Minden korábbinál súlyosabb krízishelyzet állt elő a fuvarozásban - figyelmeztet a legnagyobb taglétszámú hazai közúti fuvarozói érdekképviselet. - olvasható az infostart.hu cikkében.
Összeomolhat az ellátási lánc, ha nem találnak megoldást a problémákra — fotó: pixabay.com
800 ezer forintért sem kapnak tapasztalt sofőrt
Nagy gondot jelent a vállalkozások számára, hogy 800 ezer forintos nettó bérért sem tudnak tapasztalt sofőrt alkalmazni - emiatt állnak a kamionok. De nemcsak ez okoz problémákat, hanem a közúti fuvarozás önköltségének a drasztikus megemelkedése is.
A koronavírus-járvány, az energiaválság, a bizonytalan ellátás, az elszabaduló üzemanyagárak, a Brexit, a mobilitási csomag, az infláció és a forintárfolyam csak néhány példa azok közül a jelenségek közül, amelyek jelentősen és negatívan befolyásolják a közúti fuvarozás önköltségét. Ezek közül a két legjelentősebb tételt a személyi ráfordítások összessége és a mindenkori üzemanyagár adja.
A fuvardíjak havi szinten is változhatnak
Sajnos havi szinten is eredményezhet költségváltozást a fuvardíj mértékében az üzemanyagárak rekord mértékű drágulása, ami - ha nincs megfelelő rugalmasság megbízói részről - nem érvényesíthető a fuvardíjban - hangoztatta a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete. Bár az üzemanyagárat 2021 végén a kormányzat ugyan maximalizálta, de ez csak átmeneti állapotot jelent. Célszerűbb lenne hosszú távra a folyamatos utánkövetésre egy indexálási rendszert alkalmazni.
A szakértők véleménye szerint a személyi ráfordítások összessége a fuvarozók másik legjelentősebb költségeleme, ami a költségszerkezetben a fuvartávok függvényében 25-32 százalékos részarányt képvisel.
Sok tényező jelentősen és negatívan befolyásolja a közúti fuvarozás önköltségét — fotó: pixabay.com
A gépkocsivezetők hamar váltanak munkahelyet, hatalmas a fluktuáció
Az infostart.hu cikkében kitér arra is, hogy Dittel Gábor, a NiT Hungary ügyvezető főtitkára szerint 800 ezer forint nettó alatt nehéz megbízható, gyakorlott kamionsofőrt találni. Hatalmas a fluktuáció, a legapróbb probléma miatt is könnyen váltanak a gépkocsivezetők, rengeteg a meghirdetett állás. Emellett a munkavállalók kiöregszenek, a fiatalok pedig nem vállalnak munkát olyan ütemben, ahogy az kielégítő lenne.
Az ellátási lánc összeomlása fenyeget a NIT Hungary szerint
Sok olyan vállalkozás van, ahol 5-10 kamion is áll a telephelyen, mert nincs, aki vezesse őket. A helyzetet tovább nehezíti, hogy hiányzik a szakképzés, illetve pontosan ismerni kell a vezetési és pihenőidőkre vonatkozó bonyolult szabályozást, és mire valaki jártasságot szerez ebben, akár fél év is eltelhet.