A mai hagyományos fűtési rendszerek nem képesek gazdaságos fűtésre, a temperálást, azaz a hőn tartást csak úgy képesek megoldani, ha ki- és bekapcsolgat a kazán, vagy a kazánok. Ennél az impulzív üzemeltetésnél a felfűtéskor olyan folyamatok mennek végbe, mint annál az autónál, ami nem képes, csak a végsebessége 30%-ig lecsökkentenie a sebességét. Mi történik olyankor, ha ennél a 30%-nál kevesebb teljesítményre van csak szükségem? Elindul és leáll, majd megint elindul, ismét leáll, és ezt így folytathatnánk a végtelenségig. Amikor elindul, igyekszik utolérni magát a rendszer és csak pörög és pörög, míg el nem éri a kikapcsolási pontot. Ezzel szemben a modern moduláris kondenzációs kazánok, mint az Unical Modulex EXT, már a maximális teljesítményük akár 5%-ig képesek lemodulálni, azaz egy temperálási időszakban csak olyan teljesítménnyel dolgozik, ami a hőn tartáshoz feltétlenül szükséges.
Nézzünk be a burkolat alá…
A kazánok Ferrari-ja, de csak annyit eszik, mint egy motorkerékpár.
A rendszer (mivel már nem kazánról, hanem kazánrendszerről van szó) több, egymással kaszkád-kapcsolásban álló kiskazánból áll. A kiskazánok akár egyenként a saját maximális teljesítményük töredékére le tudnak szabályozni, így képes a rendszer akár parányi teljesítménnyel is hőingadozás nélkül az egyenletes hőmérséklet biztosítására.
Miért fontos az egyenletes hőmérséklet?
A hőingadozás minden élőlény esetében stressz-hatást eredményez, legyen szó csirkéről vagy őszi rózsáról. Tehát ha biztosítani tudjuk a folytonosságot, akkor azt kevesebb elhullással, gyorsabb gyarapodással, stabilabb éréssel hálálja meg minden élőlény, amivel csak foglalkozunk, amikre fűtünk.
Vegyük alaposan szemügyre ezeket a kis kazánokat!
A modulok, vagyis a kiskazánok speciális ötvözetből készülnek ellenállva a korróziónak. Speciális geometriai kialakításának kettős szerepe van.
Először is, ha jól megnézzük a fémszövetégők, amik nem mellesleg elpusztíthatatlan anyagból készülnek – felül helyezkednek el és lefelé „égnek”. A keletkező hőt a vízjáratok melletti tüskék-bordák továbbítják a fűtővíz felé. Logikus felépítés, hisz a legnagyobb hőterhelésnek kitett részen rövidebb, míg a kevésbé forró részen –alul – már hosszabb tüskék gyűjtik be az elégetett gázból származó hő minden „morzsáját”. Az alul elhelyezkedő kéménycsonkon már csak kb. szobahőmérsékletű füstgáz tud csak távozni. Magyarán minden energiát, amit fűtésre szántunk fel is használunk.
Másodsorban ez a különleges geometria lehetővé teszi, hogy a fűtővíz járatokban a folyadék áramlása ne azonos sebességgel történjen. Egyfelől a gyorsan melegedő felső résztől hamarabb kell elszállítani a felmelegített fűtővizet, másrészt az alsó igen nagy keresztmetszetű járatokban van esélye csak lerakódni a szennyező anyagoknak. Így a dugulásból eredő káresemények mértéke egy Unical Modulex EXT kazán esetében nem százalékban mérhető, hanem abszolút nulla.
Ha ez még nem lenne elég meggyőző…
A rendszer működéséből fakadóan nem teszi szükségessé a puffer tartályok telepítését. Másképp fogalmazva feleslegessé teszi. Ez mindenképp hely, beruházási költség és hő-veszteség csökkentő tényező. Hab a tortán, hogy a fent leírt speciális geometriájú kazántest blokkjai nem igénylik drága iszapleválasztó berendezés telepítését.
Sok helyen biztonsági okokból két kazán telepítését kérik. Az Unical Modulex esetében, ha meghibásodik egy modul, szerepét átveszi az összes többi, nem marad fűtés nélkül! Ha ezeket mind összeadjuk, majd hozzávesszük, hogy a gázfogyasztásban ez kb. 30-50%-os megtakarítást eredményez, akkor már nyugodt szívvel kijelenthető, ez a kazán tényleg világszínvonal és persze nem is kerül annyiba, mint gondolná. A komplett kazán-gépészet milliókkal kerül kevesebbe, mint a konkurenciáé.
Talán nem véletlen, hogy a Pentagonban, a Porsche gyárban és még a Vatikánban is ezeket a világszínvonalú holland-német-itáliai koprodukcióban kifejlesztett kazánokat használják, de rendelkezésre áll a hazai referencialista is.
Most már Ön is tudja, hogy spórolhat, vegye fel a kapcsolatot az Unical magyarországi képviseletével a www.unical.hu weboldalon keresztül.