Jelentős átalakuláson megy keresztül az európai tejtermékek és tejtermék-alapú alternatív italok piaca. Bár még mindig alapélelmiszernek számít a hagyományos tehéntej, sokan egyre inkább a növényi alapú opciókat választják. Ennek főleg egészségügyi és környezetvédelmi okai vannak. Az Innova Market Insight a tejpiaci trendeket kutatta, amiből érdekes dolgok derültek ki.

Tejfogyasztás Európában

A tej a mai napig fontos szerepet játszik az életünkben. Az említett kutatás eredményei szerint több mint minden harmadik európai fogyasztó mondja azt, hogy naponta fogyasztja ezt az élelmiszert, az egyéb ízesített tejitalokat. Ez igen magas arány, legalábbis a világ más régióival összehasonlítva - írta meg az egy.hu.

Az eredményekből jól látszik, hogy a legtöbb tejterméket az idősebb korosztály fogyasztja, minden második 55 év feletti fogyasztó naponta akár többször is fogyaszt tejet. Ennek fő okának az ízt, az élvezeti értéket, az egészséget jelölték meg. A tej szinte minden európai kultúrában alapvető élelmiszernek számít. A fiatalabb fogyasztók - a 18-24 éves korosztály - a tejes italok fogyasztásának növekedésében játszanak fő szerepet.

Ami viszont az alternatív tejeket illeti, a fiatalabb korosztály kisebb valószínűséggel cseréli le a hagyományos tejet ezekre a növényi változatokra. A 25-34 éves korosztály esetében azonban nőtt ezen személyek aránya, az 55 év felettiek pedig még nagyobb valószínűséggel választják ezeket az italokat. A tejhelyettesítők fogyasztásának fő szempontja az egészség, majd az ízlés, valamint a környezetvédelem.

Mi alapján választunk?

A kutatás jól mutatja, hogy a vásárláskor nagy hatással van a fogyasztókra a termékek címkéin olvasható környezetvédelmi állítások. Az átlagfogyasztó döntését befolyásolja még az is, hogy hol és hogyan állítják elő a tejtermékeket. A nem állati eredetű tejtermékek esetében a fogyasztók a növényi eredetű összetevőket tartják egészségesebbnek. A csökkentett cukor tartalmú vagy cukormentes és a természetes jellemzők hatékonynak bizonyulnak, amikor a fogyasztókat kell meggyőzni.

A fő szempont az árérzékenység, hiszen a termékek ára még mindig Európa-szerte döntő jelentőségű, ha vásárlásra kerül sor. A második tényező az íz, amit a frissesség és az eltarthatósági idő követ. Ezzel szemben az alternatívák esetében az íz a döntő, hiszen sokan a tehéntej ízét keresik. A költség már kevésbé van rájuk hatással, mint a tej esetében, de még mindig a második legfontosabb szempontnak tartják.

Hogyan alakul az európai tejpiac?

A tejitalok értékesítése az európai piacon még mindig stabil, összhangban van a globális növekedés ütemével. A kontinens a tejitalok globális értékesítésének 24 százalékát adja, az előrejelzések alapján a következő években 3 százalékos éves növekedési rátát tapasztalhatunk. Az alternatív tejitalok piaca ennél gyorsabb ütemben növekszik. A következő öt évre 8 százalékos növekedést említenek.

A régióban a nyugat-európai piacok vezetik az értékesítés növekedését mint a két kategóriában. Spanyolországban, Finnországban és Svédországban a legmagasabb a tejitalok forgalma, míg a tejhelyettesítőkből Dániában és az Egyesült Királyságban vásárolnak a legtöbbet.

Európában az egy főre jutó átlagos tejfogyasztás 81 liter, amely jelentősen meghaladja a globális átlagot, ami 59 liter. Bár a megoszlás stabil, a fogyasztási arányok nagy eltéréseket mutatnak. Az észtek isznak a legtöbbet, a bolgárok a legkevesebbet (egy főre jutó fogyasztásuk az egyik legalacsonyabb a világon). Az előrejelzések szerint azonban a következő 3 évben tovább nőhet az egy főre jutó fogyasztás.

A tejhelyettesítő alternatívák európai piacán az egy főre jutó átlagfogyasztás 2 liter, ami nagyon hasonlít a globális arányokhoz.

Milyen a vállalatok helyzete?

Az európai tejtermékek piaca sokkal tagoltabb. A francia Lactalis vállalat a legaktívabb, hiszen több piacon is aktívak az olyan márkákkal, mint a Parmalat, a Puleva, vagy a Lactel. A holland Friesland Campina az ízesítetlen és ízesített tejjel dolgozik. A dán Arla pedig Nyugat-Európa egyik legfontosabb vállalata.

A tejhelyettesítők tekintetében a Danone a legnagyobb szereplő, ők gyártják a régióban piacra dobott termékek 25 százalékát. Az Alpro márka az egyik legnépszerűbb, amely a növényi alapon termékekre összpontosít. Gyakran találkozhatunk még az Oatly nevével is, akik zabital forgalmazásával foglalkoznak. Nemrég költségcsökkentő intézkedéseket hoztak.

Nem csak kávéba öntjük a tejet, hiszen sokan a reggeli részeként fogyasztják - fotó: pexels.com

A legújabb termékfejlesztési trendek

Az alternatívák piaca gyors növekedésnek indult, a kínálatban megjelentek az új növényi italok, több az újdonság ezen a területen, mint az állati eredetű tejtermékeknél. Nagy lehetőségeket rejt magában a kelet-európai piac, ahol még csak most kezdenek megismerkedni az alternatív tejtermékekkel.

Mivel azonban a fogyasztók a hagyományos ízeket keresik, így a cégek növényi alapú készítmények ízesített alternatíváival igyekeznek meggyőzni a vásárlókat. A tejcsokoládé, az eper és a vanília a legnépszerűbbek.

Növekszik továbbá a magas fehérje tartalmú termékek iránti kereslet is, egyre nagyobb teret hódít a növényi alapú fehérje. Ezeket a legtöbben a reggel során fogyasztják, de sokszor kerülnek elő ebéd után és uzsonnára.