105,34 milliárd forint árbevételt és 1,03 milliárd forint adózás előtti eredményt termelt Magyarország egyik legnagyobb mezőgazdasági cégcsoportja, az UBM a 2023/24-es üzleti év – 2023. december 31-én lezárult – első hat hónapjában. Hazánk piacvezető takarmánygyártó, és egyik legnagyobb takarmányalapanyag-kereskedő cégcsoportja az előző félévben folytatta beruházásait és nemzetközi terjeszkedését: 2023 augusztusában belépett az állattartás szegmensbe és megnyitotta kereskedelmi irodáját Olaszországban.

Jelentősen növekedett az export súlya a teljes árbevételből

A 2023/24-es üzleti év első felében az UBM Csoport jelentősen növelte az export tevékenységből származó árbevételének arányát. Míg az előző üzleti év első felében – azaz a 2022. július 1-től december 31-ig tartó időszakban – 47,5 százalékot (58,25 milliárd forintot) tett ki az export árbevétel a cégcsoport teljes árbevételéből, addig ez az arány a jelenlegi, 2023/24-es üzleti év első hat hónapjában már elérte az 54,3 százalékot (az 57,25 milliárdos szintet).

A cégcsoport legjelentősebb exportpiacai közé Olaszország, Ausztria, Németország és Románia tartozik, ezekből származik teljes export árbevételének négyötöde.

ubm

Az UBM Csoport tavaly márciusban mutatta be a 2025/26-os üzleti évig felvázolt növekedési stratégiáját és üzleti tervét – fotó: UBM/Facebook

Kihívást jelentett a szemes termények jelentős árzuhanása

Az UBM Csoport a 2023/24-es üzleti év első félévében 105,34 milliárd forint árbevételt termelt az előző üzleti év azonos időszakában elért rekord szintű, 122,67 milliárd forintos árbevétel után.

Ez ugyan elmarad a bázisidőszak árbevételétől, azonban mindenképpen szükséges megemlíteni, hogy erre a teljesítményre a cégcsoport egy jelentős árzuhanást elszenvedő piacon volt képes. A takarmánygyártás alapanyagaként használt takarmánykukorica átlagos ára ugyanis több mint 50 százalékkal, a takarmánybúza ára pedig mintegy 40 százalékkal esett vissza a 2023. december 31-ével záródó félévben, ami jelentős negatív árhatást okozott az árbevételben” – mondta Horváth Péter, az UBM Csoport vezérigazgatója.

„Az adózás előtti eredmény a tavaly december 31-én zárult félévben elérte az 1,03 milliárd forintos szintet, ami a 2022/23-as teljes, 12 hónapos üzleti év 1,50 milliárdos eredménye után egyértelműen javuló tendenciát mutat” – tette hozzá.

A commodity és takarmány szegmens értékesítési volumene is nőtt

Az UBM Csoport két hagyományos üzletága közül a szemes terményekkel és olajos magvakkal kereskedő commodity üzletág az előző üzleti év első félévében 532.249 tonna áruval kereskedett cégcsoporton kívülre. Ez a volumen a jelenlegi üzleti év első felében – 16,9 százalékos növekedéssel – 622.151 tonnára bővült.

A takarmányalapanyag-kereskedelmi üzletág a 2022/23-as üzleti év első hat hónapjában 218.934 tonna árut értékesített, ezt a mennyiséget a tavaly december 31-én lezárult félévben több mint negyedével, 274.763 tonnára növelte.

Az UBM folytatja a 2025/26-os üzleti évig felvázolt növekedési stratégiájának megvalósítását

Az UBM Csoport tavaly márciusban mutatta be a 2025/26-os üzleti évig felvázolt növekedési stratégiáját és üzleti tervét, amelynek főbb célkitűzése az évi 1 millió tonnás takarmánygyártási, és az évi 2 millió tonnás takarmányalapanyag-kereskedelmi volumen elérése. Ennek érdekében:

  • a Magyarországon, Szlovákiában és Romániában összesen 6 takarmánygyárat működtető vállalat további akvizíciók és zöldmezős beruházások révén folytatja kelet-közép-európai terjeszkedését, továbbá a commodity üzletágban fejleszti regionális logisztikai infrastruktúráját.
  • a piacvezető hazai takarmánygyártó működési vertikumának további szélesítése érdekében a tavaly december 31-én zárult félévben az állattartás szegmensbe is belépett az élőállat-tenyésztéssel és annak integrációjával foglalkozó Mangal Ilona Sertéshizlalda Kft. tulajdonrészének megvásárlásával. A cégcsoport 2026-ig megépíti Európa legmodernebb és legfenntarthatóbb sertéstelepét, és a tervek szerint éves szinten 500 ezer hízósertést bocsát majd ki.
  • az UBM Csoport 2025-ig új kereskedelmi irodák nyitásával tovább bővíti kontinentális kereskedelmi tevékenységét, így két éven belül valamennyi piacot képes lesz kiszolgálni hazánk nagyjából kétezer kilométeres körzetében. E célból a cégcsoport – ugyancsak a jelenlegi üzleti év első felében – megalapította legújabb kereskedelmi irodáját Olaszországban: az UBM Italy S.r.l. a tervek szerint a 2024/2025-ös üzleti évben már 100-150 ezer tonna takarmánygyártáshoz szükséges kukoricával, búzával, szójababbal, árpával, továbbá napraforgó-, repce- és szójadarával kereskedik majd Olaszországban.

„Az 1996-ban alapított UBM Csoport hazánk egyik legnagyobb takarmányalapanyag-kereskedője és piacvezető takarmánygyártó cégcsoportja. A hazai piacvezető státusz mellé mind a román, mind pedig a szerb piacon szeretnénk bekerülni három éven belül a három legnagyobb takarmánygyártó közé.

A nagykereskedelmi üzletágunk ezzel párhuzamosan állandó piacfejlesztéssel törekszik a kontinentális piaci részesedésünk növelésére. Mindezeknek köszönhetően érhetjük el a növekedési stratégiánkban elfogadott és közzétett 1 millió tonnás éves takarmánygyártási, és évi 2 millió tonnás alapanyag-kereskedelmi volument” – foglalta össze a további célkitűzéseket Horváth Péter, az UBM Csoport vezérigazgatója.