Az összefoglaló az Agrárközgazdasági Intézet jelentése alapján készült.

A nyerstej termelői ára nemzeti valutában kifejezve az USA-ban 44 százalékkal, az Európai Unióban 42 százalékkal, Új-Zélandon 16 százalékkal emelkedett 2022 júliusában az egy évvel korábbihoz képest.

A világpiacon:

  • a cheddar sajt értékesítési ára (FOB Óceánia) a 2022. 37. héten 21 százalékkal, a sovány tejporé 13 százalékkal, az ömlesztett vajé 11 százalékkal emelkedett, míg a teljes tejporé 2 százalékkal csökkent 2021 azonos időszakához mérten
  • a nyerstej azonnali (spot) piaci ára Olaszországban a 34–36. hét között 2 euróval 67,5 euró/100 kilogrammra emelkedett, majd a 38. hétig nem változott.
  • Németországban az ömlesztett vaj értékesítési ára 2022 37. hetében az előző év azonos hetéhez viszonyítva 70 százalékkal, a sovány tejporé 43 százalékkal nőtt.

tej

Emelkedik a nyerstej ára a világpiacon – fotó: pixabay.com

Magyarország

Az AKI PÁIR adatai szerint Magyarországon a nyerstej országos termelői átlagára 181,71 forint/ kilogramm volt 2022 augusztusában.

Az AKI PÁIR adatai szerint 2022 augusztusában az előző év azonos hónapjához képest a hazai előállítású tejtermékek közül emelkedett:

  • a trappista sajt (+75 százalék),
  • az ömlesztett sajt (+60 százalék),
  • a tehéntúró és a gyümölcsös joghurt (egyaránt +58 százalék),
  • a natúr joghurt (+57 százalék),
  • a tejföl (+56 százalék),
  • a 2,8 százalék zsírtartalmú friss zacskós és az 1,5 százalék zsírtartalmú dobozos tartós tej (egyaránt +55 százalék),
  • a kefir (+54 százalék),
  • a 2,8 százalék zsírtartalmú dobozos friss tej (+51 százalék),
  • az adagolt vaj (+50 százalék),
  • a 2,8 százalék zsírtartalmú dobozos tartós tej (+44 százalék), valamint a natúr vajkrém (+31 százalék) értékesítési ára.

sajt

A sajtok ára most is kirívóan emelkedett – fotó: pixabay.com

A KSH adatai szerint ugyanebben az öszszehasonlításban emelkedett:

  • a trappista sajt (+82 százalék),
  • a 2,8 százalék zsírtartalmú pasztőrözött ESL- (hosszan friss) tej (+56 százalék),
  • az 1,5 százalék zsírtartalmú pasztőrözött ESL- (hosszan friss) tej (+54 százalék) és a 2,8 százalék zsírtartalmú UHT (tartós) dobozos tej (+6 százalék) fogyasztói ára.