Világi Oszkár, a Mol szlovák leányvállalatának vezérigazgatója vázolta, hogy milyen helyzet alakulhat ki jövő év februárjától az olajhiány és az orosz források helyetti drágább beszerzések miatt.

üzemanyag

Novemberben a Mol minden 4. liter Magyarországon eladott üzemanyaga a szlovák cégtől érkezett – fotó: pixabay.com

Számos ország kerülhet nagy bajba

A Mol első embere, Hernádi Zsolt, a jövő év februártól várható európai ellátási zavarokról is beszélt a magyarországi üzemanyagársapka megszüntetését bejelentő kedd késő esti Kormányinfón.

Még a bejelentést megelőzően adott interjút a Mol-csoporthoz tartozó szlovákiai Slovnaft finomító vezérigazgatója, Világi Oszkár a parameter.sk oldalnak. Az elmondottaknak azért is van kiemelt jelentősége, mert novemberben a Mol minden 4. liter Magyarországon eladott üzemanyaga a szlovák cégtől érkezett - írja az infostart.hu.

A cikkben felidézték: február 5-e után az uniós szankciók értelmében a Slovnaft Csehország kivételével már nem szállíthat orosz olajból készült termékeket külföldre - ezért a feldolgozott olaj mintegy 40 százalékát más, alternatív forrásból kell beszereznie. Emellett a kormány magas, 70 százalékos különadóval sújtaná a vállalatot - a két intézkedés együtt nehéz helyzetet teremthet, és a szlovákiai nehézségek mellett célpiacaik, Ausztria és Lengyelország is nagy gondba kerülhetnek.

üzemanyag

A tilalom miatt az olaj egy részét az orosz helyett más forrásokból kell majd fedezniük annak érdekében, hogy továbbra is exportálni tudjanak – fotó: pixabay.com

Magyarországon az üzemanyagársapka megmutatta, miként fog működni a piac február 5-e után

Világi Oszkár azt is elmondta: a jövő év nehéz lesz, de ha a Barátság kőolajvezeték legalább részben működni fog, akkor a szlovák piacot a reményeik szerint sikerül ellátni üzemanyaggal. A tilalom miatt az olaj egy részét az orosz helyett más forrásokból kell majd fedezniük annak érdekében, hogy továbbra is exportálni tudjanak. Ez viszont lényegesen nagyobb költségekkel is jár majd.

Egy tankhajó kőolaj feldolgozása 15 millió dollár pluszköltséget jelent, és még nincs megállapodásunk a horvátokkal az Adria vezetéken való szállításról

- fogalmazott a kihívásokat vázolva.

Az Adria vezeték szűk keresztmetszete Horvátországban van, évente  mintegy 11 millió tonna a kapacitása, a leállásokat, karbantartást is beleszámítva. Ahhoz, hogy a Mol százhalombattai finomítója és a Slovnaft is működni tudjon a Barátság leállása esetén is, évente legalább 14 millió tonna kőolajra van szükség, és akkor még Csehországba nem jutott olaj, oda további 5 millió tonna kellene.

Most kezdtünk tárgyalni a horvát féllel, a Janaf céggel a szállításról, de ők mintegy 7-szer magasabb árat kérnek, mint az átlagos európai ár. Ez is növelni fogja a költségeinket. Februártól havi 2 tankhajó kőolajra lesz szükség, amihez biztosítani kell a logisztikai hátteret is

- mondta a Slovnaft vezérigazgatója.

Megemlítette, hogy Magyarországon az üzemanyagársapka megmutatta, miként fog működni a piac február 5-e után. Az importhiány és a finomító leállása okozta, hogy az elmúlt napokra mintegy 300 kúton nem volt benzin vagy csak korlátozott mennyiségben.

"A szolidaritás megszűnik, ha mindenkinek problémái lesznek a hazai ellátással" - mutatott rá arra, hogy a kereskedőknek máshol jobban megérte eladni az üzemanyagot, mint az alacsony árak mellett Magyarországon.

üzemanyag

Magyarországon az üzemanyagársapka megmutatta, miként fog működni a piac február 5-e után – fotó: pixabay.com

Lesznek országok, ahol hiány léphet fel

Mint arra Hernádi Zsolt is emlékeztetett, az orosz olajtermékekre vonatkozó tilalom miatt az európai dízelfogyasztás egytizede esik ki.

Ez hatalmas mennyiség, és a magasabb költségek, illetve a termékhiány miatt még két eurónál magasabb ár is jöhet

- mondta Világi Oszkár az északi szomszédunknál várható helyzetről.

Szlovákiában talán lesz elég nafta, de lesznek országok, ahol hiány lesz belőle

- jegyezte még meg európai kitekintésként.

Azzal kapcsolatban, hogy a Slovnaftra a szlovák kormány 70 százalékos különadót vetne ki, mert használhatja az olcsóbb orosz kőolajat, a cég vezetője kijelentette: a 70 százalékos kulcsot túl magasnak tartja.

Az Európai Unió minimálisan 33 százalékot javasol azzal, hogy a kulcs legyen arányos és igazságos. Szerintem ennek a kétszerese nem arányos és nem is igazságos. Ráadásul a 70 százalék nem is a tényleges kulcs, a valós az 91 százalék, mert a javaslat szerint a 70 százalékos kulcsot nem lehet levonni az adóalapból, vagyis még további 21 százalékot is ki kell fizetni

- tette hozzá.