Jön az üzemanyag
A világ egyik legfontosabb üzemanyagát, a dízelüzemanyagot szállító hajóflotta az európai piacok felé tart, ahol a nyári extrém hőhullámok, az emelkedő gázárak és az Oroszország kiváltotta helyzet miatt a piac energiabiztonsági fenyegetésekkel néz szembe. A Vortexa előzetes adatai szerint augusztusban eddig öt hajó szállít közel 3 millió hordónyi üzemanyagot Ázsiából Európába. Ez hordónként számolva a legnagyobb mennyiség az elmúlt öt hónapban. A Közel-Keletről Európába irányuló szállítások szintén bővülni fognak a közeljövőben.
Az ázsiai finomítók valósággal ontják a nagy mennyiségű gázolajszállítmányokat az energiahiányos Európába.
Az Európába irányuló növekvő gázolaj áramlás - melyet az iparban, a közlekedésben és az energiaellátásban is használnak - az Amszterdam, Rotterdam és Antwerpen (ARA) energetikai csomópontokban tapasztalható, Ázsiához képest magasabb árak által okozott piaci zavarok következménye - közölték a kereskedők. Hozzátették, hogy a kínai gazdaság pangása és az indiai szezonális kereslet lanyhulása szintén hozzájárult az ázsiai túlkínálathoz.
A Vortexa előzetes adatai szerint augusztusban eddig öt hajó szállít közel 3 millió hordónyi üzemanyagot Ázsiából Európába. Kép: Unsplash
Történelmi aszály
Európát történelmi aszály sújtotta, mely a Rajna vízszintjének csökkenését is magával hozta. A vízi út, amely az ARA központjában lévő olajtartályokat köti össze az európai belföldi fogyasztókkal, a legtöbb uszály számára járhatatlanná vált, ami olyan ellátási szűk keresztmetszetet okoz, mely a tél előtt feltöltendő készletek csökkenését eredményezheti.
Az olyan országok, mint Svédország és Németország, az olajfogyasztás növekedésére figyelmeztettek, valószínűsítve, hogy ezzel igyekeznek majd helyettesíteni a drága gázt, miközben a régió egyre több szenet is vásárol a világ minden tájáról. Az azonban még mindig nem világos, hogy a régió gazdaságának lassulása miatt az európai kereslet milyen szinten lesz az év végén.
Kelet-nyugati arbitrázs
Az Indiából és Észak-Ázsiából augusztusban érkező dízel üzemanyagnak közel egy hónapig tart Európába érkezni, és éppen a nyár végén futhat be a célállomásra. Az Európába tartó úgynevezett arbitrázs útvonalon közlekedő hajók között vannak olyan nagyobb típusok (mint például a Szuezmaxnak nevezettek), melyek akár 1 millió hordó olajat is szállíthatnak egymaguk.
"A kereskedők kihasználják a méretgazdaságossági előnyöket, hogy a kelet-nyugati arbitrázs működőképessé váljon azáltal, hogy rakományukat ezekkel a nagyobb tartályhajókkal szállítják"
- mondta el Serena Huang, a Vortexa vezető ázsiai elemzője. A Nemzetközi Energiaügynökség előrejelzése szerint idén ugrásszerűen megnő a gázról olajra való átállás, mivel a Nemzetközi Energiaügynökség napi 380 000 hordóval növelte a globális olajkereslet növekedésére vonatkozó előrejelzését, arra számítva, hogy az ipar és az energiatermelők üzemanyagot fognak váltani. Az ügynökség szerint a felülvizsgálatot kiváltó többletkereslet "túlnyomórészt" a Közel-Keleten és Európában koncentrálódik - erősítette meg a Goldman Sachs Group Inc.
Európát történelmi aszály sújtotta, mely a Rajna vízszintjének csökkenését is magával hozta. Kép: Unsplash
Háborús helyzet
Emellett az orosz gázellátási zavarok kockázata és az energiabiztonsággal kapcsolatos aggodalmak is további dízelkészletek felhalmozására ösztönöznek. Az európai gáz referenciaértéke az idén majdnem megháromszorozódott, ami jóval meghaladja az olajárak ugyanezen időszak alatti 18 százalékos emelkedését.
Eközben az ázsiai finomítók napi 215 000 hordóval több gázolajat termelnek ki, mint amennyire a régiónak szüksége van, miközben a Közel-Keletről érkező szállítások is növekednek
- hívta fel rá figyelmet Ji Lim, az S&P Global Commodity Insights elemzője. Az új közel-keleti finomítói kapacitások változást jelentenek a Szueztől keletre fekvő gázolaj kínálati és keresleti egyensúlyában, ami azt jelenti, hogy a strukturális arbitrázs gyakrabban és hosszabb ideig lehet nyitva - mondta Kevin Wright, a Kpler elemzője. Szerinte az Ázsiából Európába irányuló dízelüzemanyag áramlása valószínűleg növekedni fog az év hátralévő részében.
(Forrás: Bloomberg)