Talán még sohasem volt ennyire ellentmondásos a járműgyártás, mint napjainkban. Egyszerre vannak jelen a már-már szinte fanatikus zöldirányzatok a környezet és magunk megmentése érdekében, ugyanakkor vannak sok pénzért is könnyen eladható járművek, amelyek kétségtelenül megragadják az embert, ellenben teljesen ellentmondanak a logikának és a gyártó környezetvédelmi törekvéseinek.

Ford

A 700 lóerős, 2023-as Ford F-150 Raptor R csak 37 colos abroncsokkal kapható. A kisebb teljesítményű, 450 lóerős Ford Raptor 35 vagy 37 colos gumiabroncsokkal rendelhető – fotó: www.media.ford.com

Raptor R – A csúcsverzió

A Ford bemutatta eddigi legerősebb és legdrágább pick-upját, a 2023-as Ford Raptor R-t, azonban meglepő módon nem vette el a Ramtől a világ legerősebb szériagyártású pick-upja címet.

A pick-upok csatájában a gyártók keményen dolgoztak és dolgoznak azon, hogy felülmúlják versenytársaikat. Ebben az esetben azonban a Ford nem tudta felülmúlni a 702 lóerős Dodge Ram TRX-et, miután a Raptor R kompresszoros 5,2 literes, V8-as, benzines blokkját 700 lóerőre és 881 newtonméterre tornázta fel, ami mindössze 14 Nm-rel több, mint a Raptor R-t 867 newtonméteres paramétere.

A Raptor R 109.145 dolláros induló árral a Ford eddigi legdrágább pick-upja, ezért a leendő vevőktől logikus elvárás, hogy a Raptor R számai megelőzzék a brutális TRX-et, amely nagyjából 30.000 dollárral kevesebb, 78.790 dollárról indul.

Az izomautók és az inkább terepversenyre való pick-upok világában a számok úgy számítanak, mint a futball- és baseballstatisztikák, ahol a jobb számok általában jobb játékosoknak felelnek meg. De tudjuk, a puszta számok nem mindent jelentenek, főleg ha más fontos tényezők is közrejátszanak.

A teljesítmény és a nyomaték számszerű nagysága mellett egyáltalán nem mindegy a motorkarakter, a motordiagramban látható görbék, a maximumértékekhez tartozó fordulatszám-tartományok, a váltó- és tengelyáttételek, és automata váltóknál a szoftver által vezérelt fokozatkapcsolási pontokon túl ott van az önsúly és súlyelosztás kérdése is, ami még fontosabb lehet a versenyzésben. Ez az, amiből a Raptor R előnyt kovácsolhat.

A TRX 6,2 literes, V8-as motorja lényegesen nehezebb, mint a Raptor R 5,2 literes, szintén V8-as blokkja. Ahogyan azt az ikonikus Ford Shelby évekkel ezelőtt szolidan bebizonyította, egy ugyanolyan teljesítményű motorral is lehet gyorsabb egy jármű, ha kisebb a tömege.

Ford

Ford

Ford F-150 Raptor R – fotók: www.media.ford.com

A súlycsökkentés cseppet sem olyan látványos, mint egy nagyobb motorblokk vagy nagyobb kerekek, de a lehetséges további kilók lefaragása az autóból a legokosabb lépés, főleg nehéz terepen, amikor minden kilogramm többszörös terhelést jelent például a felfüggesztésnek és gumiknak.

A Raptor R tervezésénél a mérnökök Shelby nyomdokaiba léptek. A Raptor R-ben lévő 5,2 literes V8-as alapjaiban ugyanaz, mint a Ford Mustang Shelby GT500-ban használt motor. Másodszor, az önsúlycsökkentés a Raptor R esetében 2677 kg körül alakul, ami 180 kilogrammal kevesebb, mint a Dodge Ram TRX, ami főleg a teljesen alumínium motorblokknak és a nagy szilárdságú, katonai minőségű alumíniumötvözetből készült karosszériájának köszönhető. Továbbá bíznak benne, hogy a kisebb önsúly egy jobban kezelhető járművet is eredményez, ami közúton és terepen egyaránt előnyös.

Ford

Ford

A Raptor R kétféle fényezéssel elérhető – fotók: www.media.ford.com

Tehát a Ford felvette a kesztyűt, és bölcsen keresett előnyösebb megoldásokat az egymás matematikai túllicitálása helyett. Ugyanakkor érdekes módon a fékek változatlanok maradtak, igaz, hogy ez tömeg és sebesség függvénye, tisztán fizika.

Aki nem akar részt venni a határokat feszegető versengésben, valószínűleg az sem fog csalódni a szolid, „csak" 450 lóerős Raptorban. A 2023-as Raptor R előrendelése már él a tengerentúlon, az első ügyfélautók leszállítása ősszel várható.

Ford

Ford

Egyedi stílusjegyek belül és kívül – fotók: www.media.ford.com

Forrás: www.media.ford.com