A korábbiaktól drasztikusan eltérő üzeneteket kell megfogalmazni, és a célcsoportot is érdemes újraértelmezni – fotó: Marketing21
Az infláció elviszi a bérnövekedést, a rezsiköltségek pedig rendkívül nehéz helyzetbe hozzák a családokat és a vállalkozásokat egyaránt. Ilyen helyzetben minden márkának új utakat kell keresnie. A korábbiaktól drasztikusan eltérő üzeneteket kell megfogalmazni, és a célcsoportot is érdemes újraértelmezni. Nótin Szabolcs, a Marketing21 ügyvezetője öt tippet mutat a cégeknek, hogy hogyan hirdessenek a megváltozott környezetben.
Figyelni kell a hűséges fogyasztókra
Érthető, hogy a növekvő előállítási költségek miatt árat kell növelnie egy vállalkozásnak, de ezt kommunikálni is kell a fogyasztók felé. A leghűségesebb vásárlókat is el lehet veszíteni egy-egy hirtelen és drasztikus áremelés miatt.
Érdemes gazdasági válság idején az áremelés jó előre megtervezni, kommunikálni és a kiemelt fogyasztók igényeire szabni. Nagyon jó példákat láttunk az elmúlt időszakban például hűségprogramokra, amelyekkel a régóta meglévő ügyfeleket díjazták a vállalatok. Az áremelkedés esetükben kevésbé volt drasztikus, és így értékelték a kiemelt figyelmet is. A vállalat pedig nem veszítette el a korábbi években felépített márkahű vásárlóit, így sokkal jobb pozícióból néz neki a következő nehéz éveknek.
A termékpaletta is része az árstratégiának
Olyan esetet is láttunk, hogy egy cég áremelés mellett a termékpalettáját is bővítette: bevezettek a korábbi termékeik mellé „fapadosabb” megoldásokat, így azok, akik a magasabb ár mellett nem engedhetik meg maguknak a vásárlást, találnak alternatívát a cég termékei között.
Az elmúlt években kissé elkényelmesedhetett egy-egy cég a pénzbőség időszakában. A következő években viszont azok lesznek az igazán sikeresek, akik – reális keretek között – hajlandók visszavenni a profitrátából.
A marketing büdzsét okosan kell visszafogni
Ha a pénzügyi és értékesítési várakozások nem teljesülnek, érthető, ha egy cég a marketing költségein is spórolni kényszerül. A drasztikus vágásokkal viszont csak a saját gazdasági válságukat fogják felerősíteni.
Érdemes átnézni a marketing eszközök listáját, és először a presztízs befektetéseket visszafogni. Fel kell tenni a kérdés, hogy biztos, hogy szükség van többmilliós reklámfilmre minden 6. hónapban? A PPC kampányok közül pedig le kell vágni azokat, amelyeknek nem kimutatható a megtérülése, vagy jóval alacsonyabb hatásfokon működnek.
A megspórolt összegeket pedig nem szabad egy az egyben feladni, nyitni kell olyan jobban megtérülő eszközök felé, mint például a havidíjas keresőoptimalizálás. Növelni kell azoknak az eléréseknek az arányát, amelyekért nem kell folyamatosan fizetni. Fél év múlva így máris a versenytársak előtt találhatja magát a cég.
Figyelni kell a piacot
A válság mindig magával hoz új lehetőségeket is! Elkerülhetetlen, hogy a visszaesés idején lesznek olyan cégek, amelyek abbahagyják a tevékenységüket. Így a piac tisztulni fog, és csak a legrátermettebb vállalatok maradnak talpon. Ha figyelemmel kíséri egy cégvezető a piacát, akkor gyorsan lecsaphat az ilyen lehetőségekre: ha egy versenytárs csődbe megy, rengeteg fogyasztó fog új céget keresni, hiszen az igényük fennmaradt. Ilyenkor pedig jókor kell lenni a legjobb helyen a hirdetésekkel.
A keresletet a fogyasztói várakozások is befolyásolják
A vásárlók döntéseit nem csak a pénztárca vastagsága határozza meg. Gyakran az is befolyásolja a döntésüket, hogy pozitívan vagy negatívan tekintenek a jövőbe. Talán ezért is szokták angolosan a válságokat „depression”-nek, azaz depressziónak nevezni.
Jól megfigyelhető, hogy az olyan megdöbbentő események után, mint amilyen a koronavírus járvány kitörése volt, avagy amilyen napjainkban a háború, azonnal megtakarításokat kezdenek képezni a fogyasztók, tehát a vásárlási döntéseiket ameddig csak lehet, elhalasztják.
A pánik viszont természeténél fogva el fog ülni. Az elhalasztott vásárlások pedig keresleti sokkot fognak okozni. A nehéz időszakot ezért építkezéssel és készüléssel kell tölteni.
Nótin Szabolcs, Marketing21