Érdekes témát vetett fel egyik olvasónk, a hajdúböszörményi Horváth Gergő az Agroinform – a Menőgazdászok Facebook-csoportjában. Dűlőút gréderezéséről posztolt képet azzal a szöveggel, hogy a környéken egyre kevesebben végzik ezt a fontos munkát. Posztjához sok hozzászólás és fotó érkezett.
Ezekből kiderül, van, ahol a vállalkozók végzik ezt leginkább és a nagy cégek nem, illetve fordítva. Más arról számolt be kommentjében, hogy a gazdák körében 70 százalék rendszeresen javítja a dűlőutakat, 30 százalék pedig tönkreteszi azzal, hogy a földje végénél fordulónak használja, miközben fordulhatna a szántón is. A termelők úgy látják: ha pénzről van szó, annak rögtön akad gazdája, akár több is, de a dűlőutak rendbetételét nem sokan szeretnék a magukénak érezni.
Pedig aztán a földek közötti úthálózat állapota, minősége igen nagy jelentőséggel bír, főleg ősszel, amikor nem mindegy, mennyire ázik fel az adott szakasz felső rétege, hiszen azon közlekednek a betakarítást végző gépek. Az esős időben pedig sietni kell, minél hamarabb fedél alá kerüljön a termény. Egy rossz állapotú, kivályúsodott, széttaposott, sáros út igencsak meg tudja keseríteni a gazdák életét.
A megfelelő karbantartáshoz nincs szükség másra, csak egy jó, erős traktorra, valamint függesztett, vagy félig függesztett gréderre, esetleg front tolólapra. Bármelyik mellett is tesszük le a voksunk, fontos, szinte központi tényező a nyesőél minősége. Ha csak a talajjal érintkezik, akkor legyen acélos, ha aszfalton, vagy betonon is használjuk, érdemesebb hozzá gumiélet választani.
Sokféle típus közül lehet válogatni Piacterünkön, érdemes körülnézni!