Talán nem is gondolunk bele, de a kedvenc sarki boltunk, hentesüzletünk, piaci eladónk, termelőnk minden nap a túlélésért küzd. Nemcsak most, hanem hosszú évek óta, folyamatosan. Azóta legalábbis biztosan, amióta a multinacionális cégek berobbantak, és megkezdték Magyarországon is az egyre nagyobb mértékű térhódításukat – írja a penzcentrum.hu

kisbolt

Azon kérdésre, hogy vásárlásnál mik a legfontosabb szempontok, a válaszadók 48%-a nevezte meg az első helyen a megfelelő árat – fotó: pixabay.com

Meg kell menteni a hazai kiskereskedelmet

Azok a kereskedők, akik a problémák és nehézségek ellenére is megmaradtak saját kis üzleteiknél, leginkább hűséges vásárlóik irányából számíthatnak segítségre és támogatásra. 2022-ben a Húsház Hungary Kft. a kiskereskedő partnerei körében felmérést végzett, amelyben sok fontos kérdésről kérte ki a véleményüket.

A kisboltok és a piacok szerves részét képezik a helyi történelemnek és az adott közösség életének, a kisboltokban és a piacokon történő vásárlás pedig támogathatja a helyi gazdaság erősítését lévén, hogy a pénz a közösségben marad, ott segíti a termelőket és a munkahelyeket.

A felmérés eredménye sem okozott különösebb meglepetést: azon kérdésre, hogy vásárlásnál mik a legfontosabb szempontok, a válaszadók 48%-a nevezte meg az első helyen a megfelelő árat, 27%-a a minőséget és 18 %-a a kapcsolattartó hozzáállását.

Míg a multik gyakran egységesített termékválasztékot kínálnak, a kisboltok rugalmasabban tudnak reagálni a helyi keresletre, és egyedülálló, regionális termékeket is kínálhatnak. A kisboltokban a személyzet gyakran ismeri a vásárlókat és a vásárlási szokásaikat, ami lehetővé teszi a személyre szabott szolgáltatást és ajánlatokat. Ha egy árusítóhelyen, legyen az a sarki fűszeres, a hentesüzlet vagy éppen egy piaci stand, rendszeresen ugyanazokat az arcokat látjuk, az hosszú távon erős bizalmi kapcsolatot alakít ki, ami a vásárlóknak komoly biztonságérzetet ad

– hívta fel a figyelmet Péterszegi Zoltán, a Húsház Hungary Kft. alapítója, aki csapatával a hazai kiskereskedelem megmentését tűzte ki céljául.

piac

Ha egy árusítóhelyen rendszeresen ugyanazokat az arcokat látjuk, az hosszú távon erős bizalmi kapcsolatot alakít ki – fotó: pixabay.com

A megtévesztés nem járható út

Péterszegi Zoltán véleménye szerint a kiskereskedelmi egységek üzemeltetői mindig nagyra értékelik a vevőik hűségét. A közvetlen kapcsolat, a bizalom megszerzése és megtartása olyan bensőséges viszony kialakulását alapozhatja meg közöttük, ami  még inkább élményszintre emeli a vásárlási alkalmakat.

A felmérésben részt vevők közül többen is beszámoltak arról, hogy a multiknál sokszor előfordul, hogy a szépen előre becsomagolt áruról csak felbontás után derül ki, hogy sérült, nem megfelelő minőségű

– mondta a szakember.

piac

A kisboltok és a piacok szerves részét képezik a helyi történelemnek és az adott közösség életének – fotó: pixabay.com

Nem hiányozhat a tudatosság

Zárásként arra is felhívta a figyelmet, hogy a multik csak látszólag olcsók, hiszen több terméket sokkal drágábban vagy ugyanannyiért kínálnak, mint a kisebb piaci szereplők, csupán a „csali" termékeikkel érik el, hogy a fogyasztók hozzájuk menjenek be vásárolni.

A csapda abban rejlik, hogy ha nem vagyunk elég tudatosak, akkor sok felesleges termékekkel pakoljuk tele a kosarainkat, olyanokkal, amelyeket eredetileg nem is akartunk megvenni, ennek köszönhetően pedig oda a kezdeti olcsóság. Viszont egy kisboltban, hentesüzletben vagy a helyi piacon a szükséges és hasznos dolgok beszerzésére törekszünk.