Az összefoglaló az Agrárközgazdasági Intézet jelentése alapján készült.
A nyerstej termelői ára nemzeti valutában kifejezve az Európai Unióban 46 százalékkal, az USA-ban 32 százalékkal, Új-Zélandon 5 százalékkal emelkedett 2022 októberében az egy évvel korábbihoz képest.
A tej és tejtermékek ára egy év alatt jelentős emelkedésen ment keresztül – fotó: unsplash.com
Mi a tendencia a világpiacon?
A világpiacon a cheddar sajt értékesítési ára (FOB Óceánia) a 2022. 49. héten 5 százalékkal, az ömlesztett vajé, a teljes tejporé és a sovány tejporé egyaránt 16 százalékkal csökkent 2021 azonos időszakához mérten.
Csökkent a nyerstej azonnali (spot) piaci ára 42–50. hét között Olaszországban, Hollandiában. Franciaországban 2022 48. hetében a tejfelvásárlás egy hét alatt 0,5 százalékkal, az előző év azonos hetéhez viszonyítva 1,5 százalékkal csökkent. Németországban az ömlesztett vaj értékesítési ára 2022 50. hetében az előző év azonos hetéhez viszonyítva 4 százalékkal, a sovány tejporé 14 százalékkal csökkent.
Magyarországon a 100 grammos 80 százalék zsírtartalmú adagolt vaj fogyasztói ára 105 százalékkal lett magasabb – fotó: unsplash.com
Magyarország: emelkedett a nyerstej ára (is)
Az AKI PÁIR adatai szerint Magyarországon a nyerstej országos termelői átlagára 213,41 forint/ kilogramm volt 2022 novemberében. A fehérjetartalom 0,02 százalékpontos, a zsírtartalom 0,04 százalékpontos javulása, valamint az alapár 4 százalékos emelkedése mellett a nyerstej átlagára 4 százalékkal nőtt 2022 novemberében a 2022. októberihez képest, és 78 százalékkal meghaladta az előző év azonos hónapjának átlagárát.
Az AKI PÁIR adatai szerint 2022 novemberében az előző év azonos hónapjához képest a hazai előállítású tejtermékek közül emelkedett:
- a trappista sajt (+94 százalék),
- a 2,8 százalék zsírtartalmú zacskós friss tej (+83 százalék),
- a tehéntúró (+81 százalék),
- a natúr joghurt és a kefir (egyaránt +79 százalék),
- a 1,5 százalék zsírtartalmú dobozos tartós tej és a tejföl (egyaránt +78 százalék),
- az adagolt vaj (+76 százalék),
- a 2,8 százalék zsírtartalmú dobozos friss tej (+75 százalék),
- a gyümölcsös joghurt (+67 százalék),
- a 2,8 százalék zsírtartalmú dobozos tartós tej (+65 százalék),
- az ömlesztett sajt (+62 százalék), valamint a natúr vajkrém (+43 százalék) értékesítési ára.
Sajtok közül a trappista sajt ára megduplázódott – fotó: unsplash.com
A KSH adatai szerint ugyanebben az összehasonlításban emelkedett:
- a 100 grammos 80 százalék zsírtartalmú adagolt vaj (+105 százalék),
- a trappista sajt (+100 százalék),
- az 1,5 százalék zsírtartalmú pasztőrözött ESL- (hosszan friss) tej (+82 százalék),
- a 2,8 százalék zsírtartalmú pasztőrözött ESL- (hosszan friss) tej (+79 százalék)
- és a 2,8 százalék zsírtartalmú UHT (tartós) dobozos tej (+4 százalék) fogyasztói ára.