A múlt héten meglepő hír volt az autósok számára, hogy május 1-től a rendőrök akár már 1 km/h-s sebességtúllépésért is bírságolhatnak. Mindez korábban nem így volt, a traffipaxoknál ugyanis feltételeztek egy bizonyos hibahatárt: 100 km/órás sebességig 3 km/óra volt a tolerancia, míg felette 3 százalékos eltérést engedtek, vagyis ezen értékeket figyelembe véve foglalkoztak a gyorshajtással – írja a hvg.hu
A rendőrök akár már 1 km/h-s sebességtúllépésért is bírságolhatnak – fotó: pixabay.com
Május 1-től minden megváltozott
Május 1-től ilyen nincs, ha valaki gyorsabban ment azt veszik alapnak amennyit a traffipax mutat, és megbírságolhatják. Több félreértés is felmerült a hírrel kapcsolatban, amelyeket az Országos Rendőr-főkapitányság Közlekedésrendészeti Főosztály vezetője, Óberling József ezredes, rendőrségi főtanácsos a Kreszváltozás oldalnak adott interjúban tisztázott.
Az első félreértés az volt, hogy a bírságolási gyakorlatban beállt változást egyesek úgy értelmezték, hogy csak akkor fognak ilyen kismértékű gyorshajtásért is büntetni, ha a helyszínen megállítják az autóst. Az ezredes elmondta, ez így nem igaz.
A kismértékű sebességtúllépéseket úgynevezett szabálysértési eljárásban vizsgálják, mindegy, hogy megállítják-e az autóst.
Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a gyorshajtás mindaddig szabálysértés, ameddig a sebességtúllépés nem éri el a közigazgatási bírság jogszabályban meghatározott alsó értékét, ami függ sebességhatártól is, de jellemzően 15-20 km/h-s gyorshajtásnál kezdődik a megengedett tempó felett. (Itt lép be az objektív felelősség intézménye is, ami annyit jelent, hogy nem fogják vizsgálni, hogy valójában ki vezette az autót, az autó üzemben tartója felel.)
Óberling József két példát is felvázolt a jobb érthetőség kedvéért
"Ha valakit 52 km/óra sebességgel mérnek be lakott területen 50 km/óra megengedett legnagyobb sebességhatár mellett május 1. előtt, akkor az 52 km/óra mért értékből levontak 3 km/órát, így a kapott 49 km/óra sebesség alapján nem követett el szabálysértést a járművezető, így nem is intézkedtek, most már azonban a mért sebességből nem vonnak le semmit, ezért a járművezetővel szemben szabálysértés miatt intézkednek"
"A másik példa egy az autópályán 130 km/órás megengedett sebességnél 151 km/órával futó autóról szólt, az ő esetében a rendőrség május 1. előtt levont 3 százalékot a mért értékből, az így megállapított sebesség 146,5 km/óra lett, és ez a túllépés, ha nem történt megállítás, korábban nem volt szankcionálható. Ugyanakkor most a 151 km/óra sebességet nem csökkentik 3 százalékkal, így ez a gyorshajtás már megállítás nélkül is, az objektív felelősség alapján bírságolandó 30 ezer forinttal. Félreértés ne essék, 131 km/óránál is jöhet a csekk, csak az nem közigazgatási bírság keretében, hanem szabálysértési eljárás keretében." – írja a hvg.hu
A gyorshajtás mindaddig szabálysértés, ameddig a sebességtúllépés nem éri el a közigazgatási bírság jogszabályban meghatározott alsó értékét – fotó: pixabay.com
Mi történik akkor, ha az autóban pontatlan a sebességmérő óra?
Sokakban felmerült, hogy a régebbi járművek pontatlan sebességmérő órája miatt az új rendszer sok autóssal szemben nem fair. Óberling József szerint ez nem így van, mert az autógyártók a sebességmérőt eleve mindig pozitív tűréssel gyártják, vagyis azok vagy pontosan mutatják a haladási sebességet, vagy valamelyest többet mutatnak annál.
Mindemellett a jármű jó műszaki állapota a kocsi használójának a felelőssége, tehát ha valakinek rossz a sebességmérője, akkor a rendőrségtől nem várható el ennek a tolerálása, hiszen műszakilag nem megfelelő állapotú járművel elméletileg nem lehet részt venni a közúti közlekedésben
– mondta az ezredes.