen – fogalmazott. – Alapesetben 4000 óránál már biztos, hogy előjön valami probléma, amihez mindenképpen hozzá kell nyúlni. Van, amikor érdemes megerősíteni a segédalvázat, bizonyos modelleknél elég könnyen törik. Illetve azt szokták mondani: az nem is MTZ, amelyiken nem folyik valahol az olaj... Igen, talán a csövek, a csatlakozások és a tömítések az MTZ kritikus pontjai. Nagy figyelmet kell fektetni a hidraulika karbantartására. Aztán javítottam olyan MTZ-t is, ahol valamiért folyamatosan elment az egyik olajnyomásgomba. Kicseréltem egyik héten, a másikon már elromlott... Cseréltem, megint... Meguntam, kiiktattam, ledugóztam és a traki azóta teszi a dolgát, jön-megy. Ami még problémás tapasztalatom szerint az MTZ-knél, azok a hátsó féltengelyek és a csapágyak. Megesik féltengelytörés is, de ha odafigyelnek rá, megelőzhető a baj.


Rémisztő videókon lehet látni, amikor például vontatásnál egyszerűen kettészakad a traktor. Laci szerint az Belarus/MTZ-nek az a gyenge pontja. A traktor munka közben csavarodik, ha nincs merevítőváz, s a kuplungnál csupán 12 csavar fogja...

– Ezekre azért érdemes odafigyelni – jelezte végül Csordás László. – Ha a gazda nem hanyagolja el a traktort, hű társa lesz nagyon sokáig és a "haját se zabálja le". Az enyémnek már a motorja sem olyan nagy étvágyú, 17 literrel meg lehet szántani egy hektárt... Hogy kellene-e másik gép nekem? Nem, ezt biztosan állíthatom, ha újrakezdeném, akkor is csak MTZ-vel!

Indexkép: Agroinform/Horváth Attila