A Balaton Fejlesztési Tanács (BFT) 500 millió forintos pluszforráshoz jutott, amelynek nagy részét az üdülőrégió önkormányzatai nyerhetik el pályázatokon, klímaváltozás hatását csökkentő fejlesztésekre – hangzott el a tanács ülésén.
Bóka István, a BFT társelnöke jelentős lépésnek nevezte, hogy a tanács 220 millió forintos fejlesztési kerete több év kihagyás után megemelkedhetett az Innovációs és Technológiai Minisztériumnak köszönhetően.
Nyúl Zoltán, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. vezérigazgató-helyettese a tanácsülésen beszámolt arról, hogy a Szabadbattyán-Balatonfüred vasútvonal villamosítása hamarosan befejeződik. A fejlesztéseknek köszönhetően 20 perccel rövidebb lesz a vonatút a főváros és Balatonfüred között – jelezte a vezérigazgató-helyettes.
Kitért arra, hogy zajlanak az előkészületek a Balaton vasúti körbejárhatóságának megteremtésére, hogy amint lesz forrás a hiányzó rövid szakasz megépítésére, a megvalósíthatósági tervek rendelkezésre álljanak. Nyúl Zoltán a legnagyobb feladatnak az észak-balatoni vasút villamosításának mielőbbi folytatását tartja a Balatonfüred-Tapolca-Keszthely és a Tapolca-Ukk vonalon, ezeknél a projekteknél a közbeszerzési ajánlatok bontása május végén lesz.
A Balatoni Bringakör fejlesztéseiről tájékoztatva elmondta, négy helyszínen is elakadt a beruházás nyomvonalviták miatt. Ugyanilyen gond, főleg a zalai térségben, hogy a korábban kiépült bicikliút egyes részein a tulajdoni viszonyok máig rendezetlenek – tette hozzá.
Az ülésen Gerendy Zoltán, a Magyar Vitorlás Szövetség elnöke elmondta, céljuk, hogy minél többen vitorlázzanak a Balatonon, amihez szeretnék megnyerni a vízparti településeket. A szövetség szakmai segítséget és képzéseket is biztosít ahhoz, hogy minél több vitorlázási lehetőség nyíljon a Balaton partjainál.
Az MTI kérdésére elmondta, jelenleg mintegy 8500 nagyobb vitorlás és 2000 jolle (uszonyos, kabin nélküli sportvitorlás) használja a vizet. "Nagyhajókból elértük a felső határt" – fogalmazott, hozzáfűzve, tud olyan statisztikáról, miszerint 30 ezer hajó is elférne a Balatonon.
Nagyhajós kikötőkból hiány van, ugyanakkor örök dilemma, hogy a kikötőfejlesztés a kishajóknak, vagy a nagyhajóknak kedvezzen – mondta. Arról is beszámolt, hogy a szövetség régóta dolgozik Balatonfüred vezetésével egy vitorlásközpont létrehozásán.
Fekete-Páris Judit, a BFT munkaszervezetének gazdasági vezetője arról számolt be, hogy a többletforrásnak köszönhetően, sok év kihagyás után újra lesz vis major kerete a tanácsnak. A világjárvány miatt lehetővé tették, hogy a balatoni önkormányzatok a programokra tavaly elnyert támogatásaikat átcsoportosítsák az idei évre, vagy jövőre.