A magyar vasúti árufuvarozás teljesítménye drámai mértékben csökkent az év első hónapjaiban: a MÁV Pályaműködtetési Zrt. heti adatai szerint a volumen 2025-ben a tavalyi azonos időszakhoz képest negyedével, a 2023-as évhez képest pedig harmadával esett vissza - írja a Világgazdaság. A helyzet mára még rosszabbá vált, mint az előző év végén, amikor a költségek növekedése mellett a bevételek alig emelkedtek.
Ördögi kör: csökkenő forgalom, növekvő költségek
A vasúti árufuvarozók nehéz helyzetét súlyosbítja, hogy miközben a szállított árumennyiség visszaesett, a fix költségeiket változatlanul ki kell gazdálkodniuk. Ez a gazdaságosság romlásához vezetett. Ráadásul a díjemelés sem jelent megoldást, hiszen az exportáló cégek költségérzékenysége miatt a drágább vasúti szállítás helyett inkább közúti alternatívákat keresnének, vagy lemondanának az export egy részéről.
Egyre nagyobb teher a vasúton
A vasúti árufuvarozók helyzetét tovább nehezíti, hogy 2024-ben kétszer is jelentős pályahasználati díjemelést kellett elszenvedniük: szeptemberben 14,7, decemberben 3,5 százalékkal nőtt a díj. Ez a tervezhetőséget is rontotta, hiszen év közbeni díjemelésekhez kellett alkalmazkodniuk. A növekvő pályahasználati díj mellett egyéb költségelemeik is arányosan nőttek, miközben a szolgáltatásuk versenyképessége romlott.
Az export, az import és a tranzit is megsínyli
A Hungrail ügyvezetője, Hódosi Lajos szerint a vasúti szállítás versenyképességének csökkenése nemcsak a vasúti árufuvarozókat sújtja, hanem az egész magyar gazdaságot: az exportáló vállalatok drágább közúti szállításra kényszerülhetnek, vagy lemondhatnak külföldi piacokról. Az import termékek is drágulnak, tovább gerjesztve az inflációt, miközben a tranzitforgalom egy része más útvonalakat választ. A közúti fuvarozók sem tudják teljesen kihasználni ezt a helyzetet, hiszen a nemzetközi fuvarpiacon román, török, bolgár és ukrán fuvarozók nyomják le az árakat.
A megoldás: olcsóbb, megbízhatóbb vasút
A megoldás a Hungrail szerint kézenfekvő: a vasúti árufuvarozás olcsóbbá tétele szükséges, például a pályahasználati díjak csökkentésével. Emellett az infrastruktúra megbízhatóságának javítására is szükség lenne, hogy a szolgáltatás színvonala megfeleljen az európai TEN-T folyosók szabályozási előírásainak. A díjcsökkentést adminisztratív könnyítéseknek is ki kellene egészíteniük, hogy a vasút valódi versenyképes alternatívát kínálhasson mind belföldön, mind nemzetközi szinten.
Indexkép: Pixabay