A távolságtartással, a technológiai fejlődéssel, valamint a generációváltással az agrárium szakmai kommunikációja egyre inkább az online térbe költözik. Mindez lehetőségekkel, de növekvő felelősséggel is jár. Mik ezek a lehetőségek és kihívások?
A kérdések időszerűbbek, mint valaha, ugyanis a Facebook adatai szerint a koronavírus járvány első hulláma alatt 50 %-kal nőtt a közösségi oldalon töltött idő a felhasználók részéről, de hatalmas növekedés volt tapasztalható más social media felületeken is. Nézzük, hogy használhatja ki a változásokat a mezőgazdasági ágazat!
Dr. Feldman Zsolt, az Agrárminisztérium mezőgazdaságért és vidékfejlesztésért felelős államtitkára az Agroinform által szervezett zártkörű webkonferencia megnyitójában elmondta, hogy a mostani válsághelyzetben a kormányzat számára az egyik legnagyobb kihívás, hogy az óriási „digitális zajban” sikerüljön átadni a fogyasztók számára a legfontosabb információkat, a jó üzeneteket a mezőgazdaságról. Egyszerre kell információval ellátni az agrárszakmai közönséget és 10 millió fogyasztót.
Feldmann Zsolt: a kommunikációnak nagy szerepe van abban, hogy hogyan ítéli meg a társdalom a mezőgazdaság szerepét a globális problémák vonatkozásában – Fotó: Agrárminisztérium/Fekete István
Hangsúlyozta, hogy az agráriumhoz kapcsolódó vállalatok kommunikációjának nagy szerepe van abban is, hogy hogyan ítéli meg a társadalom a mezőgazdaság szerepét a globális problémák vonatkozásában, hiszen az egyre szigorúbb uniós támogatási feltételekről szóló vita az online felületeken is zajlik: fenntartható és környezetbarát-e a mezőgazdaság vagy sem?
Azon fiatalok számára, akik csak a boltok polcain látnak élelmiszer-alapanyagokat, hangsúlyoznunk kell, hogy ezek az élelmiszerek egészségesek, megfelelnek a 21. század követelményeinek. Ehhez a korszerű kommunikációs csatornákat is érdemes felhasználni.
Ondré Péter, Agrármarketing Centrum képviseletében az agrármarketing kommunikációs trendjeinek változásáról tartott előadást.
Idén sem volt könnyű dolguk azoknak, akik a mezőgazdaságban dolgoznak, hiszen a fagyok és az aszály széles körben éreztette hatását: a repcét sok helyen tönkretette, a gyümölcstermés pedig szintén töredéke a korábbi évek átlagának. A gazdák az időjárás okozta kiszámíthatatlanság miatt hozzászoktak a krízishelyzetekhez, és így kimondható: állták a sarat a koronavírus-járvány első hulláma alatt.
Ondré Péter: A mezőgazdaságban dolgozók hozzászoktak a krízishelyzetekhez – Fotó: AMC
A pandémia az agrárágazat megítélése kapcsán előnyöket is hozott: a mezőgazdaság és az élelmiszeripar társadalmi presztízse javult, hiszen, amikor krízishelyzet áll elő,
a társadalom nagy része azonnal a személyes biztonság és a helyben előállított élelmiszerek felé fordul.
Az AMC számára jelentős kihívást jelent most a magyar termékek külföldi promóciója, hiszen a korábbi 15–20 helyett idén összesen 6 nemzetközi kiállításon tudtak részt venni. A hazai fogyasztásösztönzést és a külpiaci népszerűsítést most új, digitális eszközökkel folytatják – ilyen például az online borkóstoló: Helsinkiben lesz egy borpromóciós eseményük, amelyre már kiküldték borokat is, online előadások és egyszemélyes kóstolók várnak majd a résztvevőkre a laptopok előtt.
További előrelépés, hogy folyamatban van egy online élelmiszeripari katalógus készítése, amelyben az exportképes magyar termékek elérhetőek lesznek a hazánkból importáló külföldi partnerek számára.
“A járvány után visszaállunk a személyes találkozásokat preferáló eseményekre, hiszen az élelmiszerek és a borászati termékek kapcsán az érzékszervi benyomások nélkülözhetetlenek, de a most kialakult online értékesítési csatornák is fent fognak maradni” – hangsúlyozta Ondré Péter.
Bolyki Bence, az Agroinform.hu portál vezetője "Adatművelési technikák a rekordhozamokért" című előadásában kiemelte: jól összehasonlíthatóak az egyes digitális alapú marketingkampányok eredményei, és ezen elemzések alapján tovább tudjuk fejleszteni, alakítani kommunikációnkat.
Az Agroinform.hu immár 717 ezer egyedi látogatót ért el idén októberben – a Digitális Közönségmérési Tanács ún. multiscreen mérése szerint – ami 34%-os növekedést jelent tavaly októberhez képest. A 2021-es év kommunikáció tervezéséhez ajánlja az elérhető agrármédia piackutatások (Agrostratéga, Kleffmann) eredményeit, hiszen ezek alapján objektíven láthatóak az agrármarketing szempontból fontos csatornák. Szintén érdemes beépíteni a big data-alapú elemzéseket, amivel nem csak a médiumokról, de akár a piaci versenytársakról is pontos adatokat kapunk.
Az Agroinform.hu piacterén óriási forgalom volt idén is: 25 milliárd forint értékben bonyolítottak adásvételt a hirdetők – Fotó: Agroinform.hu / Klein Péter
A portál vezető fontosnak tartja azt is, hogy a hirdetők az agrármédiumokban megjelenő kampányok során az adott megjelenésre jutó látogatottságot, az ott eltöltött idő mennyiségét, valamint a konkrét eladásokat is vizsgálják. Példaként kiemelte, hogy van olyan gépkereskedő partner, akinek visszajelzése alapján az 1 milliárd forintot meghaladó éves árbevételének több mint 50 százaléka az Agroinform Piactéren keresztül érkező vásárlásokból származik.
Az Agroinform.hu szakemberei a portál működése során képződő több millió adatsort folyamatosan elemzik, és ez alapján tervezik a vállalat 2021-ben megvalósuló további informatikai fejlesztéseit.