A MOL már október elején megkezdte a felkészülést, hogy a határidő előtt minden kutat ellásson a könnyebb téli indítást és jobb motorműködést segítő üzemanyaggal – olvasható a cég közleményében.
Ha hideg a reggel, nem csak a nap indul nehezebben, hanem a dízel személyautók és a dízelüzemű mezőgazdasági gépek, teherautók többsége is. Ennek egyszerű fizikai oka van: a hőmérséklet csökkenésével megváltoznak az üzemanyag áramlási tulajdonságai. Ezért a MOL novemberben átáll a téli dízel forgalmazására: november 15-től már mindenhol a hideg időjárás negatív motorikus hatásait kiküszöbölő gázolajjal találkoznak az autósok a hazai töltőállomásokon.
A hideg idő következményei közül az autósok számára a legjelentősebb, hogy a dízel üzemanyag egyik összetevője már mínusz 8-10 fokon kristályosodni kezd. A kristályok eltömíthetik a szűrőket és akadályozhatják az üzemanyag áramlását, ami önmagában is nehézséget okozhat a motor téli indításában. Ráadásul a hőmérséklet csökkenésével párhuzamosan nő az üzemanyag viszkozitása (vagyis csökken a „folyóssága"), ami szintén gátolhatja az indítást és a megfelelő motorműködést. Az előző két ok miatt a motor hosszabb ideig és nagyobb erőfeszítéssel próbálja beindítani az égési folyamatot. Ez a megnövekedett terhelés fokozott igénybevételt, azaz kopási kockázatot jelent a motoralkatrészekre, melynek kivédésében szintén segít a téli dízel.
Fontos információ az autósok számára, hogy a prémium dízelek hidegtűrése eleve kedvezőbb és ezek az üzemanyagok magasabb adaléktartalmuk révén 45%-kal kevesebb lerakódást okoznak a motorban. Az iparági tesztek alapján a normál téli dízel mínusz 20 Celsius fokig biztosít megfelelő teljesítményt, míg a prémium téli dízel esetében nincs jogszabályi előírás, azonban a MOL saját minőségi követelményei szerint a hidegszűrhetőséget (CFPP) általában mínusz 33 Celsius fokra állítják. Kivételes esetekben előfordulhat mínusz 40, akár mínusz 43 fokos CFPP érték is, bár ez csak néhány töltőállomáson érhető el – áll a MOL közleményében.
Forrás: MOL
Indexkép: Pixabay