Az összefoglaló az Agrárközgazdasági Intézet jelentése alapján készült.

A nyerstej termelői ára nemzeti valutában kifejezve az Európai Unióban 46 százalékkal, az USA-ban 33 százalékkal, Új-Zélandon 9 százalékkal emelkedett 2022 szeptemberében az egy évvel korábbihoz képest.

A világpiacon a cheddar sajt értékesítési ára (FOB Óceánia) a 2022. 45. héten 3 százalékkal emelkedett, míg az ömlesztett vajé 8 százalékkal, a teljes tejporé 16 százalékkal, a sovány tejporé 17 százalékkal csökkent 2021 azonos időszakához mérten.

reggeli

Minden tejterméknél jelentős volt a drágulás – fotó: pixabay.com

Magyarország

Az AKI PÁIR adatai szerint Magyarországon a nyerstej országos termelői átlagára 204,77 forint/ kilogramm volt 2022 októberében. A fehérjetartalom 0,04 százalékpontos, a zsírtartalom 0,1 százalékpontos javulása, valamint az alapár 5 százalékos emelkedése mellett a nyerstej átlagára 6 százalékkal nőtt 2022 októberében a 2022. szeptemberihez képest, és 76 százalékkal meghaladta az előző év azonos hónapjának átlagárát.

tej

Magyarországon a nyerstej országos termelői átlagára 204,77 forint/ kilogramm volt 2022 októberében – fotó: pixabay.com

A nyerstej felvásárlása 2022 októberében az előző havi mennyiséget 2 százalékkal haladta meg, míg a 2021. októberitől 7 százalékkal maradt el. A nyerstej kiviteli ára 235,99 forint/kilogramm volt 2022 októberében, az előző havihoz képest 7 százalékkal, az előző év azonos hónapjához viszonyítva 74 százalékkal emelkedett. A kiviteli ár 15 százalékkal meghaladta a termelői átlagárat. Az AKI PÁIR adatai szerint a nyerstej kiszállítása 14 százalékkal csökkent 2022 októberében az előző év azonos hónapjához viszonyítva.

Az AKI PÁIR adatai szerint 2022 októberében az előző év azonos hónapjához képest a hazai előállítású tejtermékek közül emelkedett:

  • a trappista sajt (+91 százalék),
  • a tehéntúró (+81 százalék),
  • a kefir és a 2,8 százalék zsírtartalmú friss zacskós tej (egyaránt +78 százalék),
  • a natúr joghurt (+77 százalék),
  • az 1,5 százalék zsírtartalmú dobozos tartós tej (+76 százalék),
  • az adagolt vaj (+74 százalék),
  • a tejföl (+73 százalék),
  • a 2,8 százalék zsírtartalmú dobozos friss tej (+71 százalék),
  • a gyümölcsös joghurt (+64 százalék),
  • a 2,8 százalék zsírtartalmú dobozos tartós tej (+61 százalék),
  • az ömlesztett sajt (+57 százalék),
  • valamint a natúr vajkém (+37 százalék) értékesítési ára.

sajt

A trappista sajt és az adagolt vaj ára csaknem a duplájára emelkedett – fotó: pixabay.com

A KSH adatai szerint ugyanebben az összehasonlításban emelkedett:

  • a trappista sajt és a 100 grammos 80 százalék zsírtartalmú adagolt vaj (egyaránt +99 százalék),
  • az 1,5 százalék zsírtartalmú pasztőrözött ESL- (hosszan friss) tej (+75 százalék),
  • a 2,8 százalék zsírtartalmú pasztőrözött ESL- (hosszan friss) tej (+71 százalék)
  • és a 2,8 százalék zsírtartalmú UHT (tartós) dobozos tej (+5 százalék) fogyasztói ára