Csendes jubileumot ünnepelhetünk ebben a hónapban. 45 éve mutatkozott be a hazai nagyközönség előtt a Rába Steiger traktor. A magyar erőgépgyártás kultikus alakja a mai napig meghatározó szerepet játszik a hazai mezőgazdaságban.
Hazánkban a 70-es évek elején – állami támogatással – a központi szerepet betöltő állami gazdaságok kezdeményezésével, amerikai mintára termelési rendszerek jöttek létre, amelyek kezdetben a tengeren túli, illetve a nyugat-európai gépgyártók termékeit tették elérhetővé a rendszerhez csatlakozó gazdaságok számára. A rendszerek célja a beszerzett gépekkel a termésátlagok növelése és a termesztéstechnológia korszerűsítése volt.
A nagyigmándi CPS (IKR) termelési rendszer 1973-ban több nagy teljesítményű erőgépet próbált ki, köztük a Steiger Cougar törzscsuklós kormányzású amerikai nehéztraktorok első és második generációját is.
Az üzemi tapasztalatok egyértelműen bebizonyították, hogy az iparszerű növénytermesztési technológiába jól illeszthető, nagy területteljesítményű korszerű erőgéptípust sikerült rendszerbe állítani. A CPS (IKR) javaslatot tett az agrár, illetve gépipari állami szakirányítási szerveknél, és a Rába MVG-nél a Steiger Cougar II. erőgépek kooperációs gyártásra. A Rába MVG. Steiger traktorokhoz kifejlesztett futóművei ideális alapot biztosítottak kooperációs üzleti kapcsolathoz, hiszen ezekkel a hazai gyártó előtt jelentős piaci lehetőség nyílt meg.
Miután a kezdeményezés a Steiger INC. részéről is pozitív fogadtatást kapott, a cég és a Rába MVG között folytatott egyeztető tárgyalásokat követően 1974. október 15-én aláírásra került a kooperációs gyártási szerződés. Az eredeti Steiger Cougar II traktor átépítésével kialakították a prototípus Rába Steiger Cougar II. 245 lóerő teljesítményű erőgépet. Az eredeti futóműveket Rába gyártmányúra cserélték, amelyeket kifejezetten erre fejlesztettek ki az MVG-ban. A traktor erőforrásául Rába M.A.N. D2156 MT6 diesel motort építettek be. Az előzetes kísérleti próbák a CPS közreműködésével 1974 őszén kezdődtek meg.
A vizsgálatokat követően legyártották a nullszériát képező első öt Rába Steiger 245 traktort, melyeket 1974. december 18-án mutattak be hivatalosan hazai szakemberek és a sajtó előtt a Bábolnai Mezőgazdasági Kombinátban. A debütálást követően a CPS 70 darab, míg a Nádudvari KITE 60 darab Rába Steiger traktor rendelt meg a forgalmazásért felelős Agrotröszt-től. A nagyigmándi rendszer számára sárga/fehér, míg a KITE számára zöld/sárga színösszeállításban készültek a traktorok, de a rendszerekhez külön nem tartozó mezőgazdasági üzemek is a sárga/fehér megjelenésű traktorokat kaptak, rendelés esetén. A kooperációban gyártott erőgépek abban az időszakban világviszonylatban is korszerűnek számítottak, így a hazai nagyüzemi gazdaságok részéről kedvező fogadtatásban részesült már a bemutatkozását követően is.
Először a győri központi gyárban indult meg az összeszerelés ahol egyszerre 19 traktoron tudtak dolgozni a szerelőszalagon. 1975. április végéig összesen 50 darab készült el amely a gép értékének 35 %-át kitevő import alkatrészek késedelmes érkezése miatt túlcsúszott a előzetesen tervezett átadási határidőn.
A széria gyártású gépek közül egy példányt újabb vizsgálat alá vontak 1975. március 15-től november 30-ig a Lajta Hangsági Állami Gazdaság kerületeiben. A vizsgálatok kedvező eredményekkel zárultak, az 1055 üzemóra alatt alig történt még apróbb meghibásodás is. 1975. augusztusára már a százhetvenedik traktor hagyta el a szerelősort, a gyártást pedig átköltöztették a két évvel korábban a Rába MVG.-hez csatolt kispesti Vörös Csillag Traktorgyárba, ahol növelt kapacitással új szerelőcsarnokban folytatódott a munka. Itt már naponta három új traktor készült el.
A traktor import alkatrész arányának csökkentése érdekében a Rába MVG. fokozatosan kiváltotta hazai, illetve szocialista gyártású származó alkatrészekkel azokat. A vezetőfülke kb. a 400-dik példánytól készült a Rába Szentgotthárdi gyáregységében. A kényelmes amerikai Bostrom vezetőülést NDK Möve típusúra cserélték, a tengerentúli osztóművet pedig a 700-dik gépszámtól az eredetivel azonos kialakítású hazai, Rába gyártmányúra váltották ki. A sebességváltó viszont továbbra is a tolófogaskerekes Dana Spicer SST 1010 2A import amerikai típus maradt
1976-ban fejlesztések kezdődtek a Rába M.A.N. 2156 MT6 motor teljesítményének optimalizálása céljából, melynek eredményeként az Autóipari Kutató Intézettel közösen kifejlesztették a kombinált turbófeltöltésű változatot amely az MTKL6 típusvégződést kapta.
Kettő darab Rába Steigerben került kipróbálásra a továbbfejlesztett motor 275 LE-s változata.
Ez a két kísérleti gép már előhírnöke volt a Rába Steiger traktor továbbfejlesztett változatának a 250-es típusnak mely 1979-ben mutatkozott be a nagyközönség előtt a Bábolnai Napokon. A továbbfejlesztett gép az új 250 LE teljesítményre kalibrált motoron kívül, új fülke berendezést, erősített derékcsukló csapágyazást, nagyobb teherbírású hajtott hidakat kapott többek között.
A 250-essel egy időben került kifejlesztésre egy 360 lóerős változat is az IKR megrendelésére melyet Cummins NTA 855 C-310 típusú 14,01 literes diesel motorral és módosított Dana Spicer SST-1010 2A/2 sebességváltóval szereltek. A plusz kényelmi berendezésekkel kiegészített, a klasszikus Rába Steiger-től 692 mm-el hosszabb Rába Steiger 360-asból 1980. novemberében egy 15 darabos széria készült melyet az Gabonatermesztési Fejlesztési Programban résztvevő kiemelt IKR gazdaságok vásároltak meg.
1982. júliusában a traktorok gyártását áthelyezték a kispesti gyáregységből a Rába MVG vasúti járműgyártó üzemcsarnokába, majd augusztusban már innen gurultak ki az új Rába Steiger 250 traktorok. 1983-ban új futóműveket kapott a Rába Steiger széria.1984-ben mutatkoztak be a két évvel korábban az osztrák LIST intézettel közösen kifejlesztett új Rába D11 TL típusú, 280 LE teljesítményű motorral szerelt Rába Steiger 280 traktorok. Az új típusból mindössze három példány készült, melyeket az új motor Rába Steiger erőgépekben való alkalmazásának vizsgálatához építettek meg.
Később ezekkel a gépekkel szerzett tapasztalatokat használták fel a Rába-300 traktor kifejlesztésében, melyekből a prototípusokkal együtt egy 15 darabos széria készült. A nyolcvanas évek második felében újabb kiegészítőkkel bővült a Rába Steiger 250 traktor felszereltsége (üzemóra számláló, szlipjelző) aztán a rendszerváltással együtt járó kedvezőtlen gazdasági körülmények és az ezzel együtt visszaesett gépvásárlási kedv miatt a Rába MVG. 1991-ben 1992-ben szüneteltette a Rába Steiger traktorok előállítását, majd 1993-ban három darabbal indult újra a gyártás, majd az ezt követő években kezdetben 20-30 darab traktor hagyta el a reptéri szerelde gyárcsarnokát. A Rába-250-eseket 1996-tól a jóval korszerűbb és energiatakarékos Rába D10 TL-184 motorral szerelték, és a futóművek is újabb generációváltáson estek át.
1998 tavaszán bemutatkozott a 320 LE-s Rába D10 TLL-235 motorral szerelt Rába-320. Ekkor már az egyre növekvő elvárások miatt a Rába 250 és 320 traktorok alapkivitelben is rendelkeztek differenciálzárral. Az ezredfordulóra már csak évenként 5-10 darab traktor hagyta el a gyár járműgyártó részlegének szerelősorát, majd 2001-ben befejeződött a Rába Steiger gyártása.
A fotók gyári felvételek.