Niva – alias VAZ-2121
A volt keleti blokkban semmit sem hamarkodtak el és a projektek is meglepő módon születtek. 1971-ben, a kommunista párt 24. kongresszusán született döntés arról, hogy a személygépkocsik mellett, egy személyautós küllemű és kényelmű, terepjáró (civil) gépkocsit kell megtervezni, amivel az eldugott falvakban lakók és gazdálkodók – valójában inkább a kolhozok elöljárói, agrárszakemberei és állatorvosok – közlekedni tudnak.
Lada Niva Travel, a jelenlegi modell
A Lada Niva első példányára azonban 1977-ig várni kellett. Ettől függetlenül korszakváltás lett a GAZ 69 vagy UAZ-469 után, amelyek valójában katonai járművek voltak, de egyszerűen nem volt más az adott célra. A Lada Niva nálunk is igen sikeres lett, könyvbe illő önálló történettel és néhány nyugat-európai piacra is eljutott.
Mindig volt kisebb-nagyobb változás, 2017-ben ünnepelhette 40. születésnapját, de 2020 nyarán bizonytalan időre felfüggesztésre került az európai értékesítés, köztük a hazai is. Ettől függetlenül oroszhonban és még néhány más piacon él és virul a Lada Niva is.
Újratervezés
A Dacia és Lada egyesítve tudásukat, a legkorszerűbb, de versenyképes vételáru járművet kívánnak megalkotni, a CMF-B típusú padlólemezre. A Lada összesen 4 új modellel kíván erősíteni 2025-től, köztük a teljesen új Niva-generációval, amely már 2024-ben piacra kerül, a C-SUV szegmensben. Bár a tervezésben és fejlesztésben együtt dolgozik a Dacia és a Lada, ettől függetlenül mindkét márkának meg van a saját piaci stratégiája és vevőköre. A Niva jövőre ünnepli 45. születésnapját.
Forrás: www.media.groupe.renault.com