A VG információi szerint Magyarország mentességet kapott az Európai Bizottságtól a februárban élesedő újabb orosz szankció alól. Így a Mol behozhat a hazai piacra orosz kőolajból készült üzemanyagot - írja az infostart.hu

üzemanyag

A február 5-től hatályba lépő EU-s szabály szerint tilos orosz olajtermékeket Európába behozni és azokkal kereskedni – fotó: pixabay.com

Újabb mentesség?

kormány sikerrel lobbizott Brüsszelben és mentességet kapott a hamarosan élesedő újabb orosz szankciók alól - értesült a Világgazdaság hiteles forrásokból. Ennek értelmében a Mol a pozsonyi finomítóból behozhat a hazai piacra orosz kőolajból készült üzemanyagot.

Mint ismeretes a február 5-től hatályba lépő EU-s szabály szerint tilos orosz olajtermékeket Európába behozni és azokkal kereskedni. Mivel az európai dízelfogyasztás egytizedét az orosz olajtermékek adják, mindez óriási kiesést jelent majd.

A vg.hu emlékeztetett, hogy a kontinens eleve dízelhiánytól szenved, aminek az elmélyülése a Covid-járvány idejére vezethető vissza, amikor finomítókat számoltak fel, és bővítési projekteket hagytak abba.

Ennek eredményeképpen a kínálat most napi 1,5 millió hordóval marad alatta a keresletnek. Ebből pótol 60-70 százalékot az orosz import. A benzinnél kedvezőbb a helyzet, mert  napi 0,5-1 millió hordónyi plusz áll rendelkezésre. Európában a dízel számít kritikus terméknek, mert erre vannak optimalizálva a finomítók. Ráadásul a kontinensen a dízelüzem a meghatározó a járműveknél is, ellentétben az Egyesült Államokkal vagy Japánnal, ahol viszont a benzin az elsődleges üzemanyag.

A Slovnaft a magyar piacra is 30 százalékos arányig biztosíthat gázolajat

Slovnaft pozsonyi finomítója kiszolgálja a magyar, a cseh, az osztrák és a lengyel piacot is, ezért komoly lobbizás indult annak érdekében, hogy mentességet kapjon a szankció alól.

A vg.hu úgy tudja, hogy - hasonlóan Csehországhoz - Magyarország is megkapta a mentességet, így a Slovnaft a magyar piacra is 30 százalékos arányig biztosíthat gázolajat.

A csehek esetében ezt 2023 végéig engedélyezték, de arról még nincs információ, hogy hazánk esetében mi a határidő. Ennek a jelentősége óriási, hiszen hatalmas terhet vesz le a magyar fogyasztók válláról. Enélkül ugyanis borítékolható lenne a literenkénti 800 forintos üzemanyagár, és még jelentős hiányjelenségekkel is számolni kellene.

olajfinomító

A napokban a szlovák kormány is létrehozza azt a szükséges jogszabályt, melynek eredményeként a pozsonyi finomító is tudja folytatni export tevékenységét – fotó: pixabay.com

Reagált a Mol

"Normális körülmények között az ország ellátását a százhalombattai finomító és az import együtt tudja biztosítani. Az elmúlt év utolsó heteiben tapasztalt ellátási nehézségek számos nem várt helyzetre vezethetők vissza, így a százhalombattai finomítóban zajló és elhúzódó karbantartások, az üzemanyag árkorlátozás következtében jelentősen megemelkedett kereslet, illetve az, hogy a hatósági ár miatt elmaradt az ilyenkor szokásos import" – reagált az olajtársaság a Világgazdaság cikkére. Hozzátették, ehhez az is kellett, hogy a Mol a szokásos piacaira ne exportáljon.

A Mol azt is közölte, hogy a hazai üzemanyagellátást február 5-e után is fennakadások nélkül tudja majd biztosítani, mert zavartalanul fel tudja dolgozni a Barátság-vezetéken érkező orosz kőolajat, illetve az import is vissza tud jönni az ársapka kivezetésével. Hozzátették azt is, hogy a szlovák finomító kapacitásaira nem a magyar fogyasztóknak van szüksége, hanem a cseh és osztrák fogyasztóknak.

Kiemelten fontosnak tartják a régió ellátásbiztonsága szempontjából, hogy a pozsonyi finomító képes legyen terméket szállítani az osztrák, cseh és lengyel piacokra is.

Mint ahogy írták erre azt követően nyílt lehetőség, hogy a magyar kormány – több más kormánnyal együtt – sikeresen lobbizott annak elérése érdekében, hogy az orosz kőolajat feldolgozó vállalatok – az orosz kőolaj részarányának függvényében – folytatni tudják a termék exportot.

A Slovnaft pozsonyi finomítója fontos szerepet játszik a régiós ellátás biztonság megőrzésében

A magyar kormány ennek módját a héten már kormányrendeletben szabályozta, így a magyar finomító képes lesz folytatni az exportot a határon túlra. Előreláthatóan a napokban a szlovák kormány is  létrehozza az ehhez szükséges jogszabályt, melynek eredményeként a pozsonyi finomító is tudja folytatni export tevékenységét.

Kiemelték, hogy "a Slovnaft pozsonyi finomítója a kihirdetett szankciók következményeként megemeli a tengeri kőolaj beszerzésének és feldolgozásának arányát, amennyire azt a technológiai és logisztikai korlátok engedik. Így továbbra is ellátja majd export piacait és fontos szerepet játszik a régiós ellátás biztonság megőrzésében."

Azt is megerősítették, hogy a pozsonyi finomító számára az üzemanyagok exportálása a nem-orosz eredetű kőolaj és finomítói alapanyagok bedolgozásának arányában engedélyezett.