A litvániai széhelyű Girteka Logistics csoport megállapítása szerint a következő évben az európai fuvarozási költségek mintegy 25-30 százalékos drágulása, a közeli jövőben pedig annak folytatódása várható – írja a freshplaza.com.
A fuvarozási költségek jelentős drágulása várható – fotó: pixabay.com
Harminc éve nem volt ekkora áremelkedés
Az áruszállításban egy éven belül ilyen mértékű áremelkedésre több mint 30 év óta nem volt példa. Az emelkedés első számú kiváltó oka az üzemanyag árak drágulása, mivel a fuvarköltségek több mint 20 százalékát az üzemanyag árak teszik ki.
A koronavírus járvány által okozott nehézségekkel is meg kell küzdeniük
Az emelkedéshez azonban a kialakult szállítási láncokban a koronavírus járvány által okozott szakadások, valamint a járműpark és a munkaerő-ellátás hiányosságai, illetve az utóbbinak a járvánnyal összefüggő egészségvédelmi (személyi védőberendezések, fertőtlenítő szerek, stb. beszerzése) és adminisztratív költségei is hozzájárultak. Az árnövekmény érdekes tételét képezi a járműgyártásban nélkülözhetetlen, hiánycikké vált félvezető chipek drágulása.
A pandémia erre az ágazatra is kedvezőtlen hatásokat gyakorolt – fotó: pixabay.com
Vagy árat emelnek, vagy közelebbi beszerzési forrást keresnek
A tengerentúli vagy távoli országokból származó áruk importjára támaszkodó vállalatok számára a fuvarköltségek, valamint a takarmányárak emelkedése sajnos összeadódik, és tovább nehezíti a gazdálkodásukat, amit az értékesítési árak növelésével igyekeznek egyensúlyba hozni, de több esetben inkább közelebbi beszerzési forrást keresnek.
A megemelt fuvardíjak máris valamivel mérsékelték a Távol-Keletről és Dél-Amerikából importált agrártermékek mennyiségét, bár 200.000 tonnán felüli raksúlyú óriáshajók szelik az óceánokat.