Bizonyos régiókban átmeneti ellátási nehézségek is kialakulhatnak a jövőben a gázolajárak egyre inkább emelkedő szintje miatt, ugyanakkor mindezt több tényező is befolyásolja – írja az index.hu
Igencsak magas szinten voltak a finomítói árrések a szankciós intézkedések előtt is, és ez a jövőben is így maradhat – fotó: pixabay.com
Nő az európai finomítók piaci ereje
Tartósan magas vagy egyre inkább emelkedő gázolajárakra kell számítani a jövőben, emellett annak is növekszik az esélye, hogy átmeneti ellátási nehézségek is lehetnek bizonyos régiókban – mondta Hortay Olivér, a Századvég Konjunktúrakutató Zrt. energia- és klímapolitikai üzletágának vezetője.
A szakértő véleménye szerint még néhány hónapot várni kell arra, hogy kiderüljön: a szankciók által okozott logisztikai nehézségek ellátási problémát idéznek-e elő Európa valamelyik régiójában. Hozzátette: igencsak magas szinten voltak a finomítói árrések a szankciós intézkedések előtt is, és ez a jövőben is így maradhat, nem várható, hogy ezek a jövőben csökkenjenek.
A Századvég energia- és klímapolitika üzletágának vezetője arra is felhívta a figyelmet, hogy az orosz finomítottolaj-termékek kiesésével az európai finomítók piaci ereje is tovább növekszik. A finomítói árrések emiatt inkább emelkedhetnek, semmint csökkenhetnek.
Magyarország 2022-ben közel megduplázta uniós részesedését az orosz kőolaj vásárlásoknál
A g7.hu cikke szerint az Ukrajna ellen indított háború kezdete óta összeomlott az orosz kőolaj behozatala Európába.
Míg 2021-ben az EU országok még átlagosan havi 9,5 millió tonnát importáltak, ez tavaly decemberre 3,3 millió tonnára esett vissza.
Az uniós országok egymástól nagyon eltérő mértékben igyekeztek megszabadulni az orosz kőolajtól: nem mindenki volt annyira tartózkodó az olcsóbb orosz kőolajjal szemben. Bár 2022-ben 17 százalék volt a teljes uniós orosz kőolajimport visszaesése, voltak olyan tagországok, akik még növelték is a behozatalt. Magyarország másfélszeresére, Olaszország a 2,3-szorosára, Bulgária a 2,4-szeresére emelte az orosz kőolaj importját.
Magyarország az uniós részesedését az orosz kőolaj vásárlásoknál csaknem megduplázta: míg 2021-ben az EU orosz kőolajimportjának 2,9 százalékát adta, addig ez 2022-ben 5,1 százalékra nőtt.
Annak ellenére, hogy számos ország visszafogta orosz importját, mégsem csökkentek az oroszok eladásai. A Brugel Intézet adatgyűjtése szerint Kína és India vette át az EU szerepét, illetve feltűnően sok esetben közvetítőkön keresztül, felségjelzés nélküli hajókba öntik át az orosz olajat.
Sajtóhírek szerint az orosz tengeri tárolókban évek óta nem volt ennyi finomított termék – fotó: pixabay.com
Tartósan magas, esetleg még növekvő dízelárakra lehet készülni
A magas árak mellett ráadásul nagy az esély arra is, hogy bizonyos régiókban átmeneti ellátási problémák jelentkeznek. Hortay Olivér megjegyezte, hogy a nagy mennyiségű készletek miatt az elmúlt hetekben nem volt erre példa, így feltehetően a következő hetekben sem kell ilyesmire számítani.
A szakértő kitért arra is, hogy az enyhe időjárás miatt globálisan is kevesebb gázolaj fogy, egyes sajtóhírek szerint pedig az orosz tengeri tárolókban évek óta nem volt ennyi finomított termék, amelyet most nem tudnak értékesíteni.
Hortay Olivér ezzel kapcsolatban úgy látja, hogy elképzelhető, hogy a jelenlegi alacsonyabb áron nem is akarják eladni, hanem kivárnak az árak újbóli emelkedéséig.