A biztosító akár másfél millió forint kártérítést is visszakövetelhet azoktól az ügyfelektől, akik a téli időszakban nyári vagy nagyon lestrapált téli gumival közlekednek, és emiatt okoznak balesetet.

Bár Magyarországon a téli gumi használata nem kötelező, de mivel a biztosítók a kártérítési kötelezettség megítélése során figyelembe veszik a jármű műszaki állapotát, amibe a gumiabroncsok megfelelősége is beletartozik, előfordulhat, hogy emiatt kell az autósnak fizetnie – mondta Németh Péter, a CLB biztosítási alkusz kommunikációs igazgatója az InfoRádióban.

Napjainkban nagyon sok "rácsúszásos" baleset történik az utakon, amelyek oka lehet a nem megfelelő fékhasználat, valamint a féktáv be nem tartása.

Németh Péter elmondta, hazánkban egyre öregszik az autópark, hiszen egyre kevesebb ember engedheti meg magának, hogy új autót vegyen, magasak az árak és a fenntartási, javítási költségek is. Sok esetben a gumiabroncsok beszerzésén is spórolnak, hiszen ha le kell cserélni egy autón a gumikat – egyszerre négyet érdemes –, akkor ez több százezres költség is lehet, ami sokaknak jelenthet nagy nehézséget. Ezen még akkor is takarékoskodnak az autósok, ha ez balesetveszélyes helyzetek forrásává válik.

téli gumi

A biztosító akár másfél millió forint kártérítést is visszakövetelhet azoktól az ügyfelektől, akik a téli időszakban nyári vagy nagyon lestrapált téli gumival közlekednek, és amiatt okoznak balesetet – fotó: pixabay.com

"Magyarországon jogszabály nem írja elő a téli vagy nyári gumi használatát, de előírja ezt a biztosítási törvény, és benne is van a biztosítási fedezetekről szóló szerződésekben, hogy megfelelő műszaki állapotú gépjárművel kell részt venni a közlekedésben. Akkor fizet a biztosító, ha a gépjármű megfelelő műszaki állapotban volt. Ennek a megfelelő műszaki állapotnak viszont már részei a gumiabroncsok, a túlságosan kopott vagy teljesen elhasználódott, sérült vagy egyáltalán nem a közlekedési helyzetnek megfelelő gumiabroncs. Emiatt egy kötelező biztosításos károkozás esetén, ha egy ilyen autós a hibás, akár vissza is követelheti a biztosító másfél millió forint összegig az okozott kárt, Illetve akár a teljes cascós kárkifizetést is megtagadhatja adott esetben a biztosító" – hívta fel a figyelmet a következményekre Németh Péter.

Hangsúlyozta azt is, hogy önmagában az nem elég, hogy a gumi téli, baleset esetén a biztosítók a megfelelő állapotot is nézik.

Minden gumiabroncson van egy kopásjelző rész, és ez mutatja azt, hogy a barázdák az autó kerekein elég mélyek-e ahhoz, hogy az autót nagy mennyiségű csapadék vagy hó esetén stabilan lehessen irányítani. Ilyenkor ha a baleset visszavezethető a gumiabroncs állapotára, tehát mondjuk túl hosszú a fékút a sebesség ellenére vagy túlságosan hosszú a sodródás valamelyik oldalirányban, hóban vagy esőben, akkor a biztosító a szemle során bekéri az abroncsot

– tette hozzá.

A biztosítási szemle során jegyzőkönyv készül a gumik állapotáról is, de ilyenkor a vizsgálat külön kiterjedhet arra is, hogy ezek a gumik alkalmasak volt-e arra, hogy a gépjármű részt vegyen a forgalomban.

Márpedig ha a gépjármű műszaki állapotát tekintve bármilyen okból nem alkalmas arra, hogy részt vegyen a forgalomban, akkor az bizony a biztosítási kifizetések megtagadását vonhatja maga után, illetve kötelező biztosítás esetén regressziót

– fogalmazott Németh Péter.

Indexkép: pixabay.com